av:

Publisert:

Del:

Nils Økland får svært god omtale i det nyeste nummeret av det engelske tidsskriftet Wire. I tillegg gjorde han nylig en solo-hardingfelekonsert i London South Bank Centre, der også de norske elektrofrijazzerne Supersilent sto på scenen. BBC Radio 3 gjorde opptak for sending 16. desember – en konsert som også vil kringkastes på nettet.

Nils Økland
Nils Økland

Det engelske musikktidsskriftet Wire står bak en serie konserter i grenselandet mellom jazz og elektronisk samtidsmusikk. Den andre av ”The Wire Sessions Live” fant sted i Purcell Room i London South Bank Centre 16. november, og var viet det man kalte ”a night of extreme Norwegian edge culture.” De to norske innslagene var Supersilent, som ble introdusert som samarbeidspartnere til Arne Nordheim, Terje Rypdal og Bisophere, og som et orkester som mikser ”hi-energy avant jazz with hands-on live electronics”.

Nils Økland ble i programmet beskrevet på denne måten: ”Virtuoso of the traditional Harding fiddle with a solo set that lights up the grey area separating folk forms from free improvisation and modern composition.”

Rune Kristoffersen i Rune Grammofon, som er utgiver av både Supersilent og Økland, var selv til stede under konserten i London.

– Det var veldig bra med folk – kanskje opp mot trehundre stykker. Det var for øvrig ikke nordmenn som fylte salen, for å si det sånn. Nils spilte en halvtimes solokonsert, og fikk i likhet med Supersilent meget god mottagelse. Også BBC ga uttrykk for at de var svært fornøyd med opptakene. Det engelske markedet er jo ellers på alle måter “tungt” – både i den forstand at det er potensielt viktig, og at det ersvært vanskelig å få innpass der. Forhåpentlig vil sendingene til BBC innebære at vi når ut til ganske mange mennesker.

Konserten på BBC Radio 3 vil sendes 16. desemberfra klokken 23.30 til 01 engelsk tid. Programmet vil samtidig være å høre på nettet – på adressen www.bbc.co.uk/radio3.

Musikk for en kirke i verdensrommet
Nils Økland ga i mars i år ut albumet ”Straum”, som nå også er anmeldt i den siste utgaven av The Wire. Her sparer kritikeren Julian Cowley ikke på lovordene: ”Nils Økland spiller fiolin og hardingfele. Dette norske instrumentet har en skjør metallisk lyd som i de rette hendene – og det har Økland – kan være både sorgtung og spøkelsesaktig. Under inspirasjon av den bøhmiske 1700-tallskomponisten Heinrich Biber, som han har studert musikken til, utforsker Økland uortodokse måter å stemme på, noe som gir en vanlig fiolin en aura av mild eksentrisitet. ”Straum” benytter seg av den samme kjernen av musikanter som var med på Øklands utmerkede ”Blå Harding” (Morild) fra 1996, med Åsne Valland Nordli på vokal, og Ole Henrik Moe på ytterligere en hardingfele.

Øklands komposisjoner er en unik blanding av folk, jazz, rock og klassiske elemneter, som på en vellykket måte overflødiggjør alle genre-definisjoner. To tradisjonelle slåtter er tatt med, men Øklands tilnærmingsmåte til tradisjonene føles svært frisk. Han skriver forbløffende melodier, og gir dem til tider oppslukende attmosfærer, som på ”Var”, der hans bror Torbjørn smetter inn en myk trompet. Om dette er hellig musikk, er det for en kirke i verdensrommet – på samme tid eterisk og hjertelig full av substans.”

I deler av det norske folkemusikkmiljøet har Økland derimot blitt oppfattet på forskjellig vis. Dette kan du lese mer om ved å klikke her.