Tirsdag kl 19.30 inviterer Ensemble Ernst til konsert i Lindemansalen på Norges Musikkhøgskole. På programmet står verker av Salvatore Sciarrino og japanske Toshio Hosokawa, samt eksilnordmannen Sven Lyder Kahrs, og japanske Misato Mochizuki. -Der Helmut Lachenmann lar lydene opptre abstrakt, spiller Sciarrino gjerne på våre assosiasjoner til dem, og knytter dem opp til fugler, insekter, hjerteslag, åndedrett, regn, sier Jon Øivind Næss i Ensemble Ernsts programkomitè.

Ensemble Ernst

Dirigent er Thomas Rimul, og Embrik Snerte er solist på fagott. Ensemble Ernst er et musikerdrevet ensemble som har eksistert siden 1995, og har mer eller mindre bestått av samme besetning siden da. Ensemble Ernst øsnker å vektlegge de tematiske sammenhengene i programarbeidet, framfor å spille på kontraster. Ensemble Ernst framfører ”…da un Divertimento” fra 1970 av italienske Salvatore Sciarrino. Jon Øivind Ness, og medlem av Ensemble Ernsts programkomitè forklarer:

–Som Helmut Lachenmann benytter Sciarrino seg mye av instrumentenes bilyder, klaffelyder, luft, uvanlige spilleteknikker. Lyder man har jobbet med å bli kvitt. Men der Lachenmann lar lydene opptre abstrakt, spiller Sciarrino gjerne på våre assosiasjoner til dem, og knytter dem opp til fugler, insekter, hjerteslag, åndedrett, regn. Litt grovt sett kan man si at Lachenmann i større grad argumenterer, mens Sciarrino er sensualist, sier Næss

Japanske Toshio Hosokawa tilhører en ny generasjon av japanske komponister. I motsetning til å bruke orientalske stilelementer holder Hosokawa seg til virkemidler fra vestlig modernisme.

–Hosokawa høres grunnleggende japansk ut selv om han holder seg til nyvinninger fra den vestlige musikken. Han bruker virkemidlene som japaner, selv om han ikke framstiller seg som japaner, og gjennom det som noe eksotisk. Derfor høres musikken hans paradoksalt nok både mer vestlig og mer japansk ut samtidig, sier Næss. Ensemble Ernst skal framføre Hosokawas ”Voyage 2” fra 1997.

Sven Lyder Kahrs står også på programmet. Kahrs er bosatt i Paris, og er ifølge Næss kanskje den den norske komponist i dag som ligger nærmest det kontinentale uttrykket. Ensemble Ernst framfører et nytt verk av Kahrs på Ultima.

–Spør man Kahrs om hans tanker om mikrotonalitet, sier han at han tenker på intervaller, ikke på akkorder. Man kan jo innvende at flere toner sammen jo er en akkord, men Kahrs er altså primært opptatt av de interne forholdene tonene imellom, ikke de større akkordimplikasjonene som nødvendigvis vil oppstå. Kahrs utforsker klang i et svært sofistikert og nyansert tonespråk. Samtidig gjør den grunntoneløse akkordikken sitt til at det oppstår øyeblikk av deilig vindskjeiv harmonikk og røffe klanger der tonene gnir seg skurrende til hverandre, sier Næss.

Konserten vil avsluttes med et stykke som markerer et brudd med de tre foregående verkene. Det er ”Chimera” av Misato Mochizuki fra 2000 det er snakk om.

–Mochizuki tilhører generasjonen etter Hosokawa, og er definitivt en annen type japansk komponist. Stykket har en tikkende puls som motor, og over denne pulsen utspiller det seg en mangetydig aktivitet. Impulser fra populærkultur blander seg sømløst med uttrykk fra vestlig kunstmusikk i et veritabelt fyrverkeri av et stykke, sier Næss.

Embrik Snerte er solist i Hosokawas fagottkonsert “Voyage 2”. Snerte har studert ved Østlandet Musikkonservatorium og ved Guildahall School of Music i London. Han er i dag alternerende solofagottist i Den Norske Operas orkester.

Thomas Rimul avla diplomeksamen i direksjon ved Norges Musikkhøgskole i 1998. Han er medstifter av Ensemble Ernst, og har vært kunstnerisk leder siden starte. Rimul har urfremført et trettitalls norske verker.

Publisert:

Del: