OPPSUMMERING: De 55. Festspillene i Bergen er historie, og Ballade har fulgt festivalen med en rekke artikler og anmeldelser. Nå er det tid for oppsummering, og vi slipper til festspilldirektør og festivalblogger i Bergens Tidende, Per Boye Hansen, med sitt blikk på årets festspill. Boye Hansen ser også framover. – Det er ikke sikkert det blir noen spesiell festspillkomponist, slik det har vært de siste par årene, uttaler Boye Hansen.

Fiolin

— Jeg sitter i år med en sterk følelse av at Bergen og Festspillene har blitt den møteplassen vi ønsket, sier festspilldirektør Per Boye Hansen når han oppsummerer årets Festspill på deres egne hjemmesider.

Boye Hansen trekker fram byen, de unike arenaene, som for eksempel de fire komponisthjemmene og Festspillhuset Logen, som bidragsytere til at årets Festspill ivaretar sin rolle som møteplass.

— I tillegg er det viktig at kunstnere får komme tilbake flere år, slik at de blir trygge på oss og på arenaene der de skal opptre. Det gjør at de tar sjanser, og kanskje skaper noe nytt og spennende, sier Boye Hansen i sin oppsummering.

Festspilldirektøren trekker også fram viktigheten av å la kunstnere bli på Festspillene over en lengre periode – slik som teaterkompaniet Krétakör har gjort i år.

— Det har gitt et skeptisk publikum sjansen til å bli kjent med dette kompaniet, og vi har kunnet arrangere en spennende workshop med norske skuespillere og den kunstneriske lederen for Krétakör, Árpád Schilling.

Ikke nødvendigvis festspillkomponist

Boye Hansen varsler også en enda sterkere satsing på debattprogrammet, som skal gi publikum anledning til å fordype seg og meningsutveksle om den kunsten de opplever på Festspillene. Boye Hansen trekker også fram årets teateroppsetninger og peker på hvordan både Krétakörs forestillinger, Jon Fosses Eg er vinden og Transit-teatret Bergen med Die Massnahme, er teater som krever noe mer enn tilskuerrollen fra sitt publikum.

— Med hensyn til musikkprogrammet vil vi fortsette å fokusere på området Norden og Baltikum, men vi har ingen oppskrift vi skal følge, uttaler Boye Hansen.

— Det er ikke sikkert det blir noen spesiell festspillkomponist, slik det har vært de siste par årene. Vi er først og fremst opptatt av innhold – rammene følger! Vi mener at det å trekke samtidsmusikken og samtidskomponistene sterkere inn i Festspillene, er helt nødvendig for å videreutvikle Festspillene, er Boye Hansens ord.

Han trekker også fram OiOi-festivalen som Festspillene føler har lykkes i sin intensjon om å bringe festspill ut til de som ikke selv finner veien inn til Festspillenes arenaer.

— Å få en samarbeidspartner som Ole Hamre, var et rent lykketreff. Slik har vi også i uteprogrammet tatt utgangspunkt i at vi vil lage noe med de ressursene vi har her, og ikke importere ferdige konsepter fra kontinentet.

Neste år

Om neste års Festspill vil Boye Hansen foreløpig si lite.

— Vi har mye klart, men vil bruke årets erfaringer til å legge endelig hånd på 2008-programmet. Det viktigste for oss er å være i stadig utvikling. I fjor var jeg utslitt på Festspillenes avslutningsdag, sier Per Boye Hansen.

— I år er jeg ikke sliten! Jeg er motivert. Vi har laget et meget vellykket Festspill, men vet at vi kan gjøre det enda bedre. Det finnes ikke noe bedre utgangspunkt!

Les Boye Hansens festspillblogg i Bergens Tidende. Herman Friele, ordfører i Bergen, ønsker jobben som styreleder i Festspillene etter Jannik Lindbæk. Les mer om det her. Pianist og skribent Øyvind Aase har skrevet om Festspillene i kronikken Kampen om ordene i BT.

Ballade kommer tilbake med en egen oppsummerende artikkel om Festspillene i Bergen.

Publisert:

Del: