INTERVJU: Hele album selger bedre i Norge enn enkeltlåter, sammenlignet med våre naboland. EMI har merket seg denne tendensen, men har ingen fullgod forklaring på fenomenet. New media manager Jarle Savio i EMI peker likevel på at nordmenn er et albumkjøpende folk og at selskapet opplevde en sterk økning i det digitale salget da de fjernet kopisperren sommeren 2007. Denne tendensen har i ettertid blitt styrket, og det digitale platesalget utgjør nå 12 % av det totale. Det er dobbelt så mye som ellers i verden.

iPod_touch

Av Bjørn Hammershaug

Salget av hele digitale album skyter i været hos det norske plateselskapet EMI. I følge selskapet selger de for tiden langt flere hele digitale album enn i de andre nordiske landene, og det er det digitale salget som øker mest.

New media manager Jarle Savio hos EMI har ingen fullgod forklaring på hvorfor Norge har kommet i en slik særstilling.

— Det er ekstremt vanskelig å gi noe enkelt svar på dette, sier Savio.

Han forteller at EMI la merke til disse tallene før jul, og sier videre at salget av digital musikk i hovedsak genereres gjennom salg via iTunes og Telenor.

Et albumkjøpende folk

Han kan fortelle om en del litt merksnodige trekk ved platesalget av norsk musikk sammenlignet med det øvrige Europa.

— Før jul havnet den siste platen til Raga Rockers, en plate som kun var mulig å kjøpe eller laste ned her i Norge, på topp 3 på EMI sine salgslister i Europa. Tidligere har vi opplevd noe lignende med for eksempel Postgirobygget.

Savio tror nordmenn har større fokus på album enn musikkjøpere i våre naboland, og han trekker også frem nordmenns ofte underlige – noen vil si gode – preferanser når det gjelder smak. Han nevner artister som Mars Volta og Tom Waits som eksempler på typiske albumartister som selger langt bedre i Norge enn i sammenlignbare markeder.

DRM

Et sentralt stridsemne innen kjøp og salg av både fysisk og digital musikk er knyttet til opphavsrett og ulike former for kopisperrer, særlig kjent gjennom Digital Rights Management (DRM). I 2007 kunngjorde EMI at de fjernet kopisperren på musikken sin, og nå som Sony/BMG har signalisert at de også vil fjerne kopibeskyttelsen har alle de fire store nå gått bort fra dette. Men i det øvrige Europa er det bare EMI av storselskapene som selger musikk uten DRM.

Det er også verd å merke seg at det finnes mange former for DRM, og hos verdens største nettbutikk for digital musikk, iTunes, selges en stor andel av musikken med Apples egen DRM-variant som heter FairPlay.

Nettbutikken 7 Digital har tall på at DRM-fri musikk selger bedre enn kopibeskyttet musikk, og i følge en større undersøkelse foretatt i august 2007 av Entertainment Media Research vedrørende publikums oppfattelse av DRM, fant de to klare konklusjoner:

“The first is that DRM is definitely turning consumers off music sales, and charging them extra to get rid of it may be an uphill battle. The second message is that knowledge of DRM and its problems is spreading fast.”

Jarle Savio viser også til internasjonale undersøkelser som har funnet at folk som kjøper DRM-frie singler er mer tilbøyelige til å handle hele album enn de som kjøper singler med DRM, som i større grad holder seg til enkeltlåter. EMI har for øvrig valgt å erstatte beskyttet beskyttede musikkfiler med ubeskyttede filer av høyere kvalitet iTunes music store.

— Det er ikke lett å trekke noen entydig konklusjon av alt dette, men det vi har sett er at folk som kjøper musikk uten DRM virker å ha et mer ”alvorlig” forhold til musikk. Dessuten har dette med DRM hatt et ekstremt sterkt fokus i Norge, og aksjonen mot DRM og iTunes startet i Norge og saken ble fulgt grundig opp.

Lav andel, øker raskt

Andelen av digitalt musikksalg kontra salget av fysiske produkter øker raskt, men er fremdeles lav. I følge Savio er 12 % av det totale salget hos EMI Norge digitalt salg. Dette er likefullt godt over gjennomsnittet på verdensbasis, som ligger på cirka 6 %.

Merket dere noen endring da kopisperren ble fjernet i juni 2007?

— Ja, salget gikk opp flere hundre prosent de første par ukene, før det stabiliserte seg på en økning på om lag 60 % etter tre uker. Vi hadde forventet en økning i begynnelsen, men det mest positive var at tallene holdt seg på et så høyt nivå. Vi vet også at en forhandler som 7 Digital økte salget med 188 % etter at de kuttet ut DRM nå i sommer.

Hvilken betydning får dette for EMI sin videre strategi fremover?

— Vi har vist at systemet virker. EMI sin strategi er helt enkelt at alle som vil kan få selge vår DRM-frie musikk. Vi brukte iTunes til å launche det hele, men nå kommer mange andre etter, blant andre nevnte 7 Digital og CDON.

Savio kan fortelle at det vil bli lansert nye digitale forhandlere i neste uke, og at de fremdeles er i forhandlinger med MusikkOnline om innpass der.

— Vi stiller bare ett krav, og det er at DRM-fri musikk skal ha bedre lydkvalitet enn musikk med DRM, avslutter Jarle Savio.

Publisert:

Del: