av:

Publisert:

Del:

INTERVJU: Det er gode tider for det tidlegare nedleggingstrua Stabsmusikkorpset. Til helga markerer dei opninga av sine nye øvingslokale. Seinare i haust presenterer Forsvarets Musikk ei ny satsing, Olsenfestivalen. – Vi er litt stebarn i musikklivet på mange måter, og trenger en festival der vi får fokus på norsk militærmusikk, seier musikksjef i Forsvaret, Arnstein Lund til Ballade.

Ridehuset 07
Ridehuset 07

Av Ida Habbestad

Forsvarets Stabsmusikkorps har endeleg fått eigne lokale. Etter at dei førre vart for små, har korpset måtta pendla mellom varierande øvingslokale til enkeltøvingsrom på festninga, varierande konsertsalar og administrasjonen i Kongens gate. Denne nomadesituasjonen har slitt – både på utstyret og menneska – men no kan altså stabsmusikkorpset markera innflyttinga i det nyrestaurerte Ridehuset på Akershus Festning.

– Etter fem år på flyttefot betyr det svært mye å få en fast tilhørighet på Akershus festning, fortel sjef i Forsvarets musikk, Arnstein Lund.

Sentrale i Oslo Sentrum

Han fortel engasjert om dei to husa – som i tillegg til øvingslokale òg rommar ein ny konsertsal, med plass til 250 besøkande. Storleik og beliggenhet er perfekt – og me lurer på kvifor ein ikkje har funne fram til løysinga tidlegare?

– Tanken om å benytte Ridehuset har vært der en tid. Vi benyttet huset så vidt på 90-tallet, da Riksteatret hadde det som sin scene. Men Stabsmusikken har egentlig hatt tilhold på festningen siden 1818 i den gamle gymsalen. Man kan si at tiden hentet inn orkesteret – de siste årene har det økt med 10 musikere, og plassmangel og akustiske forhold gjorde at vi måtte ut av de gamle bygningene.

Å finna ei løsning har teke tid avdi korpset gjerne ville vera på festningsområdet, fortel Lund.

– Vi kunne kanskje flyttet inn i et bygg på et av Forsvarets andre områder i Oslo, men det føltes ikke hensiktsmessig når vi skal ha en funksjon som er sterkt knyttet til både festningen og slottet. Spenningsmomentet var om vi ville få våre sjefer og departementet med på å lage konsertscenen og ikke bare øvingslokaler. Vi fikk gjennomslag – nettopp fordi scenen kan brukes i et av de viktigste øyemedene for oss, å etablere oss tilbake i Oslo sentrum. Og til beste for Forsvarets generelle omtale; for å vise at vi også tar vare på kulturen.

Betyr dette at det vil vera aktuelt å arrangera andre typar konsertar her?

– I første rekke vil salen tilhøre Stabsmusikken. Men det er jo flere korps som tilhører Forsvaret, som vi gjerne ser at gjester salen i enkelte sammenhenger. Og det kan også være aktuelt med andre settinger. Vi har alt hatt pågang fra enkelte aktører som ser for seg at salen kan være aktuell for dem. Men vi kommer til å være relativt restriktive. Vi ønsker å lage en helhetlig profil, at Ridehuset blir en konsertsal med en egen sjel, og derfor er det nok bare aktuelt med noen få andre konserter gjennom sesongen, svarer Lund.

Å ufarleggjera militærmusikken

Fredag og laurdag markerar Stabsmusikkorpset og Stabsmusikkens Storband opninga med kvar sine konsertar. I november er det dessutan klart for ein ny festival, som har fått namn etter Forsvarets første musikkinspektør, Ole Olsen.

– Dette har vært mitt hjertebarn i en årrekke. Vi er litt stebarn i musikklivet på mange måter, og trenger en festival der vi får fokus på norsk militærmusikk. Festivalen skal vise hva militærmusikken står for i dag, og vise fram de sjangrene vi presenterer gjennom våre konserter på årsbasis, fortel Lund.

De seier i programheftet at de ynskjer å ufarleggjera militærmusikken. Kva legg de i det`?

– Jeg tror at det er en del myter omkring militærmusikken, at den nettopp er ”militæraktig”, og har en aura rundt seg som kan virke skremmende, kanskje til og med frastøtende. Men i militærmusikkens sjel og historie er det det folkelige som er sentralt. Fram til 1918 hadde vi jo ikke noe etablert musikkliv annet enn i militærmusikken her i Norge. Musikerne som ble utdannet her, var like mye musikerne til Oslo by og var i nær kontakt med befolkningen. Denne sentrale posisjonen har gått i bakleksa etter at orkesterkulturen vokste fram, og vi ønsker å vise fram kulturen slik den var tidligere.

Alternerande uttrykksformar

Festivalen er den andre i regi av Forsvarets Musikk. Frå før av arrangerer dei Norsk Militær Tattoo som går av stabelen i mai annakvart år. Meininga er at dei to festivalane skal alternera, og me spør musikksjefen om kva som er den vesentlege skilnaden mellom dei?

– Norsk Militær Tattoo er et stort arrangement som har vært etablert i mange år. Det handler om den delen av militærmusikken som omfatter marsjering og show, ikke så mye om konsertmusikken og hva blåseensembler i dagens samfunn driver med. Det er konsertmusikken vi vil få fram gjennom Olsenfestivalen, og jeg tror det vil være fornuftig å alternere mellom disse formene. Vi har dessuten en pekepinn om at det er forskjellige typer publikum som vil tiltrekkes av de to festivalene. Kanskje er dette en måte å nå enda flere?

– Samtidig vil jeg understreke at de to kunstneriske lederne i Olsenfestivalen, Ole Kristian Ruud og Lars Erik Gudim, representerer hver sine spekter av den militære konsertmusikken, avsluttar Lund. – Bare internt i denne festivalen vil vi oppleve ulike uttrykk Militærmusikken ermangfoldig!

Opning av Ridehuset, konsertar 26. og 27. oktober. Olsenfestivalen går av stabelen 2.-4. november.
For meir informasjon, sjå Forsvaret sine heimesider.