Prisen for beste kritikk innen dans, teater eller musikk deles ut under Festspillene i Bergen 29. mai.

La Cenerentola på Den norske Opera og Ballett Foto: Erik Berg

Norsk kritikerlag, Festspillene i Bergen (FiB) og Norsk teater- og orkesterforening (NTO) samarbeider om Årets kritikk, en kåring av årets beste kritiske tekst eller radiomanus om utøvende kunstuttrykk – teater, musikk eller dans.

Kritikken må være publisert eller kringkastet i norskspråklige papir-, nett- eller etermedier mellom mai 2016 og april 2017.

Kritikeren bak vinnerteksten mottar et reisestipend på 15 000 kroner. Stipendet og prisen deles ut av festspilldirektør Anders Beyer under festspillene i Bergen 29.mai.

Kritikerlaget, FiB og NTO ønsker gjennom reisestipendet å bidra til å styrke nasjonal og internasjonal offentlighet på det utøvende kunstfeltet og inspirere til god og faglig relevant kritikk.

De tre nominerte er:
Julian Blaue: «Allkunstverk Volksbühne 1992–2016: Hvil i krig» (Morgenbladet 5.8.2016)

Hild Borchgrevink: «Tar fiksjonen tilbake» (Dagsavisen, 23.1.2017)

Hanne Johne: «Festivalen uten likeverd» (Periskop 15.8.2016)

Juryen for Årets kritikk 2017 er utpekt av arbeidsutvalget i Kritikerlagets seksjon for teater, musikk og dans, med ett medlem foreslått av Festspillene i Bergen, og ett medlem foreslått av NTO.

Juryen har bestått av:
– Ida Habbestad (juryleder), musikkritiker og leder for Norsk kritikerlag
– Anette Therese Pettersen, teaterkritiker og fjorårets vinner av Årets kritikk

– Ann-Christin Berg Kongsness, dansekunstner og koreograf
– Kristian Seltun, teatersjef ved Trøndelag teater, utnevnt av NTO

– Maren Ørstavik, musikkritiker, utnevnt av Festspillene i Bergen

Ballade-redaktør Ida Habbestad er som det fremgår over også leder i Kritikerlaget, og har ledet juryarbeidet.

Publisert:

Del: