Black Box i Oslo kan i dag presentere to premierer. Kreutzerkompani gjør forestillingen “Twinn”, som beskrives som et tett samarbeid mellom koreograf Eva-Cecilie Richardsen, videokunstner HC Gilje og elektro-duoen Jazzkammer. Samtidig feirer teatergruppen De Utvalgte sitt tiårsjubileum med stykket “Bang-Bang Club”, der publikum inviteres inn til en klubb for terapeutiske eksperimenter, hvor behovet for å se og bli sett lokker deltakerne til å blottstille seg.

Kreutzerkompaniet: Fra Twinn - utsnitt (Foto: Thor Brødreskift)

Av Arvid Skancke-Knutsen

Kreutzerkompani utforsker i følge Black Box “bevegelse gjennom et likestilt fokus på dans, video og lyd.”

— Utøverne benytter seg både av på forhånd strukturert materiale og improvisasjoner, og kompaniets forestillinger framføres således i en utpreget og intens live-setting, heter det i forhåndsomtalen.

Premiereforestillingen “Twinn” er basert på “et fordoblingens tema”, hvor “tittelen har utgangspunkt i den enkle betydningen av ordet: å matche eller koble noe, eller å splitte noe i to like deler. I bakgrunnen lurer den onde tvillingen gjennom det potensielt destruktive i å bringe to like, men motsatte deler sammen.”

Forestillingen er en ko-produksjon mellom Kreutzerkompani, Fabrik Potsdam, BIT Teatergarasjen, Carte Blanche og Kulturhuset USF, og har oppstått i et nært samarbeid mellom koreograf Eva-Cecilie Richardsen, videokunstner HC Gilje og elektro-duoen Jazzkammer, som består av John Hegre og Lasse Marhaug.

Marhaug er ellers i disse dager aktuell med albumet “The Shape Of Rock To Come” på Smalltown Supersound, som har blitt møtt med svært så positive anmeldlser i dagspressen. “Med computer, gitar og elektronikk velter Lasse Marhaug om på populærmusikkens forestillinger om korrekt fremferd”, skrev Aftenpostens Arild R. Andersen, som mente at det “bak den ironiske, Ornette Coleman-deriverte tittelen på albumet skjuler det seg musikk som gir navnet Lasse Marhaug selvlysende kvalitet mellom lanterner som Otomo Yoshihide og Toshimaru Nakamura.”

“Twinnn” åpner torsdag 18. mars klokken 19, og spilles hver dag frem til søndag 21. mars. Klokken 20.30 torsdag er det klart for nok en premiere, denne gang med De Utvalgte, som med forestillingen “Bang-bang Club” vender tilbake til teaterrommet, etter å ha lagt en rekke forestillinger og performancer til andre lokaliteter.

“Bang-Bang Club” dreier seg, ifølge kompaniet, om en klubb for terapeutiske eksperimenter, et møtested for materialisering av sinnstilstander, hvor behovet for å se og bli sett lokker deltakerne til å blottlegge seg.

Opprinnelig var Bang-Bang Club en gruppe sørafrikanske fotografer som eksponerte apartheidregimets brutalitet. Som kontinuerlige vitner til menneskelig tragedie sto de stadig overfor et dilemma: Når skal man slutte å reflektere virkeligheten, og i stedet gripe inn i den?

De Utvalgtes forestilling er ellers inspirert av den svenske antologien “FRYS: Vellykket nedfrysning av herr Moro”.

— Med en spillestil som veksler mellom det helt avslappede og en lett ekspresjonisme blandes dokumentarstoff og fiksjon, film og teater, skriver Black Box i sin forhåndsomtale.

De Utvalgte er en fri scenisk gruppe, stiftet i 1993 etter at medlemmene avsluttet sin utdannelse på Nordisk Teaterskole. Gruppen har fem faste medlemmer, og sier selv at de arbeider i grenselandet mellom konserter, teater, film og performance. De utvalgtes produksjoner bneskrives som “en møteplass for norske og internasjonale samtidskunstnere, hvor innhold, form og virkemidler er i stadig forvandling”.

“Twinn” er støttet av Norsk kulturråd og Kontainer Korporation. “Bang-Bang Club” er støttet av Norsk Kulturråd, Fond for lyd og bilde og Sosialistisk opplysningsfond.

Publisert:

Del: