Andre halvdel av februar blir hektisk for pianist Ellen Ugelvik. Hun skal på turnè med Håkon Stene (asamisimasa), der repertoaret er signert den amerikanske komponisten og lydkunstneren Alvin Lucier. For Ugelviks del avbrytes turneen av et lydeksperiment på Blå i samarbeid med lydmann Asle Karstad. Det heter JagerFlygel og skal ”flytte innmaten av flygelet ut i konsertrommet” ifølge forhåndsbeskrivelsen. -Dette kan bare oppleves live, på en stereo kan man bare skru opp lyden, sier Ellen Ugelvik.

Ellen Ugelvik, foto: T. Schönfeld, fra rikskonsertene.no

Av Carl Kristian Johansen

Pianist Ellen Ugelvik er en av få instrumentalister som har spesialisert seg på framføring av samtidsmusikk i Norge. Hun har vært aktiv de siste tolv årene, og er utdannet ved Konservatoriet i Amsterdam, Musikkhøyskolen i Leipzig og Griegakademiet i Bergen.

–Jeg valgte ikke dette på grunn av jobbmarkedet, men det er det aller lureste jeg kunne gjort karrieremessig. Det finnes hele tiden nye produksjoner og nye stykker, og det er et veldig levende og spennende marked, sier Ugelvik.

JagerFlygel

Fra 20. februar og seks datoer fram til 1. mars skal Ugelvik og perkusjonist Håkon Stene på turnè i regi av Ny Musikk og Rikskonsertene, og det er verker av den amerikanske komponisten og lydkunstneren Alvin Lucier som står på programmet. Midt i denne turneen skal Ugelvik gjøre konserten JagerFlygel på Blå i samarbeid med lydmann Asle Karstad.

–Jeg har jobbet med mange forskjellige lydfolk, men har aldri følt at jeg har fått det helt til. Jeg jobbet med Asle på et George Crumb-prosjekt, og vi eksperimenterte en del med å mikke opp pianoet. Han er velig erfaren og dyktig, og greier å gjenskape skape bra lyd, sier Ugelvik.

Hva er bakgrunnen for JagerFlygel-konseptet?

–Det dreier seg mye om hvor høyt man kan spille gjennom en PA uten at klangene forandrer karakter. Det er mye samtidsmusikk som er forsterket elektronisk, og på akustiske konserter føler jeg ofte en avstand til musikken. Med JagerFlygel ønsker vi å tilnærme oss en nærhet til instrumentene publikum vanligvis opplever i større grad på rockekonserter. Det handler om en mer fysisk opplevelse av lyden. Lyd rett i kroppen, sier Ugelvik.

Rolf Wallin har komponert ett av verkene til JagerFlygel. Wallin har stått på repertoaret til Ugelvik før.

–Wallins stykke er også komponert for strykekvartett, men det er komponert spesielt med tanke på at det skal framføres på denne konserten. Det er mye trøkk i det stykket, det har en røffhet i seg som passer veldig bra til konseptet. Wallins musikk er veldig rytmisk og direkte, og har en enkel måte å bruke instrumentene på, sier Ugelvik.

JagerFlygel vil også inneholde film. Unn Fahlstrøm har laget den, og den skal vises i sammenheng med en tango-passasje i konserten.

– Det er ikke en dansevideo eller tangooppvisning, hun har valgt en annen tilnærming som er mye, mye flottere. Hun har en voldsom musikalitet i verkene sine og har denne gangen funnet fram til en essens som er utrolig vakker. Det er en nydelig og poetisk film, og med på elektronisk lyd er Christian Blom. Men det er viktig å understreke at det ikke skal skje noen med elektronikken der og da. Den eneste funksjonen til elektronikken i denne sammenhengen er at den skal forsterke flygelet, sier Ugelvik.

Er JagerFlygel en engangsforeteelse?

Vi får se. Det er et eksperiment. Vi er usikre på hvordan det vil være gjennom en hel konsert. Men det kan bare være live, på en stereo kan man bare skru opp volumet. Man må være der, sier hun.

Lucier

Ugelvik og perkusjonist Håkon Stene skal altså i samme periode besøke fem byer med et repertoar av Alvin Lucier. Det er en av de første gangene Lucier blir presentert i konsertform i Norge, til tross for at han er en toneangivende samtidskomponist/lydkunstner av i dag.

–Dette er et laboratoriearbeid med masse prøving, sier Ugelvik i en pause mellom øvingene i Rikskonsertenes studio i Nydalen.

–Luciers musikk består av enkle prinsipper og av det oppstår det helt utrolige ting. Ett av stykkene hans er bare for triangel og varer i femten minutter. Men man slår i samme rytme på forskjellige deler av triangelet og framkaller overtoner og ulik resonans. Disse lydene fyller på en måte rommet og lager ny lyd igjen. Det er vanskelig å forklare, men rommet synger på en måte med, sier Ugelvik.

Ugelvik og Stene opptrer solo og som duo under turneen med Lucier-komposisjoner. Konsertene vil inneholde scenografi i form av film. Disse Lucier-verkene skal framføres: “Music For Piano With Slow Sweep Oscillators”, “Nothing Is Real (Strawberry Fields)”, “Composition For Pianist And Mother”, “Action Music For Piano, Book 1, 1962”, “Music For Snare Drum, Pure Wave Oscillator And One Or More Reflective Surfaces”, “Silver Streetcar For The Orchestra”, “Still Lives”. Ugelvik og Stene besøker disse stedene:

— 20/2: Kammersalen, Trondheim

— 23/2: Nord-Østerdal VGS, Trysil

— 25/2: Kulturhuset, Tromsø

— 28/2: Landmark, Bergen

— 1/3: Oslo, TBA

Ellen Ugelvik/Asle Karstads JagerFlygel finner sted 22. februar på Blå, og verker av Rolf Wallin, Helmut Lachenmann, George Crumb, Dai Fujikura skal da framføres, sammen med japansk tangomusikk og en ny film av Unn Fahlstrøm der Christian Blom er medvirkende. Mer informasjon om Ellen Ugelvik finnes på hennes hjemmeside. JagerFlygel-konseptet har egen side her. Ny Musikk kan besøkes på denne siden.

Publisert:

Del: