114 profilerte artister har skrevet under på kampanjen til Piracy Kills Music. Ballade har snakket med et lite utvalg av disse, blant annet om bakgrunnen for at de stiller seg bak denne aksjonen. – Det har nesten blitt allment akseptert at musikk er noe man ikke betaler for. Det er litt rart at det har blitt sånn, og jeg har ikke peiling på hvorfor, men det har blitt helt akseptert, mener Thomas Dybdahl.

Piracy kills music-logo (2007)

Av Bjørn Hammershaug og Carl Kristian Johansen

Piracy Kills Music er en holdningsskapende kampanje som henvender seg til de som driver med ulovlig nedlastning av musikk fra nettet. Initiativtakerne er Gramart, MFO, Norsk Artistforbund, TONO, FONO og IFPI.

Ballade har snakket med noen av de 114 artistene som støtter dette tiltaket.

— Hvorfor stiller du deg bak denne kampanjen?

Thomas Dybdahl: – Fordi den har et rimelig enkelt budskap. Jeg synes musikk er verdt å betale for. Det har nesten blitt allment akseptert at musikk er noe man ikke betaler for. Det er litt rart at det har blitt sånn, og jeg har ikke peiling på hvorfor, men det har blitt helt akseptert. Grunnen til at jeg har satt navnet mitt på en slik liste, er at jeg som musiker og som musikkelsker synes at musikk ganske enkelt verdt å betale for.

Bård Jørgen Iversen, DDE: – Det er første gang det lages en kampanje med en slik tyngde, som har en holdningsskapende effekt på målgruppen. Det ville egentlig være rart å ikke stille seg bak en slik kampanje som samler hele bransjen.

Unni Wilhelmsen: – Fordi det er på tide å vise fram ansiktene som er innholdsleverandører her. Noen mener det bør være gratis fordi IFPI-selskapene tjener så mye penger. De ideologiske nedlasterne mener det bør være gratis fordi det er de multinasjonale selskapene som står bak og tjener penger. Jeg er lei av at debatten går over hodet på alle de som lager musikken. Men det er ikke et eneste selskap som lager musikken og låtene. Jeg har en del å utsette på selskapene jeg også, men jeg har mange kolleger som ikke har muligheten til å drive sitt eget selskap. Vi trenger rett og slett hjelp til å komme ut. Siden jeg driver eget selskap og gjør hele den jobben sjøl så har jeg et skritt vekk fra de store multiene. De får kjempe for sin egen jobb så godt de kan. For meg koker det ned til at det jeg driver med er verdiløst hvis musikken blir lastet ned gratis, og da er det på tide å komme på banen.

— Selv om jeg har mitt eget selskap betyr ikke det at det koster mindre å lage plater enn hvis jeg hadde gitt ut på Universal. Jeg har overtatt alle utgiftene. Argumentet er at selskapene tar penger fra konsumentene og sløser dem bort. Det koster mye å plate å lage en plate på mitt nivå, hvor skal jeg hente penger hvis platesalget blir borte?

Helen Bøksle: Dette handler om vår fremtid som artister, og at det ikke bare blir satset på de som regnes som sikre for selskapene. Nedlastning gir rett og slett mindre penger til smalere artister og nye talenter. Det er bare helt utrolig å ikke betale for åndsverk! Man går da ikke inn i en bokhandel og bare tar med seg en bok hjem! Men først og fremst handler dette om at det går for mye penger ut av platebransjen som kunne vært brukt på satsning på nye, unge talenter. En annen holdning må til. Det er helt utrolig at 50 % i en undersøkelse ikke visste ikke at de lastet ned musikk ulovlig!

— Nå står alle sammen mot piratkopieringen, mange kan si at vi er for sent ute, men vi prøver i hvert fall. For øvrig er det et fantastisk og lovlig tilbud på iTunes – det er ikke dyrt i det hele tatt. Jeg kan ikke skjønne at 8 kroner er så mye å betale for en sang. Jeg håper folk nå skjønner alvoret. Dette handler om åndsverk.

Knut Aafløy, Norsk Artistforbund: Norsk Artistforbund deltar i denne kampanjen fordi norske låtskrivere og artister er direkte skadelidende av ulovlig fildeling og piratvirksomhet.
Vi taper inntekter vi kunne brukt til plateinnspilling, turne og skriving. Det er også viktig at hele bransjen står sammen; vi har et felles ansvar for å bekjempe dette som blir et stadig større problem i takt med at de unge tilegner seg datakunnskaper. Å miste en hel generasjon musikkjøpere er en enorm trussel.

— I videoen hevdes det at ”ulovlig nedlastning fører til lavere platesalg. En konsekvens av dette er at musikere får mindre studiotid og at det blir stadig færre artister og låtskrivere”. Er dette en argumentasjonsrekke du støtter eller kjenner deg igjen i?

Thomas Dybdahl: – Jeg har ikke lyst til å si noe om det før jeg har sett videoen.

Unni Wilhelmsen: – Selve setningen ”Piracykillsmusic” er det mange artister som er i tvil om på prinsipielt grunnlag. Det finnes utrolig mange som skriver gode låter på kjøkkenet og legger ut hjemmesnekra låter på MySpace. Men hvis alle skal blir musikere, hvordan skal noen kunne heve seg over andre og bli synlige hvis det er utelukkende de mekanismene får rå?

— For de store selskapene er det en ubestridelig sannhet at de ikke får ny kapital å satse med. Det gjelder ikke meg i like stor grad, men jeg kan ikke leve av MySpace. Piratene sier gjerne at artistene kan spille mer live, og basere seg på for eksempel reklameinntekter. Men i Norge kan man ikke annet enn å le av det argumentet. Det er ikke snakk om å kunne komme opp med nok spillejobber i Norge, man kan ikke leve av konserter i lengden med mindre man er i eliten. Hvis jeg må finne nye måter å tjene penger på synes jeg ikke det å være husmusiker for Telenor høres noe særlig bedre ut enn det vi har i dag.

— Jeg oppfatter meg litt som en kaffebonde i en annen del av verden og så sitter kundene mine og er sure på at han i midten som frakter og distribuerer, og nekter å betale fordi man er ute etter mellomleddet. Det vitner om mangel på kunnskap om min jobb, og hva den går ut på. Folk vet lite om hverdagslivet til musikere, og det er slitsomt å debattere på et helt annet nivå enn der vi befinner oss. Der kan kanskje musikerne bli flinkere til å synliggjøre oss selv og hverdagen vår.

— Nå er vi mange som står samlet i musikklivet, men det er ikke et korstog mot musikkjøperen.

Bård Jørgen Iversen, DDE: – Det stemmer nok godt for alle artister, mer sikkert i størst grad for de som henvender seg til en mer ungdommelig målgruppe. DDE merker kanskje ikke så mye til dette, da vi har et mer platekjøpende publikum.

Helene Bøksle: Nå har ikke jeg sett videoen, og jeg vet ikke akkurat om det blir færre låtskrivere, dessuten har vi sett en fantastisk oppblomstring i norsk musikk. Men det dreier seg om å opprettholde denne veksten og satse videre slik man har gjort de siste årene.

Knut Aafløy, Norsk Artistforbund: Har ingen problemer med det. Essensen er at inntektstapene medfører at vi må spare på alle bauger og kanter. Flere får muligheten dersom plate- og musikksalget øker. Og ikke minst, det sikrer mangfoldet.

Budskapet er at ”Piratkopiering dreper musikken”. Men det strides om nedlasting egentlig har så stor innvirkning på platesalget. Begrensede avspillingsmuligheter på lovlige tjenester og høye priser nevnes også som viktige årsaker til at musikksalget går ned. Hva mener du om dette?

Thomas Dybdahl: – Skjønner ikke at det skal gjelde i Norge, for her er prisene på CD-mediet lave i forhold til andre land vi kan sammenligne oss med. Det har mye med Platekompaniet å gjøre, de kan kjøre lav pris og høyt volum. Når det gjelder nedlasting – hvis prisen på en sang er åtte kroner, kan jeg ikke si at det er dyrt. Jeg vet hvor mye jeg legger ned i sang. Jeg er ikke noe unntak som artist i den forstand, men i forhold til bruk av tid, ressurser og arbeid er ikke åtte kroner veldig mye. Det er dyrt sammenlignet med gratis, men ikke sammenlignet med en ringetone som man betaler 30 kroner for.

— Det har kun med holdninger å gjøre, og hva man føler ting er verdt. Folk er ikke vant med å få ringetoner gratis, og da er det ikke dyrt med 30 kroner.

Bård Jørgen Iversen, DDE: – Jo, jeg tror det må skje noe med prispolitikken, for i dag er det nok for dyrt. Men hva som er det mest riktige prisnivået må diskuteres i de rette fora. Men det er klart at nivået må settes på et nivå som ungdommen finner fornuftig.

Unni Wilhelmsen: – Høye priser er det første jeg reagerer på. Jeg reiser rundt så mye jeg får til, og treffer flere enn de fleste andre i løpet i løpet av ett år. På konserter kan man se brett etter brett med øl og rusbrus, men billettprisen har stort sett vært lik i alle år. Bøker er dyrt og øker i pris, en pizza på Peppes koster 225 kroner, tar ti minutter å lage og fem minutter å spise. Man må ta en diskusjon på hva ting er verdt. Det du liker bør du betale for. Jeg har laget låter der folk har tatovert teksten på armen og folk har døpt barna sine etter låttitlene mine. Jeg har opplevd at en gjeng på fem damer i 30-åra har kommet til meg etter en konsert der en av dem kjøpte platen, mens de fire andre sa at de kunne rippe det ene eksemplaret. Da jeg satt det i en sammenheng for dem, ble de flaue. Det er der jeg prøver å gjøre en jobb, en rusbrus koster 22 kroner, og det koster åtte kroner for en låt på iTunes. Det har litt å gjøre med bevissthetsnivået til vanlige folk.

Helene Bøksle: Høye priser er i hvert fall ikke noe argument, det kostet mye mer før. Plater kommer mer og mer på tilbud, dessuten er det ikke noe argument for å laste ned ulovlig. Jeg har faktisk ingen forståelse for de som gjør det. Det er ingen grunn for å gjøre det. Man betaler for en vare. Sånn er det bare. Da er det bra at mange står sammen i denne viktige saken.

Knut Aafløy, Norsk Artistforbund: Man kan finne undersøkelser som støtter enhver påstand. Ny teknologi vi forhåpentligvis bidra til å begrense ulovlig nedlasting og fildeling. Og sannheten er at Norge er et av de billigste landene i Europa å laste ned musikk lovlig i.
Piratene vil ha musikken gratis, og det er ulogisk for meg. Skal kunst være gratis, har den ikke lenger noen verdi.

Det er mulig å lese mer om Piracy Kills Music og se videoen på piracykillsmusic.no.

En oversikt over alle artistene som støtter kampanjen finnes her.

Publisert:

Del: