Blant de første klare artistene til årets Roskildeprogram finner vi det fremadstormende norske hardcorebandet JR Ewing. – Siden jeg dro til Roskilde for første gang som tenåring har det vært en drøm å få spille på festivalen med eget band, forteller JR Ewings gitarist Erlend Mokkelbost. Bandet er nå på Europaturne med metalcorebandet Coheed and Cambria. – Det er mange unge mennesker på konsertene, som er veldig åpne for å høre ny musikk, forteller Mokkelbost.

JR Ewing-sittende (Jørgen Gomnæs)

Av Jan-Olav Glette/Desken
Skandinavias største populærkulturelle samlingspunkt, Roskildefestivalen, er godt i gang med planleggingen av sommerens festival.

Blant de annonserte navnene finner vi internasjonale stjerner som Kanye West, Franz Ferdinand, Roger Waters og Tool. Men det er også funnet plass til alternativ norsk hardcore. Oslo-bandet JR Ewing har hentet navn fra superskurken i 80-talls-såpeoperaen Dallas. Nå skal undergrunnsbandet til den største musikkfestivalen i Nord-Europa i begynnelsen av juli.

En drøm å komme til Roskilde

Gitarist Erlend Mokkelbost er storfornøyd:

— Vi er selvfølgelig veldig glade for å få spille her. Siden jeg dro hit som tenåring for å se andre artister har det vært en drøm å få komme hit med eget band og opptre for Roskildes mange tilreisende publikummere, uttaler Mokkelbost til Desken.no.

Begivenheten på den danske landsbygden skiller seg positivt ut i den Skandinaviske festivalfloraen, mener Mokkelbost:

— Det er noe veldig unorsk ved festivalen. I Norge er festivaler ofte strenge og dyre å være på. Folk fra hele Europa kommer til denne festivalen. Roskilde har en veldig stor frihetsfølelse ved seg. Ingen hysjer på deg eller peller i deg. Her er man fri til å drikke sin egen øl, mener gitaristen, som er glad i Roskilde-atmosfæren:

— Den gjør at man trives veldig godt på festivalen. Om man først har vært der en gang, har man lyst til å dra tilbake hvert år, sier Mokkelbost.

Men festivalen har selvfølgelig også mye å by på musikalsk:

— Det er også en mye større festival med flere band enn det vi finner på de hjemlige festivalene. Roskilde-festivalen har et veldig lidenskapelig publikum som gjerne reiser tilbake til festivalen årlig uansett hvem som står frem som årets trekkplastre, Jeg skulle gjerne ha vært der mange flere ganger enn de to gangene jeg har vært på festivalen. Mange ganger har vi vært forhindret fra å dra fordi vi selv har vært på turne andre steder, forteller Mokkelbost.

Kan bringe nye fans

Han har forhåpninger om at festivalen kan bringe JR Ewing nye fans.

— For oss vil det å være med her innebære å få spille for mye folk. Det er ikke alltid vi får dratt alle steder. Her har folk da sjansen til å catche opp med oss og det vi har gjort siden sist. Det er også en festival hvor folk går og ser mange band som de ikke nødvendigvis har planlagt å se på forhånd. Dette kan bety at vi får spille for en del nye folk, som ikke har hørt oss før.

JR Ewing er for tiden på turne med det psykedeliske metalcorebandet Coheed and Cambria.

— Turneen går veldig bra, selv om konserten som skulle vært i Wien i går ble avlyst fordi turnebussen til Coheed and Cambria hadde stoppet i Tyskland. Det er mange unge mennesker på konsertene, som er veldig åpne for å høre ny musikk. Vi merker at noen er ganske ferske i forhold til det å lytte på metall. De hørte kanskje på listepop inntil for et år siden, spekulerer Mokkelbost.

Tyskland har alltid vært et godt marked for det kritikerroste norske bandet:

— Vi får bra tilbakemeldinger fra publikum, selv om det selvsagt er litt opp og ned. Enkelte steder er det folk som kommer bare for å se oss og så drar igjen når hovedbandet går på. I Berlin og Hamburg var det mye sånt. Vi avlyste Tysklandsturneen vår for å være med på denne turen, og folk kommer da for å se oss likevel. Selv om billettprisene er mye høyere enn de ellers ville vært.

Nytt lydbilde

Undergrunnsbandet slapp i fjor vår sin første skive på det multinasjonale SonyBMG, og fant med dette albumet nye fans – ikke minst i norske og internasjonale medier. Men også deres hengivne fans fra tiden på mindre selskaper som Coalition, Primitive Records og GSL, ser ut til å henge med på det mer episke og dynamiske lydbildet som bandet har i dag: Mens bandets tidligere dager bar preg av tett lytting til Drive Like Jehu/Hot Snakes og Refused, finner man i dag like mange referanser til band som Jane’s Addiction, Joy Division og Seigmen.

Det ble verken Spellemann eller Alarmpris denne gangen, men JR Ewing fikk i alle fall Natt- og Dags Oslopris som beste liveband da bladet oppsummerte 2005.

— Vi har ikke turnert så mye med den nye skiven ennå. Likevel kan vi vel slå fast at vi spiller for et større og mer variert publikum enn vi nådde før. Endel av dem har nok lest om oss i musikkblader og sånt, og kommer for å sjekke bandet ut, tror Mokkelbost.

Artikkelen er levert av Desken.no – en nettside for medlemmer av Tostrupkjelleren Presseklubb og annen presse. Medlemskapet innbefatter pressemeldinger, tilgang til ferdigprodusert nyhets- og featurestoff, rabattavtaler og reseachverktøy.

Publisert:

Del: