Christer Falck i Benni’s Musikk fortsatte sin til dels svært krasse refsing av platebransjen under nettmøtet med Dagbladets lesere fredag i forrige uke. Gjennom å legge ned sin egen butikk har han satt fokus på problemene de små faghandlerne står overfor. – Jeg tror ikke at vi trenger å sette en stopper for den norske musikk-mafiaen, skrev han i et av sine svar på de mange engasjerte innleggene. – Jeg tror de kommer til å stoppe seg selv.

Christer Falck (Foto: TV3)

Dagbladet.no fyrte opp under nettmøtet ved å sitere Christer Falcks uttalelse til Midt I Musikken, der han hevdet at han før jul kjøpte nesten halvparten av alle varene som han solgte i butikken på Platekompaniet, fordi han fikk platene 20 kroner billigere der enn ved selv å kjøpe inn fra de store plateselskapene. En strøm av hilsener og kommentarer strømmet inn under seansen, der nesten samtlige uttrykte sin bekymring for de store plateselskapenes rabattordninger, og konsekvensen den kan få for forbrukerne.

— Jeg er for åpen konkurranse, skrev Falck i en kommentar, etter at en innsender spurte om det ikke ville være formålstjenelig åpne opp for parallellimport, for på den måten å knekke plateselskapenes monopolsituasjon. – Det er “litt” ulovlig å parallellimportere plater, men den eneste rettsaken som har kommet opp her i Norge, er blitt henlagt. Artistene er de som absolutt burde sagt fra, men du kan jo tenke deg hva som hadde skjedd hvis en smal eller litt ukjent artist hadde kommet til VG for å klage… Rabattordningene i norske plateselskaper er preget av feige sjefer.

Svært mange av innsenderne takket Benni’s-innehaveren for god service og stor fagkunnskap, og uttrykte sin beklagelse over at et godt tilbud nå forsvinner.

— Jeg er en illojal platebutikkansatt som har kjøpt plater på Platekompaniet i lange tider, isteden for å kjøpe den til innkjøpspris i butikken jeg jobber i, for det blir forferdelig nok billigere på den måten. Ikke rart at de uavhengige må legge ned. Håper du stabler på bena en annen og innholdsrik butikk, så de som vil ha sin Arvo Pärt ikke må vente et halvt år på bestillingen sin, lød en nokså typisk kommentar.

Temperaturen under nettmøtet ble tidvis svært høy. En innsender avleverte følgende tirade, der han gikk rett i strupen på de multinasjonale selskapene, med til dels sterkt sjikanøse påstander, hvorav Ballade har fjernet den mest usaklige slengbemerkningen:

— Jeg og du vet det bedrives kartellvirksomhet, Christer. Selv en gnager har IQ til å se det, dersom han har vært på innsiden i norsk platebransje en stund. Synd at folka på konkurransetilsynet ikke har interesse nok til å grave dypere i materien, men mitt tips er at vi spiller ballen over til “Rikets Tilstand” på TV2 og lar dem grave litt i materien… Om de tar seg sammen husker de sikkert å dobbeltsjekke denne gangen.

En annen leser formulerte det slik: – Den norske platebransjen er liten og amatørmessig styrt, men allikevel med stor innflytelse og makt. De bytter sjefer som andre bytter underbukser, og alle nye sjefer vil leke “konge på haugen”.

Falck kom selv med følgende såre stikk til de store plateselskapene:

— Musikk-mafiaen i Norge er sjefene i de store multinasjonale plateselskapene som dessverre ikke tenker lenger enn nesetippen rekker. De er avhengige av å vise positive tall til sine arbeidsgivere i utlandet, hvis de fortsatt skal kunne sitte i sjefsstolene sine. Da sier det seg selv at de ikke har råd til å tenke fremover og bygge opp artister. De er ute etter lett-tjente penger og artister som kan produsere hits på løpende bånd. Jeg tror at det snart vil bli et generasjonsskifte i norsk platebransje, hvor en blir mer og mer uavhengige av de store multinasjonale plateselskapene. Se bare på Spellemannsprisen i år. Over 70% av artisene som er nominert kommer fra små og uavhengige plateselskap. Jeg tror at folk flest trenger intellektuell input, og det får en ikke av nok en samling med Joe Cocker eller Bonnie Tyler. Jeg tror ikke at vi trenger å sette en stopper for den norske musikk-mafiaen. Jeg tror de kommer til å stoppe seg selv – var det 30 millioner i underskudd dere gikk, EMI?

Falck benyttet ellers anledningen til å trekke frem MusikkLosen og Rune Grammofon som Norges beste plateselskaper, og fremhevet også Tuba, VME og Musikkoperatørene som hederlige unntak i en bransje han generelt beskrev som “ganske ille”. Han understreket at han ikke ønsket å angripe Platekompaniet, som han ga ros for å være drevet av genuint musikkinteresserte mennesker. Han omtalte distribusjonskanalen NextStop, som ikke kjøper inn plater i Norge, som “ikke bare den største trusselen” for de etablerte plateartistene, men også “det beste alternativet” for forhandlere.

— Jeg tror ikke at dette kan bestemmes av andre enn platesjefene, hvis ikke de små butikkene lager et lite opprør og bestiller fra alternative steder, noe som pr. i dag er mer og mer sannsynlig for hver dag som går. Jeg tror ikke en butikk i Oslo kan snu den negative trenden vi er inne i nå. Det finnes gode butikker i hele landet som sliter pga. stor forskjellsbehandling. Mennesker som jeg har ukentlig kontakt med, men som ikke tør/vil ta opp kampen da det kan få store konsekvenser senere. Men en dag vil plateselskapene i Norge innse at det finnes andre aktører på markedet, som kan tilby plater billigere enn de selv, og det er ikke mange månedene med kjøp fra Sverige før de får en skikkelig smell, og da kan mye skje.

Opphørssalget på Benni’s, som har inne rundt 22 000 platetitler, starter 1. februar, med 30 % rabatt fra den datoen, og 50 % på eventuelt restlager fra 1. mars. Hele nettmøtet kan du lese på denne adressen.

Publisert:

Del: