Festspillene i Bergen åpnet i går med kongelig besøk, bestillingsverk av Terje Isungset og Jan Erik Volds tilstedeværelse. I glede over sola i regnbyen utttrykte Oslo-poeten og -patrioten misunnelse overfor Bergenserne og deres bysang og stolthet. Både Bergens Tidende og Bergensavisen er svært begeistret for åpningen av de 50. festspillene, som i dag fortsetter med bl.a. ny-premieren på Geir Tveitts “Baldurs Draumar” og Olav Anton Thommesens “BULLSeye”.

Peter Herresthal

“For en åpningsfest!”, skriver Bergens Tidendes Siri Økland i dagens avis, der HKH Harald V ankom til tonene av Arne Nordheims “Venit Rex” sammen med festspilldirektør Bergljot Jónsdóttir . Hun skriver videre: “I bakende varme og med mild fønvind i håret, hadde tusenvis av bergensere funnet plass på Torgallmenningen. De som ikke sto nær nok til å se scenen, fikk med seg detaljene på storskjermen TVHordaland hadde satt opp (…) Bergen Filharmoniske Orkester hadde fått med seg over tusen barn da de fremførte bestillingsverket av Terje Isungset, “Midt i mellom blå”. På selvlagde instrumenter, som sykler, bokser, hageslanger og pinner, fremførte de moderne toner med stor konsentrasjon. Samtidsmusikken så ut til å behage publikummet, for ungene fikk stormende applaus.”

I Bergensavisen kan vi lese at “hele byen sydet i en uendelig uorganisert folkefest”, og at mellom ti og femten tusen bergensere var til stede. Avisen melder begeistret at de femtiende festspillene fikk en drømmeåpning,og omtaler Isungsets åpningsverk på følgende vis: “Verket “Midt i mellom blå” hadde all den fanfare man kunne ønske seg, i tillegg til det sjarmerende barneopptoget. Som en ekstra syttende mai, for andre gang på en uke.”

Stort dårligere blir det nok ikke i dag, når flere spennende, norske verk står på programmet. Klokken 19 i Grieghallen blir det en høyt imøtesett oppføring av Geir Tveitts “Baldurs Draumar”, som er blitt rekonstruert av den russiske komponisten Aleksej Rybnikov. Han har brukt tre år på denne rekonstruksjonen, som er basert på et sotflekket partitur og et opptak med Filharmonisk Selskaps Orkester fra 1938. “Baldurs Draumar” omtales som et av det forrige århundres kanskje største norske musikkverk, men forelå frem til 1999 bare i det nevnte konsertopptaket av svært dårlig kvalitet, da den unge, norske komponisten Kåre Dyvik Husby rekonstruerte tre orkesterstykker fra balletten. Verket varer to tioimer, og fremføres av Stavanger Symfoniorkester med Ole Kristian Ruud som dirigent, og med Solveig Kringlebotn (sopran), Ivar Gilhus (tenor) Magne Fremmerlid (bass) og Jon Eikemo (opplesning).

Klokken 21.30 er det så tid for opptreden med fiolinistene Arve Tellefsen og Peter Herresthal i Olav Anton Thommessens “BULLseye”. Bulls første fiolinkonsert ble skrevet i 1834 under hans opphold i Italia, Paganinis hjemland. Selv om han bare var 24 år gammel da han skrev konserten, fulgte den med han resten av livet. I “BULLseye” integrerer Olav Anton Thommessen sin egen og Bulls orkesterstemme. Dermed oppstår en fascinerende kombinasjon av den tonale musikken fra en forgangen tid og den nye musikalske virkelighet, heter det i programmet, som også omtaler “BULLseye” som “en symfonisk innpakning for Ole Bulls «Concerto Opera Ima» for violin solo og dobbelt orkester”. Bergen Filharmoniske Orkester spiller med Christian Eggen som dirigent. På prgrammet står også Bellinis ouvertyre til “I Capuleti e i Montecchi” og Ole Bulls “Fiolinkonsert i A-dur op. 1”.

Publisert:

Del: