Fullsatt hus på Fabrikken i Oslo da årets Folkelarm gikk av stabelen. Det ble delt ut priser i seks forskjellige klasser, og Unni Løvlid ble kåret til Årets folkemusikkartist. Mye musikk ble det utover denne kvelden, og det i en form som appellerer langt utenfor det tradisjonelle kjernepublikum.

Frigg_folkelarm06 (Foto: Bjørn Hammershaug), © Bjørn Hammershaug

Av Bjørn Hammershaug

Det var høy stemning på Fabrikken sist lørdag da kveldens meget omskiftelig kledde verter Knut Aastad Bråten og Solbjørg Tveiten ønsket velkommen til den andre Folkelarmprisen. Et fullsatt lokale, og vel så det, fikk oppleve et variert og morsomt show.

Varierte innslag
De to vertene geleidet oss gjennom to timer med ulike antrekk, slik kvelden forløp med skiftende musikalske opplevelser av høy kvalitet og med folkemusikk som samlende faktor. Komiteen hadde satt opp et program som tok hensyn til både bredde, nyskapning og tradisjon. Blant andre: Feletornadoen norsk/finske Frigg, de dansende søskenbarn Eli og Torkjell Børsheim, visetrioen Nyvold, Egeland og Solbergs brådiktning (eller improvisasjon som enkelte sier) og Camilla Granlien, introdusert som en blanding av Marilyn Monroe og Greta Garbo. Artistene sørget for god stemning mellom muntlig heder og ære.

Mest liv i salen ble det nok med det utadvendte sjantikoret Storm Weather Shanty Choir, som fikk alle opp på beina og ut i stormende saltvannsallsang. Imponerte gjorde også svenske Lars-Ante Kuhmunen som blander tradisjonell joik med eksperimentell rytmebruk.

Unni Løvlid
Årets folkemusikkartist ble Unni Løvlid. Det var et velfundert og fortjent valg. Løvlid fikk hederlig omtale for sitt allsidige virke, og deltok på tre av årets innsendte plater. Hun er kjent fra Rusk, har spilt under Oslo World Music Festival og er i disse dager aktuell med Arne Nordheims ”Draumkvedet”. I 2007 lanseres hennes soloprosjekt i samarbeid med blant andre Hild Sofie Tafjord, Håkon Kornstad, Lena Grenager og Frode Haltli.

Løvlid understreket også i sin takketale at hun tilhører forskjellige musikalske miljøer, men hun var svært takknemlig over å bli inkludert her og hedret med en slik pris.

Etter prisutdelingen gjennomførte Løvlid et utdrag fra den kommende soloplaten, sammen med Tafjord/Grenager. Det er et spennende prosjekt Løvlid jobber med, i grenseland mellom elektronika, avantgarde og folkemusikk. Det blir interessant å høre det ferdige resultat.

Dans & moro
Etter prisutdelingen var det mulig å mingle rundt i tre rom og oppleve blant annet den spreke forestillingen ”Laus”. I Hallgrim Hansegårds koreografi fikk vi her oppleve trollbindende musikk og halsbrekkende dansestunt som var av imponerende kvalitet.

Mye musikk ble det utover denne kvelden, og det i en form som appellerer langt utenfor det tradisjonelle kjernepublikum. De forrykende tonene til Frigg med sine elementer av både norsk, finsk og irsk tradisjonsmusikk var eksempelvis særs velegnet for å lette publikum for noen ekstra kilo.

Det var også behagelig på den intime stillescenen Studio, der blant andre kvederne i Vestasong skapte salig stemning sent en lørdagskveld.

Som alltid med slike arrangement; den musikalske opplevelsen etterlater flyktige spor, men interessen for nærmere bekjentskap setter langt dypere merker.

Vinnere av Folkelarm-prisane 2006

Årets soloplate:
Anne Hytta: dag, kveld, natt (ta:lik)

Årets nykommerplate:
Annar By: Folk Gitar og Sang (Nordic Sound)

Årets dokumentasjonsplate:
Einar Løndal: Løndalsspel (ta:lik)

Åpen klasse:
Abdulrahman Surizeki: Love songs and Trance Music from Balochistan (etnisk musikklubb)

Årets nyskapende/eksperimentelle plate:
Lars-Ante Kuhmunen: Birrasis (IDUT)

Årets gammeldans og tradisjonelle samspillplate:
Søndre Trondhjems Spellmannslag (STS)

Årets folkemusikkartist:
Unni Løvlid

Vi gratuelerer.

Publisert:

Del: