Spellemann-kontroversen ser ut til å ha tatt en ny og svært dramatisk vending. Dagbladet skriver i dag at Spellemannsekretær Sæmund Fiskvik har kontaktet ansvarlig utgiver for FaroJournalen, og forlangt at Asbjørn Slettemark skal avsettes. Ansvarlig utgiver Simen Rognerud skal på sin side ha nektet å imøtekomme kravet. Etter det Ballade kjenner til, er en mulig annonseboikott av FaroJournalen et av temaene på IFPIs møte i formiddag.

Sæmund Fiskvik

Det er svært alvorlige påstander Dagbladet i dag setter frem om Sæmund Fiskvik. Det fortoner seg nærmest som et rent hevnangrep fra IFPI-lederen og Spellemannpris-sekretæren, når han nå skal ha forlangt Faro-redaktør Asbjørn Slettemarks hode på et fat. Kravet overfor FaroJournalen skal ha blitt fremsatt etter at Asbjørn Slettemark skrev kritisk om nominasjonsprosessenn til Spellemannkomiteen for to utgaver siden.

“Dette tar vi på kammerset”, uttalte Fiskvik til både NRK og TV2 torsdag. Nå kan det synes som om Dagbladet har avslørt hva som egentlig foregår på kammerset til makteliten i norsk platebransje.

Sæmund Fiskvik skal ha tatt kontakt med Simen Rognerud, som er ansvarlig utgiver av FaroJournalen. Fiskvik skal da ha satt frem kravet om at Slettemark måtte fjernes fra stilingen – ellers ville det bli i gangsatt en mulig annonseboikott fra de store plateselskapene som er samlet i IFPI. Dette ville i så fall bety kroken på døren for det seks år gamle bransjebladet, som også en gang tidligere skal ha blitt rammet av en massiv boikott fra IFPIs side. IFPI-selskapenes annnonser utgjør 70 prosent av inntektene for det vesle magasinet.

Dagbladet refererer i sin artikkel til et brev Simen Rognerud skal ha sendt som svar til IFPI, der utgiveren skriver: “Jeg fikk i møtet med Sæmund Fiskvik den 30. januar en klar advarsel om at IFPIs medlemmer var begynt å se seg lei på enkelte saker som FaroJournalen tar opp, og at dette ville kunne få konsekvenser hvis det fortsatte”.

1. februar publiserte FaroJournalen så de kritiske betraktningene rundt Spellemannprisen, noe som skal ha fått Fiskvik til å se rødt. Nå skal Fiskvik ha tatt kontakt med Rognerud på telefon, og sagt at “grensen som var formidlet i den tidligere advarselen, er nådd”.

Rognerud nektet i følge Dagbladet å imøtekomme Fiskviks påståtte krav, og konkluderer i sitt brev med at “det ikke på noen som helst måte kan være et grunnlag for å avsette redaktøren slik henvendelsene fra IFPI antyder må skje”.

Det har lenge svirret sterke rykter om et slikt trekk fra Fiskvik. IFPI-direktøren avviser i dagens oppslag i Dagbladet at han i det hele tatt har kommet med noe press overfor FaroJournalen.

— Jeg har ikke myndighet til å gi advarsler, eller for den saks skyld avsette redaktøren i FaroJournalen, sier Fiskvik til Moslet. – Men samarbeidet bør gli mer knirkefritt enn det gjør i dag. Bransjens tillitsforhold til FaroJournalen er ikke så bra som det bør være.

Frem til rundt klokken elleve i dag sitter styret i IFPI i møte. Dagbladet hevder at bråket rundt FaroJournalen, og dermed også en potensiell annonseboikott, vil være en av sakene som tas opp. Møtet er ellers en forberedelse til kveldens generalforsamling.

Etter det Ballade kjenner til, skal flere sentrale aktører i både Spellemannkomiteen og IFPI være nokså oppgitt over Fiskviks håndtering av media i forbindelse med Spellemannsaken, som hittil har blitt kjørt mest aktivt frem i FaroJournalen, Dagsavisen og her i Ballade.

Et klart varsel om at noe ekstraordinært var i gjære, kom alt torsdag i forrige uke, da Ballade kunne avsløre at Fiskvik, Audun Tylden og Karene Lyngholm hadde sendt ut et brev til platebransjen ,som bl.a. inneholdt følgende oppsiktsvekkende karakteristikker: “Vi beklager at et bransjeblad drives på denne måten” og ”Det virkelig triste er at disse artiklene er forfattet av bransjebladets redaktør. Få bransjer er i like høy grad som vår vant til å være i Akersgatas kritiske søkelys. Det lever vi godt med, og med dyktige journalister kan det være ganske sunt. Derimot trodde vi at et bransjeblad kanskje stod i en litt annen posisjon. Tydeligvis har ikke redaktøren skjønt dette. Når han heller ikke holder journalistisk mål, blir gleden av å ha et bransjeblad ganske begrenset.”

Hele artikkelen til Dagbladet kan du lese her.

Publisert:

Del: