Komponisten Lasse Thoresen ble tildelt TONOs Edvard-pris under Festspillene i Bergen 3. mai. Thoresen fikk EDVARD-prisen for sitt verk “Løp, lokk og linjer” skrevet for samtids-ensemble.Denne andre Edvard-prisen i TONOs jubileumsår 2003 ble delt ut i klassen “Samtidsmusikk”, der juryen særlig ga Thoresen ros for å gjøre det folkemusikalske elementet i musikken til en fullstendig integrert og naturlig del av samtidsuttrykket.

Lasse Thoresen (Foto: Lisbeth Risnes, Mic)

Av Arvid Skancke-Knutsen

Prisen består av et diplom og 40.000 kroner, samt selve Edvard-trofeet av Bruno Oldani. TONOs EDVARD-pris for Samtidsmusikk i 2003 ble delt ut under Festspillene i Bergen. Begivenheten finner sted i Håkonshallen 28. mai etter konserten i anledning György Ligetis 80-års dag, der Ligeti ble behørig feiret med Ensemble Intercontemporain under dirigenten Johannes Debus.

— For TONO er dette et spesielt år, forteller informasjonskonsulent Jens Magnus. – Vi fyller 75 år, og vil benytte året til å fokusere på TONOs virksomhet, som gjennom å gjøre musikken tilgjengelig for lytterne, bidrar til et rikere liv for oss alle. Årets seks EDVARD-priser vil fokusere på opphavsmannens virksomhet og på TONO som
musikkformidler.

Før Lasse Thoresen ble avslørt som årets vinner i samtidsmusikklassen, ble det sagt at juryen hadde hatt mange spennede verk på sitt bord. Om “Løp, lokk og linjer” uttalte Edvard-juryen følgende:

“Verket “Løp, lokk og linjer” av Lasse Thoresen er oppfinnsom, avvekslande og organisk musikk som gjer folkemusikalske element til ein fullstendig integrert og naturleg del av samtidsuttrykket. Snerten og humoren i det har i tillegg ein befriande verknad.”

Vinnerverket blir dessuten fremført i Håkonshallen allerede nå på lørdag i konserten “Rudl modern”. Da sammen med et verk av Knut Vaage, som nylig fikk EDVARD-prisen i klassen “Musikk for blåsere”.

Lasse Thoresen er professor i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole. Han ble født i 1949 og studerte ved Musikkonservatoriet i Oslo. Etter komposisjonsstudier med Finn Mortensen avla han diplomeksamen i 1972. Deretter fulgte studier i elektrofoni og komposisjon hos Werner Kaegi ved Institutt for Sonologi i Utrecht, Nederland.

Siden 1975 har Lasse Thoresen undervist ved Norges Musikkhøgskole i fagene elektrofoni, sonologi og komposisjon. Sammen med Olav Anton Thommessen var han sentral i oppbyggingen av et forskningsmiljø om sonologi i Norge, og han var i årene i denne forbindelse NAVF-stipendiat i årene 1978-81.

Fra 1985 har Thoresen i følge MICs komponistbiografi arbeidet med mikrotonalitet under inflytelse av norsk folkemusikk, fransk spektralmusikk og Harry Partch’s tonesystem “Just Intonation”. Flere poetiske titler bærer vitnesbyrd om komponistens tilknytning til Baha’i-religionen. Inspirert av trosretningens hellige skrifter har han i de senere år komponert verk som “Carmel ulogies” (1994) til Oslo Filharmoniens 75-års jubileum og det helaftens korverket “From the Sweet-Scented Streams of Eternity”(1995). Selv fremhever han det religiøse perspektiv som motivasjon for å uttrykke seg gjennom musikk.

Sin estetikk uttrykker han på følgende måte: – Musikk er ikke bare musikk … Jeg synes musikkens oppgave først og fremst er å forholde seg til det menneskelige uttrykk. Den skal ikke være en utredning av klangmessige muligheter – den skal bruke disse mulighetene for å uttrykke menneskelige forhold.

I følge en pressemelding fra Festspillene var Thoresen overrasket og glad over oppmerksomheten, og sa han satte stor pris på denne anerkjennelsen fra sitt eget fagmiljø.

Publisert:

Del: