INTERVJU: Norsk Folkemusikkformidling (NFF) er Norsk Folkemusikk- og Danselag sin arrangør- og formidlingsorganisasjon. Nå ser NFF ut av landet og er i ferd med å bygge opp en organisasjon som kan formidle norske artister og grupper til utlandet på en mer permanent basis. – Folkemusikk må også kunne legge igjen penger byråene for at de skal ta det inn, de kan ikke bare gjøre det for å ha det moro, sier Lene Furuli i NFF.

Lene Furuli, Førde Internasjonale Musikkfestival

Av Carl Kristian Johansen

NFF primære virksomhet er å formidle spilleoppdrag i Norge, men har allerede booket oppdrag for blant annet for Majorstuen i utlandet. Nå satser organisasjonen på å utvikle og profesjonalisere den delen av virksomheten. Gjennom et kulturprogram i regi av Innovasjon Norge, er NFF nå i ferd med å stable på beina eget byrå som kan formidle norsk folkemusikk til utlandet på mer kommersielle premisser.

— Vi har en bedriftsutvikler fra Innovasjon Norge som følger oss og gir oss råd underveis. Med det i ryggen fant vi ut at det bare var å begynne og prøve oss fram, sier Lene Furuli, ansvarlig for artistprofilering og formidling i NFF.

NFF skriver nå avtaler med en del musikere og grupper, og skal jobbe spesielt med disse i forhold til utlandet. NFF har invitert alle som står i Norsk Folkemusikkatalog, som teller omkring 130 oppførelser, men det er allikevel visse krav som stilles for å være med på leken.

— Man må ha distribusjon av plater i utlandet, og ha gjort jobber i utlandet gjennom et eget nettverk av arrangører. Og så må man være tilgjengelig for arrangører i utlandet. Det kan ikke bare være vilje til å reise ut, man må sette av klare turnéperioder og være villig til å gjøre jobben, sier Furuli.

Hun understreker at det ikke er spesielt strikte kriterier for å være en del av denne satsningen.

— Vi får se hvor det bærer og hvor langt vi har kommet om ett års tid.

Kommersiell satsing

Er det et mål at denne satsningen skal kunne stå på egne ben kommersielt sett?

— Jeg håper det. Det er ikke mye penger i denne genren i det hele tatt, men vi opplever en etterspørsel blant musikerne for å komme seg ut. Mange har sendt oss fullmakter til å jobbe for dem. Vi får se hva slags effekt dette har på arrangørene i utlandet.

— Vi vil tilby pakker til arrangørene ute, og det kan være lettere å få til turneer på den måten. Det er nok lettere å nå gjennom som byrå, og vi håper det kan bidra til mer enn sporadiske enkeltjobber, sier Furuli.

NFF ønsker også bygge kontakter på andre måter.

— Vi har kontakt med et arrangørnettverk i Belgia, og vi har fått til en avtale med dem i desember. Vi håper vi kan knytte til oss flere slike nettverk og agenter. Samtidig burde nok absolutt et byrå som Adastra i England ha en norsk gruppe i stallen sin – de er eksperter i det britiske markedet og selger mye til Europa. Vi håper å knytte sånne type kontakter, sier Furuli.

— Siste ledd i profesjonaliseringen av folkemusikken

Det er mange norske artister og grupper innenfor jazz- rock- elektronisk- og samtidsmusikk som til stadighet er utenfor landets grenser, på lengre og korte turneer. Hva er årsaken til at det ikke er utviklet en lignende infrastruktur innen folkemusikken?

— Det er ingen som har sett behovet eller klart å gjøre noe i denne genren innenfor det kommersielle feltet. Og det er først nå at det finnes mer enn en håndfull musikere og grupper som er aktuelle i Norge, Norden og det store utland. Det er mange som har hatt et behov, men det har nok ikke vært realistisk å starte for nå.

— Dette er nok siste ledd i profesjonaliseringen av folkemusikken i Norge. Folkemusikk er ganske ung som profesjonell genre, sier Furuli.

Hun legger til at mange av de allerede etablerte bookingbyråene selv mener at de mangler kompetansen og kunnskapen om folkemusikken til å ta det inn sine porteføljer.

— Folkemusikk må også kunne legge igjen penger byråene for at de skal ta det inn, de kan ikke bare gjøre det for å ha det moro, sier Furuli.

Gå til hjemmesidene til Norsk Folkemusikk- og Danselag for mer informasjon om Norsk Folkemusikkformidling.

Publisert:

Del: