av:

Publisert:

Del:

Med et tribuneanlegg med 1000 sitteplasser og en trolsk utendørsscene, lover Kortfilmfestivalen i Grimstad et magisk møte når det kritikerroste metalbandet Enslaved akkompagnerer den 90 år gamle stumfilmklassikeren “Terje Vigen”. Stumfilmen “Terje Vigen” fra 1916 regnes som tidenes kanskje beste Ibsen-filmatisering. Filmen finnes nå i nyrestaurert kopi. Under Kortfilmfestivalen vil den dramatiske fortellingen om menneskets kamp mot naturkrefter og stormakter, og valg om hevn eller tilgivelse, bli akkompagnert av tung og progressiv ekstrem-metal fra Bergensmusikerne.

Enslaved: Ivar Peersen, 2005
Enslaved: Ivar Peersen, 2005

Av Arvid Skancke-Knutsen

Enslaved feirer 15 års jubileum i år, og er nestorer på den norske metall-scenen. Bergensbandet er kjent for sitt eksperimentelle musikkuttrykk, og nyter stor anerkjennelse i utlandet.

I Norge fikk bandet for alvor sitt gjennombrudd med den kritikerroste utgivelsen “Isa” i 2004, som ga bandet både Alarmpris og Spellemannspris. Nylig utga de sitt niende album, “Ruun”, som i dag er forhåndssolgt i over ti tusen eksemplarer både i USA og i Storbritannia. Dermed fortsetter bandet å bygge seg en solid plattform i statene, der de turnerte alt i 1995. Da var TNT det eneste norske hardrock-bandet som hadde turnert USA før dem.

– Da vi spilte inn “Ruun”, snakket vi om at musikken hadde et filmatisk preg. Derfor var det ekstra artig å få denne forespørselen, sa gitaristen Ivar Peersen til Dagsavisen tidligere i mai. – Plata har også en gjennomgående historie om mennesker som havner i ekstreme situasjoner, som jo er en parallell til Terje Vigen.

Enslaved setter i følge Kortfilmfestivalen pris på å være de første som gir Ibsen akkompagnement av ekstrem-metall:

- Forfengelige som vi er, synes vi det er gøy at vi er første band innen vår sjanger på dette feltet. Og det er spennende hvordan dette prosjektet spenner over tre århundrer: Diktet er fra 1800-tallet, filmen er fra 1900-tallet, og musikken er fra 2000-tallet.

Enslaved skal til neste år også ut på fellesturné for Rikskonsertene med et annet kritikerrost norsk ekstrem-band: Støyduoen Fe-Mail, som i disse dager nylig har turnert Nord-Amerika, der de har høstet svært gode omtaler for albumet “Blixter Toad”.

For øvrig tar vi med at Enslaved snart får følge av flere norske hardrockere i Ibsen-året. Black Debbath er i disse dager i ferd med å legge siste hånd på sitt nye album “Naar vi døde rocker”, som bl.a. inneholder låter som “Striden om Ibsens møblement”, ”Villanden – en pandemisk tolkning” og “Motorhedda Gabler”. Det ambisiøse verket “Per Synth – en folkfiende” skal derimot være lagt på is.

På tittelsporet på den kommende platen skal en rekke medlemmer av den norske musikkskribentstanden etter planen delta med oppmuntrende tilrop, noe som også skal gjentas under bandet åpningsforestilling under Øyafestivalen i Oslo. Til gjengjeld må anmelderne forplikte seg til å gi albumet terningkast fire eller bedre.

Blant Black Debbaths forsøk på å vinne ungdommen for Ibsen finner vi opplysninger som at Henrik Ibsen oppfant den elektriske gitaren, var Vålerengasupporter – og “ikke var så kjedelig som mange kanskje tror”.

– Etter hundre år med vrangforestillinger og feiltolkninger, der de øvre lag av samfunnet har tatt ham til inntekt for sin besteborgelige livsførsel, skal Ibsen nå endelig få komme hjem. Mang en gang har mannen måttet snu seg i sin egen grav i avsky mot hvordan hans arv er blitt ivaretatt. Nå skal han endelig få hvile. Sov nå, Ibsen! Black Debbath er her, sier bandet i en pressemelding.