Ingeborg Oktober og Elle Sofe Sara er Festspillene i Nord-Norges profiler i 2020 og 2021.

Koreograf, filmregissør og danser Elle Sofe Sara, den en av to profiler for Festspillene i Nord-Norge 2020 og 2021, © Per Heimly

Multikunstner Ingeborg Oktober og koreograf, filmregissør og danser Elle Sofe Sara er engasjert for to år i ny festspillprofilordning, melder Festspillene i Nord-Norge.

Endring i Festspillprofil-ordningen
Festspillene i Nord-Norge endrer i år festspillprofil-engasjementet til å være en toårig ordning, noe som gir både festivalen og kunstnerne et større utviklingsperspektiv.

– Vi er strålende fornøyde med å ha fått så to sterke nordnorske kunstnere som begge jobber på tvers av sjangre med som festspillprofiler, og som nå vil jobbe i et toårig løp og dermed presentere sitt materiale både på Festspillene 2020 og i 2021. Kunstneriske prosesser tar tid, og vi håper at vi med denne revitaliseringen av ordningen kan bidra til at gi disse kunstnerne en arena for utprøvning og nye samarbeid, og samtidig gi festspillpublikumet muligheten til å bli godt kjent med disse fantastiske kunstnerne, sier festspilldirektør Ragnheiður Skúladóttir.

Politisk engasjert koreograf og regissør
Elle Sofe Sara er basert i Kautokeino som koreograf og regissør. I sitt arbeid kaster hun jevnlig lys over de sosiale, politiske og kulturelle særegenhetene og utfordringene til det samiske folket. Hun har en mastergrad i koreografi ved Kunsthøgskolen i Oslo, og har studert dans ved Laban School i London.

– Jeg gleder meg masse. Det er en stor ære å bli festspillprofil, jeg har alltid fulgt med på Festspillene i Nord-Norge og det spennende som skjer der. Første året får jeg mulighet å vise det jeg driver med akkurat nå, det blir nok både forestillinger og film. Og til 2021 drømmer jeg om å produsere en helt nytt scenisk forestilling, sier Elle Sofe Sara.

Festspilldirektøren er imponert over Elle Sofe Saras arbeid, og ser det som helt naturlig å fortsette satsingen på unge profiler med sterke uttrykk kombinert med en tydelig stemme:

– Elle Sofe Sara har et unikt og skarpt øye for bevegelse, jordlighet og kroppen, både gjennom kameralinsen og på scenen. Hennes kunst har en politisk dimensjon som er både forfriskende og jordet. Det er en enorm glede å ha henne som en av våre profilartister i 2020-2021, og slik få mulighet til å vise både hennes eksisterende arbeid, men også se henne gå i gang med utviklingen av nytt materiale som får premiere på Festspillene i 2021, fortsetter Skúladóttir.

Multikunstner med solid fotfeste innen visesang
Ingeborg Oktober fremfører nordnorsk visesang i både akustisk, minimalistisk form så vel som rock/folk. Låtene har ofte blitt beskrevet som vakre, fengende melodier med tekster som utfordrer lytteren til å høre ekstra godt etter.

Ingeborg Oktober, © Gry Dahl

– Jeg kjenner meg veldig beæret som har fått et så stort og ærefullt oppdrag til Festspillene de to neste årene. Jeg gleder meg veldig mye til å begynne på prosjektet, og føler meg allerede ganske sikker på at jeg ønsker å jobbe med et prosjekt som innebærer både film og musikk. Jeg har jo tross alt ingen utdanning som musiker, men har jo en bachelor i filmkunst fra Nordland Kunst- og filmskole. Jeg har aldri gjort en offentlig visning av egen film og musikk sammen, så det blir veldig spennende og skummelfint. Jeg er veldig glad for å få muligheten til å arbeide med det nye prosjektet såpass lenge, og liker valget med å ha toårige festivalprofiler veldig godt, sier Ingeborg Oktober.

Artisten fikk Spellemannpris i kategorien Viser for sitt andre album, Skjømmingsboka, som ble sluppet 9. november 2018. Albumet fikk gode kritikker, og ble beskrevet som «perfekt komponert» og Ingeborg Oktober som «en av de norske artistene som har størst potensial for å bli folkekjær» (Dagsavisen, 23. november 2018).

– Ingeborg Oktober er på tross av sin unge alder en godt etablert sanger og låtskriver. Hennes personlige, skarpe tekster er både avvæpnende, sårbare og gripende. Det å få Ingeborg som en av våre profiler i 2020-2021 er virkelig spennende, siden hun vil både presentere nye verk i skjæringspunktet mellom musikk, film og scenekunst, men også fremføre noe av hennes allerede kjente musikk, sier Skúladóttir.

Publisert:

Del: