Musikkmagasinet Classia Repertoire kaller i sitt siste nummer komponisten Lasse Thoresens musikk for “en åpenbaring”. Thoresens verk som skal fremføres i Paris under Présences-festivalen 3. februar sammenlignes med “Noces” av Stravinsky og “Folk Songs” av Berio. Thoresen er i år det nordiske hovednavnet under festivalen, og kunstnerisk leder René Bosc i Présences vil gjøre en bred presentasjon av Lasse Thoresens musikk under festivalen i tre år framover.

Lasse Thoresen, © Lisbeth Risnes

Av Anne Rikter-Svendsen

Den norske ambassaden i Paris inviterte den franske journalisten Bertrand Dermoncourt, som representerer tidsskriftene Classica og L’Express, til Ultimafestivalen i Oslo i 2003. Delmoncourt har publisert flere artikler fra besøket i Norge.

I denne ukes utgave av musikkmagasinet Classia Repertoire står en artikkel om komponisten Lasse Thoresen, med fokus på Thoresens rolle under Presences-festivalen. Den meget flatterende artikkelen er publisert i anledning festivalen 2004 som åpner fredag 30. januar. Det er et bredt norsk og nordisk innslag i årets festivalprogram, både på komponist- og utøversiden.

Classia Repertoire kan også fortelle at Présences-festivalen har besluttet å knytte Lasse Thoresen til festivalen i tre år framover. ”Denne nordmannen blir den nordiske hovedgjesten under Présences-festivalen, hvor han blir huskomponist for 3 år framover. En åpenbaring,” skriver Classia Repertoire.

Journalisten Bertrand Dermoncourt skriver videre at selv om Lasse Thoresen fremdeles er forholdsvis ukjent i Frankrike, er han en meget sentral person i det norske samtidsmusikkmiljøet, sammen med Arne Nordheim. Det henvises til at han er professor ved Musikkhøgskolen, og særlig til innspillingene “L’oiseau du coeur” (Oslo Trio), “Concerto pour violon” (OFO) og den bemerkesverdige “Conserto pour deux violoncelles” som Présences-festivalen vil presentere i 2005, som får en meget hederlig omtale.

Présences-festivalens kunstneriske leder René Bosc, som er intervjuet i forbindelse med artikkelen, uttaler at “Thoresen er en mesterlig komponist, og at han derfor vil få en spesiell plass som huskomponist”. Thoresen-verket som skal spilles i år, “Poursuites, appels et voies”, blir av Bosc sammenlignet med “Noces” av Stravinsky og “Folk Songs” av Berio.

Artikkelen avsluttes med uttrykket “A suivre” som betyr ” en person som fortsatt må følges i fremtiden”.

——-

Fra 1985 har Lasse Thoresen arbeidet med mikrotonalitet under inflydelse av norsk folkemusikk, fransk spektralmusikk og Harry Partch’s tonesystem “Just Intonation”. “Les trois régénérations” (1986) – Bestilt av Radio France/Francu Musique – var det første verket som benyttet folkemusikalske modeller. Slik ble han den første norske komponist som integrerte folkemusikkens ikke-tempererte intervaller i kunstmusikk. “Thus” (1990) ble komponert for et ensemble som følger Harry Partch’s tonesystem. I “Illuminations” (1986) og “AbUno” (1992) er inflydelsen fra spektralmusikken dominerende. For sistnevnte verk mottok Lasse Thoresen i 1993 prisen “Årets verk” nok en gang.

De poetiske titlene bærer vitnesbyrd om komponistens tilknytning til Baha’i-religionen. Inspirert av trosretningens hellige skrifter har han i de senere år komponert verk som “Carmel ulogies” (1994) til Oslo Filharmoniens 75-års jubileum og det helaftens korverket “From the Sweet-Scented Streams of Eternity”(1995). Selv fremhever han det religiøse perspektiv som motivasjon for å uttrykke seg gjennom musikk. Sin estetikk uttrykker han på følgende måte: “Musikk er ikke bare musikk … jeg synes musikkens oppgave først og fremst er å forholde seg til det menneskelige uttrykk. Den skal ikke være en utredning av klangmessige muligheter, – den skal bruke disse mulighetene for å uttrykke menneskelige forhold”.

Publisert:

Del: