Ny Musikk står torsdag 6. februar for to konserter i Oslo. Mats Persson og Kristine Scholz vil presentere musikk for to klaver i Kammersalen hos Barratt Dues Musikkinstitutt, med verker av Morton Feldman og Christian Wolff på programmet. Samme kveld er det klart for årets første Blålyd, med svensk improvisasjonsmusikk fra øverste hylle, samt duospill med Håkon Kornstad og Ketil Møgster.

Sten Sandell

Kristine Scholz og Mats Persson spilte i 2000 inn en CD med Morton Feldmans samlede verk for to pianoer på svenske Alice Records. Scholz og Persson har arbeidet som duo i over 30 år. De innledet sin karriere i studietiden, da de begge var elever hos Aloys Kontarsky ved musikkhøgskolen i Köln. Fra 1973 arbeidet de som frilansmusikere i Sverige, dels i avantgardegruppen Harpans Kraft og dels som duo, på festivaler som Nuova Consonanza (Italia), Berlin og Pro Musica Nova.

Mange komponister har skrevet for duoen – blant andre Friedhelm Döhl, Erhard Grosskopf, Hans Joachim Hespos, Luca Lombardi, Sven David Sandström og Jan W. Morthenson. Duoen gjorde et pionerarbeid med musikk av Cage og Satie før denne musikken ble allment spilt, og de har også spilt forgjengere som Vysjnegradsky, Joseph M Hauer, Bernd A Zimmermann og den merkelige svenske kontrapunktiker Claude Loyola Allgén. Nå inngår også hele Christian Wolffs duoproduksjon i repertoaret deres, som interesserte kan høre eksempler fra i Kammersalen på Barratt Dues Musikkinstitutt, torsdag 6. februar.

Samme kveld går også årets første Blålyd av stabelen. Da byr Ny Musikk på et møte med de svenske improvisasjonsmusikerne Johan Berthling (bass), Fredrik Ljungkvist (saxofon/klarinett) og Sten sandell (piano), der sistnevnte nylig gjorde et par virkelig imponerende opptredener under All Ears-festivalen. Konstellasjonen beskrives som interessant for båpde jazz- og samtidsmusikkinteresserte,

Trioen består av som alle er regnet for å være blant Sveriges ledende improvisasjonsmusikere. Deres spill går ut over den vanlige jazzimprovisasjonen og orienterer seg også mot samtidsmusikken. Dermed burde denne konstillasjonen være svært interessant for både for jazz- og samtidsmusikkpublikummet.

Sten Sandell har spilt på de fleste store improvisasjons-festivalene i Europa og Nord-Amerika. Hans spillestil kan lett settes i forbindelse med Cecil Taylor, men er også sterkt påvirket av samtidsmusikk og komponister som Morton Feldman og John Cage. Johan Berthling, kontrabass, har spilt med musikere som Raymond Strid, Fredrik Ljungkvist og David Stackens. Fredrik Ljungkvist, treblås, studerte ved den Kongelige Musikkhøyskolen i Stockholm fra 1989-93, og har opptrådt med flere av de ledende gruppene i Stockholm, som the Fredrik Noren Band, Lina Nyberg group og the Per ”Texas” Johansson band, i tillegg til at han har medvirket på nærmere 30 jazzalbum. Fra rundt klokken 21 blir det dessuten duospill med de norske musikerne Håkon Kornstad og Ketil Møgster .

· Kammersalen, Barratt Dues Musikkinstitutt
torsdag 6. februar 2003 kl. 19.00
bill. kr. 100/70 medlemmer av Ny Musikk gratis

· Blå, Brenneriveien 9 c
Konsertstart kl. 21.00. Dørene åpner kl. 20.00
Bill. 100,- medl. Ny Musikk gratis
Produsert av Ny Musikk

Konserten er en del av Ny Musikks konsertserie Blålyd.

Publisert:

Del: