Rett før jul slapp kvartetten Quarter Past sitt andre album. Boom-Pah er estetisk sett en forlengelse debuten Smash No Flash fra 2004. Det vil si et sound som er basert i den moderne jazzens nyvinninger fra 1960-tallet i USA, supplert med en usminket råskap som også gir en forankring i et mer rock-relatert landskap. – 60-tallet var rett og slett en periode der man brøt mange regler, derfor er det mye forskjellig å hente der, sier Kyrre Tromm Lindvig i Quarter Past.

Quarter Past på Balladefest 2004

Av Carl Kristian Johansen

Etter at deler av bandet hadde spilt sammen gjennom andre halvdel av 1990-tallet, fikk Quarter Past sin nåværende besetning i 2000/2001. Medlemmer i bandet er Kyrre Tromm Lindvig, trommer, Dag Stiberg, altsaksofon, Carl F. Gjerdrum, bass, og Helge Jørgensen, piano. Møtested var studiet for Musikkvitenskap ved Universitet i Oslo.

Etter noen år med å jobbe fram eget materiale var det opprinnelige målet å spille inn en demo.

— Vi hadde en dag i Rainbow Studio. Det var spesielt å være et sted der halvparten av norsk jazzhistorie er skrevet. Asle Karstad skrudde lyd, og han er en flink fyr som greide å bringe det beste ut av oss. Vi skjønte at han digget det, og vi tenkte at da kan det jo ikke være så ille. Vi bestemte oss for å gi ut plate i stedet for demo, sier Kyrre Tromm Lindvig.

Band og administrativ enhet

Det resulterte i at Quarter Past opprettet et eget selskap for å gi ut Smash No Flash. Det vil si at bandet også er en administrativ enhet som fungerer som plateselskap. Quarter Past booker også sine egne jobber.

I desember kom altså Boom-Pah på Jejune Productions.

— Vi hadde mye materiale som delvis hadde forsvunnet i bakleksa etter Smash No Flash, og som kom opp igjen. Vi hadde mye ubrukt materiale og flere nye låtideer, så vi var klare for å spille inn en plate til.

— Vi hadde også gjort en del konserter, og det er i den situasjonen man virkelig lærer å spille sammen. Vi var veldig mye bedre, og det hadde vi lyst til å dokumentere. Vi bestemte oss fordi vi rett og slett hadde noe på hjertet.

Hva har dere på hjertet?

— Jeg er ikke tilhenger av at musikere nødvendigvis skal beskrive hva musikken egentlig betyr. Men det handler om låter vi synes er fine og som er bra utgangspunkt for improvisasjoner. Men vi er et liveband, og det er vanskelig å formidle på plate, sier Tromm Lindvig.

1960-tallet

Quarter Past står for et ganske rått og direkte uttrykk, og med forankring i 60-tallets amerikanske jazz, befinner bandet seg i en liten familie med beslektede band i Norge. Man kan nevne blant annet The Core, og flere av bandene som gir ut sine album på Jazzaway Records.

— Det er mange som henter inspirasjon fra samme periode som oss. Men innad er det stor forskjell på disse bandene, også fordi det er mye på hente av fra den perioden. Det er todelt: Det er mange måter å tenke rytme og konsepter på, det være seg Ornette Coleman eller Miles Davis. Og så er det snakk om la seg inspirere av et sound eller av ideene man hører, eller de ideene man tror man hører, sier Tromm Lindvig.

Hvor står Quarter Past i dette bildet mener du?

— 60-tallet var rett og slett en periode der man brøt mange regler, derfor er det mye forskjellig å hente der. For min egen del handler det om Miles Davis’ kvintett fra midten av 60-tallet. Albumet Miles Smiles, og senere de elektriske tingene som Bitches Brew,

— Det har ikke nødvendigvis hatt en direkte innflytelse på soundet vårt, men det er slik vi jobber i bandet. Vi kan ha låter med skjeve taktarter, låter med polyrytmiske elementer, og vi kan plukke elementer fra de forskjellige underdelingene av jazzmusikken. Det handler om å finne noe inspirerende.

— På et punkt kommer vi sammen og tester materialet på hverandre. Det er en ganske lang prosess, sier Tromm Lindvig.

Gode kritikker, få spillejobber

Quarter Past har fått gode kritikker i riksmedier for både Smash No Flash og Boom-Pah, og arbeider nå for å skaffe til veie spillejobber. Noe som ikke er en enkel oppgave når alt skal gjøres selv.

— Uten å virke sytete går det i oppoverbakke. Det er vel riktigere å si at det er få jobber. Vi har ikke noe apparat i ryggen som kan bakke oss opp. Mange jazzklubber er veldig positive, men de lander ofte på at de er avhengige av å trekke folk. Og festivalene har ikke booket oss i særlig grad.

Blant flere spillejobber i Oslo har Quarter Past har gjort en liten turnè i Europa. Bandet har fått avslag på offentlig støtte, men planlegger allikvel en ny utenlandstur. Spillejobbene i Oslo og resten av Norge går det altså tungt med å skaffe. Ved siden av at det er få jobber nå, mener Tromm Lindvig at konkurransen er tøff.

— Det er mange flotte band om beinet rundt de jazzjobbene som er i Norge. Det har mye med rammebetingelsen rundt det å drive klubb i Norge. Det er ildsjelene som holder det i gang, og jeg skulle gjerne sett at det var tilrettelagt bedre. Det er paradoksalt at et land som blir rikere og rikere får et mindre og mindre kulturtilbud.

— Tor Hammerø skrev i anmeldelsene sin av Boom-Pah at han ville se oss på festivalene i sommer. Det er mange fantastisk bra band og vi er ikke de eneste som driver med 60-tallet, men vi har noe å bidra med for det, avslutter Tromm Lindvig.

Quarter Past spiller på Blå 21. februar. Sjekk hjemmesiden til Quarter Past for oppdatert informasjon om konsertvirksomhet.

Publisert:

Del: