Fritz Langs “Metropolis” fra 1926 er en av tidenes aller mest feirede filmer. I dag kan du oppleve den i nyrestaurert utgave i Oslo Konserthus, der Oslo Filharmoniske Orkester og dirigent Frank Strobel vil fremføre ny originalmusikk av den tyske komponisten Bernt Schulteis, som med stor suksess også har skrevet ny musikk til en annen av filmhistoriens klassikere – F. W. Murnaus “Faust”.

Fra "Metropolis"

Metropolis er en futuristisk storby, sosialt organisert i et kastesystem, der arbeiderne er henvist til å bo og arbeide under jorden.. Øverst hersker Joh Fredersen over sitt samfunn, der arbeidere ikke har navn – bare nummer. Mellom disse er det et sjikt av teknokrater som sørger for at hjulene går rundt. Med sin fantastiske arkitektur, sine svimlende kulisser og vanvittige masseopptog skulle “Metropolis” danne skole for all intelligent science fiction-film, og selv bli stående som en av de absolutte høydepunktene fra stumfilmens historie. Den var et produkt av de kunstneriske ambisjoner som fikk spillerom i Weimar-republikkens Tyskland, men også en advarsel om det totalitære, avindividualiserte samfunn som skulle følge.

“Metropolis” har nå gjenoppstått med ny originalmusikk avden unge tyske komponisten Bernt Schulteis, som som nevnt også skrev ny musikk til Murnaus “Faust”. Og den er med denne opplevelsen innvielsen av den 11. Oslo Internasjonale Filmfestival finner sted, som en oppfølging av fjorårets suksessåpning med Charlie Chaplins “City Lights”. Sammen med representanter for Oslo Filharmonien og dirigent Frank Strobel, diskuterte festivaldirektør Tommy Lørdahl muligheten for å få skandinavisk premiere på den nye utgaven av “Metropolis”, som skulle presenteres første gang under Berlin Internasjonale Filmfestival i februar 2001. Representanter fra Oslo Internasjonale Filmfestival fikk se og høre filmkonserten i Berlin, og garanterer at visningen i Konserthuset med levende musikk fra Oslo Filharmoniske Orkester vil bli en unik film- og musikkopplevelse.

Fritz Langs originale “Metropolis”, som hadde premiere i Berlin januar 1927, har strengt tatt vært umulig å se siden april samme år. Filmen ble trukket tilbake, forkortet og klippet om. De fleste av versjonene som har vært vist senere, er mer eller mindre basert på den kortere versjonen. Fortsatt er det mye som mangler, men funnet av filmens manus og stillbildene fra filmens innspilling, har gjort det mulig sette filmen sammen nærmere den utgaven Fritz Lang og hans team ønsket. “Tapte” filmsekvenser er i den nyrestaurerte utgaven erstattet med forklaringer som gir filmen større mening. Funnet av gammelt filmnegativmateriale, sammen med ny digital teknikk, gjør det for første gang siden 1927 mulig å se kvaliteten av filmens foto, slik det ble skapt av fotografene Karl Freund og Günther Rittau.

Restaureringsprosjektet, som Friedrich Wilhelm Murnau Stiftung, Filmmuseum München, Film Archive Berlin og andre har samarbeidet om, har i følge OIF gitt et resultat som er et strålende dokument over Tysklands og Berlins filmatiske gullperiode på 20-tallet.

Arrangørene av Oslo Internasjonale Filmfestival håper at minst 13.000 mennesker vil besøke årets festival, som går av stabelen mellom 15. og 25. november, og byr på nærmere førti spillefilmer, et drøyt dusin kortfilmer, like mange dokumentarer, samt et eget fokus på årets norske spillefilmproduksjon. Hjemmesidene til festivalen finner du her.

Publisert:

Del: