Lørdag markerte det kommende Kulturbryggeriet på Schous plass seg kraftig under Grüner-dagene i Oslo. En rekke kjente og folkekjære artister sto frem for å slå et slag for det nye musikk- og kultursenteret, som skal romme både Den nasjonale folkemusikkscenen, Senter for populærmusikk, hardt tiltrengte øvingslokaler og en egen kulturskole for barn og unge.

Lars Lillo-Stenberg

Av Arvid Skancke-Knutsen

Arrangementet, som markerte at hovedstaden om to år vil få et nytt og bredt kulturtilbud i de gamle bryggeri- og BI-lokalene på Schous plass, tok til på Olaf Ryes plass, som vel er det nærmeste man kommer selve hjertet av Grünerløkka.

Den velopplagte og oppriktig morsomme konferansieren Geir Schau geleidet et godt blandet publikum gjennom et minst like variert program, der de rocka folkemusikerne i Valkyrien Allstars kanskje utgjorde det musikalske høydepunktet, spesielt da de ble supplert med to akrobatiske lausdansere. Men de folkelige høydepunktene sto ellers tett i kø, fra en tettspilt og velsmurt opptreden med Chipahua med Inger Lise Rypdal i koret, via en intim minikonsert med nykommeren Susanne Sundfør alene over sitt piano, til det rufsete, men sjarmerende Mannskoret kunne sette et foreløpig punktum for denne delen av arrangementet. Vi fikk se etnisk musikk og dans, norsk som utenlandsk, og en særdeles hyggelig minikonsert med Jan Eggum.

Og deretter bar det ned til plassen som alt i 2009 vil huse både Senter for populærmusikk og Riksscenen for nasjonal og internasjonal folkemusikk, joik og folkedans, samt Oslo musikk- og kulturskole for barn og unge, som skal tilby opplæring i billedkunst, dans og teater. Ikke minst viktig vil det såkalte øvingshotellet kunne bli, med 50 små og store øvingsrom for både amatører og profesjonelle musikere.

Her ventet bl.a. artister som Lars Lillo-Stenberg, Anne Grete Preus og TNT, der deLillos’ frontfigur bokstavelig talt slo an den generøse tonen ved å gi bort sitt hvitmalte piano, som han har komponert klassikere som ”Hjernen Er Alene” og ”Suser Avgårde” på, til den kommende kulturskolen. Ailo Gaup og Unni Løvlid var med på å vektlegge det tradisjonelle, men likevel åpne folkemusikkfeltet, mens bl.a. SuperJupiter og El Axel sto for mer moderne referanser. Det var barn som danset og lekte, det var øl og mat for de voksne, det var auksjoner av høyst kuriøse klenodier – og i det hele tatt et yrende og vennligstemt folkeliv som lover godt for den videre skjebnen til Oslos nye kulturkvartal.

Oslo kommune, som under denne snikpremieren var representert ved byrådsleder Erling Lae og kulturråd Anette Wiig Bryn, sitter visstnok foreløpig alene igjen med hele regningen for Opplevelsessenteret for populærmusikk, til tross for kulturminister Trond Giskes løfter om at staten skal bidra til opprettelsen av regionale rock-museer og opplevelsessentre. I forbindelse med utviklingen av Kulturbryggeriet har i hvert fall Oslo kommune handlet uvanlig raskt og resolutt, noe de fortjener ros for.

Det er derfor bare å håpe at også de statlige bidragene til initiativet vil falle raskt på plass, slik at Kulturbryggeriet vil kunne stå på stødige ben alt fra oppstarten. Det fortjener dette firbente og fremsynte tiltaket, slik at disse ordene av Lars Lillo-Stenberg virkelig får sin konkrete gjenklang i både bygninger og bruksområder:

Lille Oslo er en liten planet
Alle gatene forskjellige land
Hvert strøk en verdensdel
Og vi suser avgårde alle mann

Til glede for hele det kulturinteresserte Norge, kan vi vel tilføye.

Publisert:

Del: