En av gruppene det knytter seg sterkest forventninger til på årets Bylarm evenement er Gåte. Trønder-bandet, som spiller på Vaskeriet i Kristiansand lørdag kveld, slapp sist uke en selvtitulert EP til kritikernes jubel. -Vi er stolte av å være nasjonalistiske i en positiv forstand. Istedet for bare å følge de siste trendene i utlandet og være en dårligere variant av noe britisk, forsøker vi å blande den norske kulturarven med internasjonale genrer, forteller bandet i dette intervjuet. I morgen går de etter alle solemerker høyt inn på VG-listen.

Gåte (lite portrett)

— Samtidig er vi ikke rasistiske. Vi tar sterk avstand fra den delen av black metal og Satan-rocken, , fortsetter felespiller og groovebox og synth-operatør Sveinung Sundli. Hans seksten år gamle søster,vokalist Gunnhild Eide Sundli, er bandets naturlige frontfigur med sin sterke vokal og karismatiske scenefremtoning. Bandet består ellers av Magnus Børmark (gitar), Gjermund Landrø (bass, saxofon, gitar og synth) og Martin Langlie (trommer).

Bandet blir blant annet også å se på Kofi Annan i Trondheim i anledning FNs dag mot rasisme 21.mars, på Vossa Jazz 22. mars og Tut Ank Amon i Lillehammer 22. mai.

Det er delte meninger i bandet hvor vidt rasister i det hele tatt får komme på konsert med Gåte. Noen mener de får komme inn, så får bandet utfordre deres menneskesyn. – Noe godt må det jo finnes i folk om de kommer for å se oss, som en av musikerne formulerer det.

Bandet stiller seg på linje med den britiske protestsangeren Billy Bragg og ser et behov for å skape en ny, positiv nasjonal identitet som kan stå som motvekt til det destruktive som rasistene og fotballholiganene har formidlet i England – og tilsvarende mørke krefter har fått formidle her hjemme. På samme måte er Gåtes musikk en sammenføring av ulike kulturer og forskjellige musikalske tradisjoner.

–Vi gjør hele tiden det som er best for Gåte og den enkelte låta, og er lite opptatt av genreregler. Vår musikk er ikke rock, pop eller jazz, men plukker fra alle der hvor det føles hensiktsmessig. Arrangementene er veldig åpne. Vi bruker punkgrep, grungegrep og hva det måtte være. Bandmedlemmenes ulike musikalsk smak og bakgrunn gir oss spennvidde og variasjon.

Gåte mener at norsk folkemusikk i dag distanserer seg fra folket, og ikke lykkes med å dra ungdommens interesse for denne spennende musikkformen.

–Det norske folkemusikkmiljøet har vært bakstreversk og konserverende. Vi ønsker å fornye folkemusikken og bringe den videre til en ny generasjon. Folkemusikken forandret seg nok ganske mye fra 1600 til 1700-tallet. Hvorfor skal ikke vi da kunne forandre den nå?

Bandet identifiserer seg i sterkere grad med svenske og finske folkrockartister enn med folkemusikk-scenen her hjemme.
— Det er mye sterkere tradisjon for den typen musikk som vi holder på med i Sverige og Finland, hvor band som Garmarna, Hoven Droven , Värtina og Hedningarna med flere har gjort fine ting.

De unge musikerne har også lite til overs for norske band og artister som kopierer det utenlandske blindt og uhemmet.

— Det er klart at det er enklere for norske artister å få oppmerksomhet og å nå frem om de prøver å skape noe særegent og norsk, enn om de forsøker å låte som blåkopier av utenlandske band. Altfor mange av de norske klubbene ser ut som britiske klubber og presenterer dårligere varianter av britpop og lignende. Disse stedene og artistene burde forsøke å skape noe særegent og norsk i stedet, mener Gåte.

Med den flotte mottakelsen bandets EP har fått, og den strålende debuten på VG-lista denne uken, er det lett å spekulere i en albumutgivelse allerede til høsten.

— Det er ikke satt at vi kommer til å slippe et album i høst, men vi tenker på det. Akkurat nå går jo EPen veldig bra, så vi får gi den litt tid til å gjøre arbeidet først..

Bandet vil dessuten ikke gi ut plate før de har jobbet ferdig med musikken sin.

— I motsetning til veldig mange andre band har vi først gått ut og spilt veldig mye før vi slipper plate, og på den måten allerede etablert et publikum som er interessert i vår musikk. Sånn slipper vi å stå på scenen og skrike om at folk skal kjøpe skiva. I løpet av det siste halvåret har vi spilt for mer enn åtte tusen mennesker.

En markant musikalsk utvikling har for øvrig skjedd siden bandets egen utgitte debut-Ep. Denne første utgivelsen innbefattet også en del flere programmerte elementer og samplinger, som nå har kommet i bakgrunnen for gitar- og feleriff og organiske instrumenter.

— Gåte har utviklet seg til å bli et mer ærlig band. Der vi tidligere benyttet en del programmering og sampling, er det aller meste i dag reelt spilt, forklarer de.

Det er ingen gåte at bandet med samme navn har fått mye oppmerksomhet. Til tross for at den foreliggende EPen bare er deres første ”ordentlige” plate, kom Dagbladets Øyvind Rønning med følgende godord:

”Det er nyskapende, originalt og grensesprengende. Uttrykkene forenes elegant – og uten at det bikker over i den ene eller andre retningen. Det er fort gjort å overøse, i stedet makter Gåte og produsent Møklebust å balansere lydbildet inn i et unikt uttrykk fullt av trolske stemninger. En som i høy grad bidrar til det er den 16 år gamle vokalisten, som med sine evner til å forføre lytteren framstår som selve personifiseringen av den moderne huldra”.

Lignende ros finner vi i Dagsavisen, der Mode Steinkjer skriver: ”De er et særdeles ungt band, men viser likevel en reflektert holdning til musikken som selv band på et veletablert stadium ikke kan skilte med.”

Det blir antagelig trangt om plassen på Vaskeriet i Kristiansand lørdag.

Publisert:

Del: