Bassist Ingebrigt Håker Flaten har nylig pakket inn instrumentet og flyttet til fra Oslo til Chicago. Flaten har de siste årene hatt en mengde bandprosjekter gående i Oslo, blant disse finnes kvintetten han fikk midler til å opprette etter musikerprisen han mottok av Kongsberg Jazzfestival i 2005. Ballade lurer på hva som skjer med Håker Flaten som bandleder i Chicago, hans syn på Chicago som musikkby, og hvordan han vil følge opp band som Atomic, The Thing, Free Fall og Trinity. – Virkeligheten er helt annerledes her borte, det er helt strippet for støtteordninger og statssubsidierte jazzklubber. Det er omtrent umulig å overleve i Chicago kun som utøvende musiker, sier Håker Flaten til Ballade.

Ingebrigt Håker Flaten_1 (Foto: Gaute Gjol Dahle)

Av Carl Kristian Johansen

Men først, hva fikk Flaten til å flytte til Chicago?

— I fjor sommer traff jeg ei fantastisk jente fra Chicago og bestemte meg for å flytte over for å gi forholdet en sjangs. Noe jeg er veldig glad for at jeg gjorde!

— Jeg har også mange kontakter der fra før, så det føltes ikke som et helt umulig valg rent musikalsk sett heller, sier Håker Flaten.

Rokering
I den prosessen har Håker Flaten bestemt seg for å rokkere i besetningen til sitt nyeste band. Ut har Anders Hana (gitar), Klaus Holm (saks) og Fredrik Rundqvist (trommer) gått. Fiolinist Ola Kvernberg blir værende.

— Jeg har startet opp en ny kvintett her borte, med tre nye medlemmer. Dave Rempis har kommet inn på saksofoner, Jeff Parker spiller gitar og Frank Rosaly er ny trommeslager. Jeg valgte å beholde Ola fordi jeg ønsket å ivareta det soundet som fiolin gir bandet, i tillegg til at jeg selvfølgelig digger måten Ola spiller fiolin på.

Rempis er allerede kjent fra Ken Vandermarks kvintett, men med inkluderingen av Jeff Parker har Håker Flaten kapret et tidligere medlem av post-rockflaggskipet Tortoise. Hva er Håker Flaten ute etter med Jeff Parker?

— Jeg liker det jeg har hørt av Tortoise og Parkers samarbeid med Rob Mazurek i Chicago Underground Duo veldig godt. Jeg digger uttrykksbredden i gitarspillet hans. Han har klare referanser til gitarister som er så forskjellige som Jim Hall og Derek Bailey, samtidig som han har et rocka sound og en stor nysgjerrighet til å sjekke ut kombinasjonen av et akustisk og elektronisk uttrykk, sier Håker Flaten.

Betyr det en ny musikalsk retning for kvintetten også?

— Jeg beholder soundet og den musikalske retninga som “Quintet” har etablert, men jeg føler at Dave, Jeff og Frank har dratt sound og instrumentering enda lenger mot ytterpunktene enn før. Vi hadde første gjennomkjøring av det nye bandet for ikke så veldig lenge siden, og jeg er veldig begeistret.

Hva med de etabalerte?
Håker Flaten jobber mot å få booket konserter i Skandinavia. Og i mars neste år skal denne kvintetten på en turné i Norge i regi av Rikskonsertene.

Men hva skjer framover med etablerte band som Trinity, Atomic, The Thing, Free Fall og Close Erase?

— Det medfører jo en god del mer reising og koordinering for min del, men vi har fortsatt like stor aktivitet som før. At jeg oppholder meg i Chicago føler jeg selv som en inspirasjonskilde som jeg kan dra inn i de forskjellige bandene jeg spiller i.

Hva forventer du av Chicago og USA når det gjelder spillejobber?

— Jeg spiller fortsatt mest i Europa. Når det gjelder å etablere seg på en ny scene som Chicago så krever det at jeg er tilstede over en lengre periode av gangen, noe som er vanskelig for meg i og med all turneringen. Men jeg har fått spilt relativt ofte når jeg første er her. Jeg har allerede gjort min andre solokonsert på Empty Bottle, samt flere duokonserter med Jeb Bishop.

Håker Flaten har også satt sammen et helt nytt band. Det består av musikere som Greg Ward, Nori Tanaka, Jason Adasewich, Paul Gilloretzo og Tim Daisy. Det har også blitt spillejobber med Evan Parker og Peter Brötzmann i den korte perioden han har oppholdt seg i byen.

Levekårene
I USA betales det generelt mindre i honorarer, og de norske støtteordningen blir lengre unna, hvordan fungerer tilpasningen til nye økonomiske rammer?

— Virkeligheten er helt annerledes her borte, det er helt strippet for støtteordninger og statssubsidierte jazzklubber. Det er omtrent umulig å overleve i Chicago kun som utøvende musiker. Jeg tjener fortsatt pengene mine på turné i Europa.

— Men det skapes en nødvendighet for musikere å finne nye muligheter til å få utøvd sin kunstnerlige aktivitet på, og det er veldig inspirerende å oppleve dette på kloss hold. Samtidig som man ser verdien av det systemet Norge faktisk har, når det gjelder mulighetene for å overleve som utøver av en smal musikk/kunst-form.

Hvordan vil du beskrive Chicago som musikkby?

— Miljøene er ganske segregerte. Man har mainstream-scenen, miljøet rundt AACM (Association for the Advancement for Creative Musicians), miljøet som har blitt etablert rundt Ken Vandermark, samt en enormt vital rock- og bluesscene.

— Det bor rundt 9 millioner mennesker i Chicago, så det blir nødvendigvis mange forskjellige grupperinger, selv om musikere som for eksempel Ken Vandermark og band som Tortoise og Chicago Underground, er kjent for å fusjonere disse scenene.

Chicago, Oslo, Stockholm
Finnes det forbindelseslinjer derfra til Oslo og Skandinavia?

— Ken Vandermark var vel en av de første Chicagomusikerne som besøkte Oslo og Stockholm, og spilte med musikere derfra. Jeg tror at det samarbeidet har betydd mye for scenen i Skandinavia.

— Den improviserte musikkscenen i Chicago er veldig inspirerende i forhold til hvordan jeg synes de har klart å dra til seg inspirasjoner fra rock/elektronika, klassisk musikk, soul og jazz, noe jeg igjen tror har vært en inspirasjon bade når det gjelder komposisjon og improvisasjon for miljøet i Skandinavia.

Håker Flaten trekker fram en svensk saksofonist som en viktig faktor.

— Skal man gå lenger tilbake så var det jo Mats Gustafsson som først introduserte den skandinaviske jazzscenen for Chicago. Han har alltid vært en veldig viktig musiker i forhold til å samarbeide med musikere på tvers av genre, noe som jeg mener kjennetegner mye av den nye improviserte musikkscenen I dag.

— Ellers så har du jo musikerne i og omkring miljøet rundt Jaga Jazzist som utvilsomt har vært veldig inspirert av Tortoise, og ellers mye av musikken på Chicago-labelen Thrill Jockey.

Har du langsiktige planer om å etbalere deg i Chicago?

Jeg tar en dag om gangen, avslutter Ingebrigt Håker Flaten.

Publisert:

Del: