Torsdag forrige uke fant NRK-journalist Tilman Hartenstein elektroniske komposisjoner og instrumentalkomposisjoner av Arne Nordheim som kan dateres tilbake til 1961. Komposisjonene som nå har kommet til rette ble brukt som lydkulisser til NRK Radioteatret. De var ikke arkivert i NRKs musikksamling, men i et eget arkiv for illustrasjonsmusikk og kontentum. Hartensteins funn må etter hans egen oppfatning revidere synet på norsk musikkhistorie, Nordheim og NRK.

Nordheim-funn i NRK-arkiv (Foto: Tilman Hartenstein, NRK)

Av Carl Kristian Johansen

I 2001 gav Hartenstein ut boka Radioteatrets Historie i forbindelse med Radioteatrets 75-årsmarkering.

I det arbeidet hadde Hartenstein tatt rede på et eget arkiv for illustrasjonsmusikk og kontentumlyd som har blitt brukt i Radioteatret. Hartenstein visste også at det fantes lyd skapt av komponistene Gunnar Sønstevold og Finn Ludt i dette arkivet, og han var også klar over at Arne Nordheim var kreditert på flere bånd. Det Hartenstein ikke kunne vite var om båndene var rene eller med hørespill-lyd, og om båndene inneholdt rene imitasjoner eller komponerte verk, inntil nå.

— Nordheim ble selv himmelfallen

— De hadde titler som ”Risling av vann” og ”Imitasjon av frosk”, og det var vanskelig å vite på forhånd hva kunne inneholde. Det viste seg at det er gjennomkomponerte og fullt voksne komposisjoner. Nordheim selv var helt himmelfallen da fikk høre at disse fortsatt eksisterte, og han mener selv at de lengre stykkene som ble brukt som bakgrunnsmusikk kunstnerisk sett er veldig bra, sier Hartenstein.

I kapitlet om Arne Nordheim i norsk musikkhistorie, sies det at han startet sitt løp med elektronisk musikk da han flyttet til Polen og Warsawa i 1963. Hartensteins funn, av det som må kalles dødehavsrullene i norsk elektronisk musikk, kaster et nytt lys over denne oppfatningen.

— Fram til nå har “Epitaffio” fra 1963, som Nordheim laget i Warsawa, stått som hans første verk med elektroniske elementer. Det er det altså ikke. Nordheim hadde utvidete muligheter innenfor NRKs vegger til å eksperimentere med elektronisk musikk helt på begynnelsen av 60-tallet, sier Hartenstein.

Nytt syn på NRK

— Det har også vært en etablert sannhet at NRK ikke var en institusjon som var åpen for denne tankegangen. Det må også revideres. Nordheims frihet i NRK dannet grunnlaget for hans kjennskap til for eksempel ringmodulatorer, noe som gav ham umiddelbare fordeler i Warsawa. Han fikk fri tilgang til ressurser i polsk radio, noe som ikke hadde vært mulig uten bakgrunnen og kunnskapen han hadde fra NRK, fortsetter Hartenstein.

Hva slag materiale har du funnet?

— Jeg har funnet musikk til rundt 30 hørespill. Det er 12-15 større elektroniske komposisoner og omkring 15 instrumentale stykker med kammermusikk og eksempelvis solofløyte. Det er instrumentalmusikken som er mest omfangsrik, men jeg har ikke helt oversikten enda. Jeg har hørt gjennom en og en halv time og er omtrent halvveis.

— Den elektroniske musikken har den typiske Nordheim-klangen. Han har allerede her startet med å rekonstruere barnomserindringen av kirkeklokkeklang, som har gått gjennom hele livet hans. Samtidig finnes det kortere lydstykker som ikke er av like stor historisk interesse som de lengre kompoisjonene.

Mer på Midt i musikken

Utviklingen av elektronisk musikk har i etterkrigstiden i stor grad funnet sted i radiohus i Paris, Köln og Italia. Kjente Nordheim til disse tradisjonene da han begynte sin tid i NRK?

— Han har fortalt meg at han hørte på et radioprogram på Sveriges Radio som het ”Nattøvning”. Det var et sammensatt program som inkluderte eksperimentelle retninger innenfor forskjellige kunstarter. Her ble han kjent med eksempelvis konkret musikk og annen elektronisk musikk. Samtidig må det understrekes at han møtte størst interesse for sin eksperimentering med det som ble oppfattet som måleinstrumenter, og ikke instrumenter man kunne lage musikk med, hos den tekniske staben i NRK radio. Han møtte liten eller ingen respons i programavdelingen, sier Hartenstein.

NRK P2s Midt i Musikken hadde et intervju med Nordheim og eksempler fra de elektroniske verkene på fredag 30. september. Oppfølgingssaken kommer mandag 3. oktober kl. 1503 på samme kanal. Disse programmene,samt flere lydkutt fra Nordheims glemte verker for Radioteatret, kan lyttes til på http://www.nrk.no/magasin/ulyd/5104862.html.

Ballade vil følge progresjonen i arbeidet med de nye funnene.

Publisert:

Del: