Det ble i dag kjent at Festspillene i Bergen og Latvia National Opera hvert år frem til 2009 vil samarbeide om å sette opp Richard Wagners store syklus “Der Ring des Nibelungen”. – Mens Oslo venter på sitt nye operahus, gir Festspillene i Bergen sitt bidrag for at opera skal utvikles som kunstform, sier påtroppende Festspill-direktør Per Boye Hansen. Det monumentale løftet, som vil være med å prege Festspillene de neste fire år, lanseres under mottoet “Briste eller Bære”. Norske Stefan Herheim er regissør på neste års oppsetning av ”Das Rheingold”.

Fra "Ringen"

Av Arvid Skancke-Knutsen

Det bør utvilsomt ligge til rette for en stor begivenhet for musikk- og kultur-Norge når Festspillene i Bergen og Latvia National Opera hvert år frem til 2009 vil samarbeide om å sette opp Richard Wagners store syklus ”Der Ring des Nibelungen”.

— Det er stor glede for meg som ny festspilldirektør å kunne presentere dette enorme løftet i samarbeid med min partner i Riga, Andrej Zagars. Rammene og ambisjonsnivået for Festspillene er dermed satt for fire år fremover, sier påtroppende Festspilldirektør Per Boye Hansen.

Nyheten om den store satsningen ble gjort kjent i Berlin i formiddag, i Felleshuset til de nordiske lands ambassader. På forhånd het det at “Festspillene nå klare til å presentere vår nyeste storsatsing som vil prege Festspillene, ikke bare til neste år, men i fire år fremover. Vi inviterer derfor pressen til å bivåne at vi nå spenner buen.”

En av grunnpilarene i Festspillene i Bergen 2006 vil dermed bli operaen ”Das Rheingold”. Dette er den første operaen i syklusen, som ellers består av verkene “Die Walküre”, “Siegfried” og “Götterdämmerung”.

— ”Briste eller Bære” er et begrepspar vi har valgt som retningsgivende for neste års Festspill i Bergen. Ordtaket henspeiler nettopp på den risiko som ligger til grunn for enhver kunstproduksjon. Buen må spennes til bristepunktet for at pilen skal få fart og retning for å kunne nå sitt mål, sier Per Boye Hansen, som med dette store løftet virkelig markerer sitt inntog som Festspilldirektør fra første stund.

Dirigent for neste års operasatsning vil være den unge latviske sjefsdirigenten på Rigaoperaen, Andris Nelsons (26). Norske Stefan Herheim er regissør til neste års oppsetning av ”Das Rheingold”. Herheim har i de siste år gjort en betydelig internasjonal karriere som operaregissør, og gjorde i vinter furore med sin mye omtalte og omdiskuterte oppsetning av Händels ”Julius Caesar” på operaen i Oslo.

Stefan Herheim er født i 1970, og hadde sitt internasjonale gjennombrudd i 2003 med en kontroversiell oppsetning av Mozarts opera “Bortførelsen fra Serailet” under Salzburg Festspillene. Han er opprinnelig fra Oslo, men har den senere tid vært bosatt i Berlin. I 1994-99 studerte han operaregi under den legendariske regissøren Götz Friedrich i Hamburg, og han har også stått bak flere oppsetninger ved tyske operahus.

— Alle sangere engasjeres i samarbeid med Festspillene. Sangerne vil i all hovedsak bli rekruttert fra de nordiske og baltiske land, forteller Festspilledelsen.

Per Boye Hansen er heller ikke selv akkurat ukjent med hva som rører seg i internasjonale operakretser. Den nye festspilldirektøren, som offisielt tiltrer stillingen 1. august, har blant annet arbeidet med regi ved operahusene i Düsseldorf, Oslo, München og Køln, samt ved Festspillene i Salzburg. Boye Hansen grunnla og drev dessuten Oslo Sommeropera fra 1983 til 1992, og Oslo Arts Management fra 1990 til 2000 – et selskap som drev internasjonal formidling av sangere, instrumentalister, regissører og dirigenter.

— Festspillene skal bli Nordens viktigste kulturfestival, uttalte Boye Hansen alt i september i fjor, da det ble kjent at han ville ta over stillingen. – Vi skal skape og prege kulturlivet, og vi skal gi impulser langt ut over festivalens tolv dager. Festspillene bør ha som mål å tiltrekke seg et større internasjonalt publikum, og Bergen er en ideell festivalby med sitt entusiastiske publikum og sine unike spillesteder.

Richard Wagners ”Ring des Nibelungen” er – som de fleste vel vet – et gigantverk satt sammen av fire operaer, som til sammen strekker seg til rundt 15 timer. Inspirert av blant annet norrøn mytologi utgjør de fire delene et storslagent epos som følger kampen mellom guder, helter og en rekke mytiske karakterer i kampen om den magiske ringen som gir herredømme over verden.

— ”Ringen” er et av operaverdenens definitive høydepunkter og har vært en kilde til inspirasjon og begeistring langt utenfor de operascener syklusen har vært oppført på. Mens Oslo venter på sitt nye operahus, gir Festspillene i Bergen sitt bidrag for at opera skal utvikles som kunstform, sier Boye Hansen.

”Das Rheingold” settes opp i Bergen onsdag 31. mai og torsdag 1. juni 2006. Operaen gadde for øvrig hadde sin premiere i uferdig form i 1869, på befaling av kong Ludvig den annen i München, og mot komponistens egen vilje.

Wagners bokstavelig talt gigantiske “Nibelungen”-verk ble sist spilt i sin helhet ved Den Norske Opera i Oslo gjennom første havdel av 90-tallet.

Publisert:

Del: