– Arrogant, sier FONO-direktør Jan Paulsen om VGs artikkel “Spennende Platehøst” på tirsdag. Den påberoper seg å oppsummere hva som er verdt å få med seg av nye utgivelser denne høsten, men utelater Musikkoperatørenes liste, som omfatter alle utgivelsene fra 70 Norske plateselskaper. – Det virker som VG bevisst har ignorert alt annet enn ungdomsmusikk, sier sanger Veslemøy Solberg, som sammen med størrelser som Jan Garbarek, Arild Andersen, Jon Eberson, Solveig Kringlebotn, Cecilie Ore og Sisu er utelatt fra VGs liste.

Jan Garbarek (Sorthvitt)

Av Knut Steen

VGs Musikk-Extra presenterte i går “plater som burde behage ethvert øre, fra Britney Spears til ZZ Top”. Oppsiktsvekkende nok er tunge navn som Jon Christensen, Håkon Berge, John Persen, Karl Selgem, Jon Eberson og Knut Nystedt helt utelatt fra oversikten over årets platehøst.

— Dette er helt normalt, det er det samme hvert år. VG ringer til de store selskapene, og dropper resten, sier en forarget Jan Paulsen, som synes VG skal bestemme seg:

— Jeg synes de enten skal lage en skikkelig oversikt, som gir et inntrykk av hvordan platehøsten faktisk ser ut, eller droppe listen i det hele tatt. Vi har orientert VG om problemet mange ganger, og jeg synes det er trist at man ikke kan bruke denne anledningen til å promovere norske artister.

At det hele kan skyldes en forglemmelse fra VG-journalistens side, stiller Paulsen seg tvilende til.

— De kommer sikkert til å skylde på akkurat det, men jeg kan ikke tro at man kan skrive om musikk, og være så lite oppdatert. 80-90% av alle Norske utgivelser gis ut på uavhengige norske selskaper, og har man ikke fått med seg det, bør man kanskje vurdere å finne seg en annen jobb.

Veslemøy Solberg mener listen sier mest om hva VG anser som viktig musikk.

— Listen i seg selv er det sikkert ikke noe galt med, men den er ensidig satt sammen av ungdomsrettede genre. Jeg tror at listen nok ville sett annerledes ut hvis for eksempel Stein Østbø hadde gjort jobben, han har tidligere laget mange artikler jeg har stor sans for, og vært flink til å trekke frem norsk musikk.

På spørsmål om det er noen spesielle utgivelser Paulsen mener burde vært tatt med på VGs platehøst-liste, kommer svaret raskt:

— Alle nye, norske utgivelser, minus samleplatene, burde tas med, såpass mye er de verdt. Det kommer ut mellom 300 og 500 Norske utgivelser hvert år. De fortjener å bli nevnt i landets største avis, i alle fall så lenge de setter seg fore å lage en slik liste.

Solberg er mer forsiktig, men synes allikevel det er rart at utgivelser fra store navn som Jan Garbarek, Solveig Kringlebotn, Jon Eberson, og Karl Seglem ikke ansees som verdig å nevne.

Paulsen tolker avisens versjon av platehøsten som ren arroganse, og beklager sterkt at VG antar at deres lesere bare er interesserte i musikk fra store multinasjonale selskaper, og de “hippeste” indie-etiketter.

— En journalist som vet så lite, burde ikke få lov til å sette sammen en slik liste, men dette reflekterer ikke bare på skribenten, men også dennes overordnede, som burde sørge for at det som skrives i Musikk-Extra holder mål.

Paulsen øyner ikke stort håp om verken bot eller bedring fra VG sin side.

— At dette er dårlig håndverk, kommer VG sannsynligvis ikke til å bry seg om. Vi i FONO kan ikke gjøre annet enn å sørge for at folk får vite hva som rører seg igjennom mer kredible kanaler, sier Paulsen.

Til tross for indignasjonen, avviser en lattermild Solberg at hun nå kommer til å slå på Turboneger-bølgen, og begynne å lede publikum i “Fuck VG”-rop fra scenekanten.

— Gjorde de virkelig det? Jeg tror ikke det er min stil, selv om jeg forstår hvorfor de gjorde det. Jeg må også få presisere at jeg personlig ikke har noe imot VG som avis. Stein Østbø er etter min mening et godt eksempel på at det finnes meget gode journalister i Akersgata og VG – men denne lista likner virkelig ikke grisen, avslutter Solberg.

Publisert:

Del: