NRK P2s “Musikk i brennpunktet” kunne onsdag fortelle at nederlandsk radio fra 1. september kutter ut et program som sender eksperimentell musikk og erstatter det med mer tilgjengelig musikk for et bredere publikum. En nederlandsk radiomedarbeider som fikk komme til orde i P2, kalte avgjørelsen “en form for sensur”. Tidligere i sommer ble en programserie om eksperimentell lydkunst tatt av sendeskjemaet i NRKs kanal Alltid klassisk. Hva slags vurdering lå bak den avgjørelsen? – Alltid klassisk skal først og fremst nå den store bredden, sier P2s musikksjef Jorunn Hope til Ballade.

Jorunn Hope, fra nrk.no

Av Hild Borchgrevink

Medieprofessor Jostein Gripsrud sa i onsdagens ”Musikk i brennpunktet” at han opplevde det som skjer i nederlandsk radio som et uttrykk for hvor sterkt kommersielt preget medietilbudet er blitt, også i de gamle almenkringkaster-institusjonene i Europa.

Nederlandsk NPS legger altså ned musikkprogrammet ”Supplement” fra 1. september. ”Supplement” spiller en bred miks av eksperimentell rock, jazz, elektronisk musikk, lydkunst, improvisasjon og komposisjonsmusikk. Michael Fahres i NPS’ musikkanal Radio 4 sa i P2 onsdag at han opplever dette som en form for sensur.

De mest nyskapende verkene fra ”International Rostrum for Composers”, radiostasjonenes internasjonale utveksling av samtidsmusikk hvor flere norske verk er blitt premiert, blir heller ikke sendt i nederlandsk radio lenger.

I kommersiell radio handler alt om å holde på lytterne. Her har musikken en viktig rolle. Kanalene bruker musikkformateringsprogrammer og er etter hvert blitt veldig flinke til å vite hva slags musikk de skal spille i hvilken rekkefølge og på hvilket tidspunkt for å ikke miste lyttere.

Men det kan se ut som om denne måten å tenke på er på full fart inn hos de statlige almenkringkasterne i Europa også. P2s musikksjef Jorunn Hope er også representant for NRK i den europeiske kringkastingsunionen EBU. Opplever hun at det er en generell tendens i EBU at man vil erstatte eksperimentell musikk med mer tilgjengelig musikk av hensyn til lyttertallene?

— Jeg har ikke opplevd det som en generell tendens, sier Jorunn Hope. – Jeg vil vite litt mer om hva som ligger i nederlandsk radios avgjørelse før jeg kommenterer den. Om 14 dager skal jeg i et nytt EBU-møte, og da vil jeg ta opp dette spørsmålet under eventuelt.

P2s Alf Magnus Reistad sier til Ballade at han opplever NPS’ avgjørelse som et svært sterkt signal. – Nederlandsk radio har vært en av de tyngste aktørene på eksperimentell musikk. De har en lang, lang tradisjon for å sende lydkunst, elektroakustikk, samtidsmusikk, eksperimentell rock og avantgarde, sier Reistad. – Nederland har vært på linje med Tyskland, hvis ikke bedre. Det at ”Supplement” nå forsvinner, handler nok om uenighet om hvilken funksjon musikken skal ha på radio.

— Lytteroppslutning er veldig enkelt å forholde seg til, det kan måles. Innholdsdimensjonen er derimot veldig mye vanskeligere, ikke minst er den utrolig ressurskrevende. Men hvis tanken bak NPS’ avgjørelse er at radio ikke skal provosere, er det et livsfarlig kunstsyn, sier Alf Magnus Reistad. – Egentlig kan man ikke kalle det et kunstsyn i det hele tatt.

Musikksjef Jorunn Hope sier at NPS’ avgjørelse kan handle om at NPS vil etablere en ny sendeflate med bredere nedslagsfelt, for eksempel en kanal for klassisk musikk, og så at den eksperimentelle musikken fortsatt får sendetid, men blir flyttet til en annen kanal.

Var det en slik vurdering som lå bak da lydkunst-serien i NRK Alltid klassisk ble tatt av sendeplanen i sommer, Hope?

— Det programmet kom ikke herfra, sier Jorunn Hope.

Hva betyr det? Må alt som sendes på Alltid klassisk komme fra musikksjefen?

— Nei, men den musikken som sendes på spillelistene i Alltid klassisk, det vil si den musikken som spilles mens det ikke er noen i studio, skal holde seg innenfor det man kan kalle en kanon, sier Hope.

Hvorfor det?

— Kanalen Alltid klassisk skal først og fremst nå den store bredden. Dette har kringkaster bestemt. Det er i P2 at vi skal gå i dybden. Kulturminister Valgerd Svarstad Haugland har jo også utpekt denne rollen for P2. Det betyr ikke at vi ikke sender samtidsmusikk på Alltid klassisk, sier Jorunn Hope. – Alle direktesendte konserter går jo for eksempel i denne kanalen. Men spillelistene skal altså hovedsakelig inneholde klassisk musikk.

”Kringkaster” er P2-ledelsen. Etter omorganiseringen av NRK er ingen ansatt i P2 for å produsere programmer lenger. De tidligere P2-ansatte finnes nå i selvstendige produksjonsavdelinger som kan tilby sine programmer både i radio og fjernsyn. Den redaksjonelle delen av P2-ledelsen består av en programsjef og to programredaktører hvorav Jorunn Hope er den ene. Disse tre bestiller programmer fra avdelingene og setter dem sammen i det daglige sendeskjemaet.

Lydkunst-serien i NRK Alltid klassisk åpnet 2. mai 2004. Planen var å sende noe av det som skjer i elektroakustisk musikk og lydkunst rundt om i verden, en gang i måneden, mellom kl. 22 og 24 om kvelden. Produsent Tilman Hartenstein rakk å lage to av fem planlagte programmer før programmet ble tatt av sendeplanen av NRK sentralt.

— Men lydkunsten forsvinner ikke, den kommer nå på nettet. Lydkunst får større eksponering enn den noen gang har hatt i NRK, forteller Jorunn Hope.

P2-ledelsen mener i alle fall tydeligvis at lydkunst ikke passer inn i det de har definert som profilen i Alltid klassisk. I et innlegg i Ballade i går skrev Jorunn Hope at lyttertall ikke er det viktigste for P2 når de legger sendeplaner. Det viktigste er å formidle musikk av god kvalitet. Samtidig skrev hun: “en av de vesentligste utfordringene vi står overfor i all kunstformidling er selve presentasjonen, for at flest mulig av lytterne skal kjenne seg inkludert.”

Publisert:

Del: