av:

Publisert:

Del:

- Klassisk musikk og folkemusikk har alltid påvirket hverandre gjensidig, men i dag er det – med noen unntak – temmelig vanntette skott mellom disse sjangrene, mener operasanger Jens Olai Justvik. På Árinn-festivalen neste helg skal han intervjue folkemusiker Knut Buen. Justvik tror avstanden sjangrene imellom har noe med redsel for tap av territorium å gjøre: – Vi har gravd oss litt ned i skyttergravene, har jeg inntrykk av. Det er viktig at vi vet hvor vi står selv, hva som er vårt musikalske grunnlag. Når det er tydelig, kan samarbeidet begynne. Vi sitter i samme båt, vi høster begge av tradisjonene.

Jens Olai Justvik (Foto: Erik Berg / DNO)
Jens Olai Justvik (Foto: Erik Berg / DNO)

– Vi er levende mennesker som treffer et levende publikum. Dette møtet er veldig viktig. Vi har en ting å by på, og det er oss selv, sier sauebonde og baryton ved Den Norske Opera, Jens Olai Justvik. Lørdag 29. april intervjuer han Knut Buen under festivalen ÁRINN i Kristiansand. Mye tyder på at samtalen kommer til å dreie seg om musikkformidling, et tema begge er svært opptatt av.

– Som musikere er vi ambassadører for den sjangeren vi holder på med, vi er formidlere som skal møte mennesket. Det er en enorm jobb, å vise fram det sårbare i en stemme eller et instrument. Jeg er veldig opptatt av denne møteplassen mellom musikere og publikum. sier Justvik.

Papageno og Fuglefanten
Ordet møteplass kommer Justvik jevnlig tilbake til. Han kan ikke få understreket nok hvilken oppgave musikere har i å gi av seg selv. Justvik forteller at han ikke har mye kjennskap til folkemusikk. Men han er vokst opp i det han selv kaller et lavkirkemiljø i Kristiansand, hvor han fikk salmesangen nærmest inn med morsmelka. Og folketoner disse salmene har sitt utspring i, ligger nært hans egne musikalske minner.

Det er opera og klassisk musikk som er Justvik sitt daglige virke, når han ikke er sauebonde på Aamland i Høvåg. Som baryton ved Den Norske Opera har han hatt mange store roller, ikke minst Papageno i Tryllefløyten. En ikke ukjent Odd Nordstoga trakterte den rollen, da med navnet Fuglefanten, i folkemusikkvarianten Tryllefløyta, en folkeopera som høstet glimrende kritikker over hele landet da den ble oppført i fjor.

Utgangspunktet for dette prosjektet var tanken om hvordan Mozarts melodier ville låte i folketonedrakt, en idé Justvik er svært begeistra for.
– Jeg skulle så inderlig gjerne ha fått med meg Tryllefløyta, men jeg fikk dessverre ikke sett den. Det var et kjempeflott tiltak – det er så viktig å gjøre slike prosjekter, mener Justvik.

Skyttergravene
Klassisk musikk og folkemusikk har alltid påvirket hverandre gjensidig, men i dag er det – med noen unntak – temmelig vanntette skott mellom disse sjangrene. Justvik tror dette har noe med redsel for tap av territorium å gjøre.
– Vi har gravd oss litt ned i skyttergravene, har jeg inntrykk av. Det er viktig at vi vet hvor vi står selv, hva som er vårt musikalske grunnlag. Når det er tydelig, kan samarbeidet begynne. Vi sitter i samme båt, vi høster begge av tradisjonene.

Ikke musikk fra IKEA
Det nærmer seg intervju med en av de største personlighetene i norsk folkemusikk; Knut Buen. Det er en person Justvik alltid har kjent til, men som han aldri har møtt. Nylig fikk han en eske med cd-er og bøker om Buen. Han er spent på møtet med felespilleren.

– Han synes å være en kulturpersonlighet som spenner over mye. Og ikke minst er han en meget dyktig musiker som står fjellstøtt i folkemusikken.

Og om Justvik ikke har hørt Buen, har han opplevd en annen sterk personlighet med hardingfela, nemlig Hallvard T Bjørgum.

– Det var et sted på Oslos vestkant for lenge siden, og det var en sterk opplevelse å se hvilket inntrykk Bjørgum gjorde på mennesker som overhodet ikke var vant til denne musikken. Når man hører slik musikk framført av de beste, blir det veldig sterkt. Jeg tror alle som var der den gangen skjønte meget godt at dette er musikk man ikke får kjøpt på IKEA.

Og det bringer Justvik tilbake til hans mantra – møteplassen mellom musiker og lyttere: – Vi snakker om livet. All kunst skal handle om det.

Artikkelen er hentet fra Arinns hjemmesider, og bringes videre på Ballade med alle nødvendige tillatelser.