Dagsavisen er det trykte mediet som har fulgt kontroversen rundt Spellemannprisen mest oppmerksomt den siste tiden. I dag detonerer journalist Bernt Erik Pedersen en aldri så liten bombe: Jurymedlem Martin Bjørnersen har trukket seg i protest mot Spellemann-komiteens tilleggsnominering i hip hop-klassen.

Spellemannprisen - harpe

Martin Bjørnersen er en av Norges mest profilerte hip hop-kjennere, og skriver om i sjangeren i bl.a. Natt & Dag og spesialistbladet King Size. Nå reagerer han kraftig på at Spellemannkomiteen har lagt til en plate i hip hop-kategorien, og velger å tre ut av juryen i protest.

— Min stemme blir ikke hørt, sier den 26 år gamle skribenten. Han uttaler videre til Dagsavisens journalist: – Hva er poenget med en fagjury for hip hop når Spellemann-komiteen legger til de platene de vil?

Det var Spellemannkomite-medlem Andreas Gilhuus som overfor Ballade allerede 14. januar røpte at komiteen i år hadde valgt å føye til en plate på listen over de nominerte i hip hop-kategorien. “Vi i komiteen mener at juryen har utelatt en skive som burde vært med, og føyd til denne som et supplement”, sa Gilhuus. Det er denne tilsidesettingen av fagjuryen – som for øvrig er helt legitim i forhold til Spellemannprisens eget reglement – som Bjørnersen nå reagerer på.

— I komiteen sitter det folk som Jørn Hoel, Audun Tylden og Charlo Halvorsen, og de er sikkert kompetente på sine felt, men de vet ikke mer om hip hop enn meg! Og de føler seg kvalifisert til å overprøve fagjuryen? spør Bjørnersen retorisk i dagens utgave av Dagsavisen.

Også det Fiskvik har kalt en “sikkerhetsventil” i den endelige kåringen av vinnere (der en såkalt “storjury” av samtlige 35 jurymedlemmer i de syv klassene for populærmusikk, bes om å rangere sine favoritter innen såpass forskjellige kategorier som hip hop, blues og elektronika), har vakt Bjørnersens irritasjon.

— At 40-årige bluesjournalister i distriktsaviser skal ha noe å si for hvem som vinner hip hop, er like meningsløst som at min stemme skal telle i blues-klassen.

Bjørnersen mener at hans stemme som fagmann på denne måten mister sin betydning, og i verste fall ikke får noen vekt i det hele tatt.

Han kjøper heller ikke Spellemannsekretariatets argumenter om at det ville være “råttent overfor artistene” om man synliggjorde hvilke plater som representantene fra IFPI, FONO, NRK og Gramart velger å legge til.
     
Bjørnersen mener at dagens ordning tvert i mot kaster et mistankens lys over alle de nominerte, inkludert de tre som er plukket ut på grunn av fagjuryens egne stemmer. Han kommer derfor med følgende utfordring overfor Spellemannkomitten:

— Jeg oppfordrer Spellemannkomiteen til å respektere fagjuryen og trekke tilleggsnominasjonen for hip hop, eller i det minste informere om hvilken artist det gjelder.

Han legger ellers til:

— Jeg synes dette er trist for Spellemannprisen. Det er tross alt bra at det fins en slik pris, og de har tidligere tatt til seg kritikk og blant annet opprettet nettopp hip hop-kategorien. Men i mine øyne mister de troverdigheten de har bygd opp.

Bjørnersen informerte Spellemannprisens sekretariat om sin beslutning onsdag ettermiddag. Så vidt Ballade kjenner til, er dette bare andre gang i historien om Spellemannsprisen at et jurymedlemm velger å trekke seg i protest. Den gang gjaldt protesten kvaliteten på de nominerte i kategorien Beste Kvinelige Artist.

Sæmund Fiskvik sier i en kort kommentar til Dagsavisen:

— Det er synd han trekker seg, men jeg må si det er dårlig begrunnet.

Publisert:

Del: