av:

Publisert:

Del:

Torsdag 12. juni kl. 19.30 i Jakob kirke fremfører Hilde Torgersen og Cikada Duo et portrett av Arne Nordheim med fokus på hans elektroniske og elektroakustiske produksjon. Nordheim selv vil være tilstede under konserten og ha innledninger til hvert av konsertens tre verker, heter det i en pressemelding fra Ny Musikk.

Arne Nordheim (foto: Lisbeth Risnes)
Arne Nordheim (foto: Lisbeth Risnes)

Nordheims elektronmusikk har i det siste vært gjenstand for stor nasjional og internasjional oppmerksomhed. I mars i år utga Rune Grammofon CD’en dodeka med 12 hittil ikke-utgitte elektronmusik-spor fra Nordheims arbeider i Warszawa mellom 1967 og 1972. Og i det kommende juli-nummer bringer The Wire et stort intervju med Nordheim.

Sentralt i programmet står uroppførelsen av Fem Kryptofonier for mezzosopran, synthesizer, slagverk og elektronikk. Det er bestilt av NoTAM og Cikada med støtte fra Norsk Komponistfond og skrevet til mezzosopranen Hilde Torgersen og Cikada Duo (Kenneth Karlsson, synthesizer; Bjørn Rabben, slagverk), og er Nordheims første stykke med elektronikk på mange år. Teksten til verket består av fragmenter av den greske, førsokratiske dikter Arkhilokhos. Han levde på 600-tallet før Kristus og regnes for den antikke diktnings grunnlegger av den subjektive lyrik. I motsetning til Homer og hans samtidige og deres skildringer av mytologiske figurer og fortidens helter, diktet Arkhilokhos utelukkende om sin egen samtid. “For meg gjelder kun jeg’et i et her og nå” sier han et sted og er av mange beskrevet som en av de viktigste antikke diktere overhodet. Nietzsche skriver bl.a.: “Homer og Arkhilokhos er den greske diktnings urfedre og fakkelbærere.”
På norsk fins Arkhilokhos’  Fragmenter utgitt i Svein Jarvolls gjendiktning på Gyldendal Norsk Forlag. I verket synges teksten på originalspråket – ikke klassisk gresk, men en gresk dialekt, “et gresk språk som dels knitrer av obskønitet, og lyser av hat”, som Jarvoll uttrykker det. Under innstuderingen av verket har Hilde Torgersen samarbeidet med Jarvoll om tekstlige betoninger og fortolkninger.

I nær tilknytning til dette er konsertens andre verk, elektronmusikk-stykket Warszawa fra 1968, baseret på skisser laget under Nordheims opphold i Warszawa. Stykket er også utgitt på Rune Grammefons CD Electric fra 1998, en presentation av Nordheims elektroakustiske musikk.

Konserten avsluttes med den elektroakustiske klassiker Colorazione for synthesizer og slagverk, som Cikada Duo har arbeidet med og videreudviklet gjennom en årrekke.