INTERVJU: Årets seminardel på by:Larm har særlig fokus på musikk og Internett, digital distribusjon og problemstillinger rundt digitalisering og fildeling av musikk. Ansvarlig for seminardelen Marit Karlsen sier at dette er en bevisst tanke og som det var naturlig for by:Larm å fokusere på nå i år: – Dette er noe vi ikke kommer utenom, men noe som preger hele bransjen i aller høyeste grad, og som også forbrukerne må forholde seg til, sier hun til Ballade.

bylarm2008_trikk

Av Bjørn Hammershaug

Marit Karlsen hevder det har skjedd mye i musikkbransjen bare siden i fjor med hensyn til forholdet mange har til for eksempel nedlasting:

— Det går både på hvordan vi snakker om disse tingene og hvordan vi forholder oss til de. I fjor preget Piracy Kills Music-kampanjen hele vinklingen, og det ble nok tegnet et veldig ensidig bilde av ”oss og dem” med bransjen på den ene siden og nedlasterne på den andre. Nå virker det som om folk fra den kampanjen har tilnærmet seg en del. De har nok ikke blitt enige, men det virker som om motpartene har større forståelse hverandres argumenter.

— Det er ikke lenge siden MySpace og YouTube var den siste greia. Disse arenaene er kanskje utrangerte allerede neste år. Det vil tiden vise. Vi tatt inn gode foredragsholdere som er entreprenører, designere og observatører i forhold til videreføringen av disse tjenestene, og Karlsen nevner i den sammenheng foredragene av blant andre Nancy Baym, Andrew Dubber, Paul Brindley og Guy Parsons.

Dyr fyr

En av de tiltenkte foredragsholderne på by:Larm kommer ikke. Chris Anderson, redaktør i The Wired, lanserte begrepet ”The Long Tail” – i forhold til forretningsstrategien til nettforhandlere som Amazon – og by:Larm så for seg ham som en interessant foredragsholder.

— Da jeg endelig fikk tak i agenten hans fikk vi beskjed om at Anderson skulle ha ”50” for et foredrag. Vi synes det var litt drøyt med 50 000 kroner, men det viste seg i tillegg at det var snakk om pund. Mannen krevde altså en halv million for å holde et halvtimes foredrag på by:Larm, ler Karlsen.

— Jeg ser på det honoraret som en ren fornærmelse, og vi trenger jo ikke å gå over bekken etter vann. Jeg har i stedet hentet inn den dyktige musikkteknologen Vegard Sandvold til å snakke blant annet om begrepet ”The long tail”, sier hun.

Hun legger til at noen av de digitale seminarene vil krysse hverandre, men at de griper an tematikken sett fra ulike synsvinkler.

Tre sentrale emner

Hvilke temaer mener du skjuler de sterkeste konfliktlinjene?

— Jeg synes det er idiotisk at platebransjen har fått så mye av skylda for problematikk som tilhører Apple og Microsoft. Det er de som har skapt konflikt for forbrukerne. Nå som DRM [kopisperre, journ. anm.] i stor grad er opphevet vil vi få en helt ny debatt. Nå kan både PC- og Mac-brukere benytte seg av den samme tjenesten.

— Dessuten er mye av den fildelingsdebatten vært en ganske fjollete greie. Det minner meg litt om frontene på 80-tallet, da man enten var blå eller rød. Er du motstander av gratis nedlastning ble du bare for få måneder siden sett på som gammeldags og treig. Det har vært veldig mye kredd rundt dette spørsmålet. Det virker nå som om flere har innsett at man faktisk må betale for å holde næringskjeden i gang. Konsekvensene har blitt mer synlige, og debatten er ikke så svart/hvit som den var bare for et års tid siden.

Det siste emnet Marit Karlsen trekker frem dreier seg om copyright:

— Det er også en veldig vanskelig diskusjon. For min egen del så er jeg litt delt i to i copyright-spørsmålet. På den ene siden er jeg tilhenger av fri kulturell flyt, men samtidig er det opplagt at opphavsmannen også må få det han eller hun har krav på. Jeg tror i hvert fall at byråer som for eksempel Tono må gjøre det lettere for utgivere av musikk når det gjelder nye markedsføringsmåter på nettet. Selv om jeg gir ut et album som jeg har investert 200 000 kroner i, kan jeg ikke uten videre markedsføre det på Internett uten å støte på hindre fra copyrightbyrået. Men det er mange flere og viktige problemstillinger når det gjelder copyright, og planen var at alternativet til Tono, Creative Commons, også skulle komme – med grunnleggeren Lawrence Lessig – men han måtte avlyse.

Rivende utvikling

Hvordan har de digitale temaene forandret bransjen på de årene by:Larm har eksistert?

— Da jeg var på by:Larm for første gang for 11 år siden var jeg på andre siden av bordet og trodde, typisk nok for musikkjournalister, at jeg visste alt om bransjen. Men den er selvsagt ikke enkel og ensidig. Den har i tillegg vært i en rivende utvikling som få andre bransjer opplever. Jeg husker for eksempel at diskusjonen om den senere nedlagte platekjeden Hysj Hysj var en av de heteste debattene. Det er heller ikke lenge siden det løsnet rundt MP3 og Internett, og det er klart at dette har vært en vanskelig og komplisert omstilling på egentlig veldig kort tid. Jeg mener, på det første bylarmet for 10 år siden var verken e-post eller sms en kommunikasjonsmåte, og musikkfans og musikere møttes ikke enda på Internett.

Har du noen forhåpninger om at det skal komme konkrete løsninger på problemstillinger i løpet av by:Larm?

— Det vil være naivt å tro at det skal komme noen konklusjoner og løsninger i løpet av helg i Oslo. By:Larm, og andre slike seminarer, fungerer i første rekke som inspirasjon til å tenke nytt, som på både kort og lang sikt vil virke positivt og være med på å generere løsninger.

Marit Karlsen trekker også frem at det er flere temaer som skal behandles i løpet av de tre seminardagene på by:Larm, blant annet øvingslokaler og situasjonen for klubbene og festivalene.

by:Larm arrangeres i Oslo 21. – 23. februar.

Publisert:

Del: