Paperclip-manager Andres Dahl (26) jobber mer enn halve døgnet, men sover åtte timer og bor fortsatt hjemme hos mor og far – for å kutte kostnader.

Andres Dahl, © Øystein Haara

Under by:Larm tidligere i år ble nordisk musikkbransjes topp 20 under 30 kåret. På listen over de mest talentfulle unge menneskene i bransjen finner vi fem norske navn, og blant dem er bergenseren Andres Dahl, som driver byrået Paperclip.

– Jeg hadde drevet med hobbymanagement en stund mens jeg studerte. Og så fikk jeg plutselig mulighet til å jobbe med noen større artister, og så tenkte jeg: Hvorfor ikke. Det har vært en guttedrøm dette, det å få artister på store utenlandske scener.

Slik forklarer han sin inngang i bransjen, da Ballade møter ham i tårnet på USF Verftet i Bergen, på kontoret som ligger kun en vindeltrapp opp fra større Made Managements lokaler.

Da Soundcloud kokte
Det første store navnet han jobbet med var den tyske elektronikartisten Satin Jackets. Den første han signerte, var Cavego. Senere har flere norske artister kommet til i stallen, som Sonny Alven og Øya-aktuelle Gunderlach. Samtlige har elektronikasjangeren til felles og interessen for å arbeide med nettopp denne nisjen startet i 2013, da Soundcloud, som Dahl sier det; kokte av remikser. Han begynte som DJ, og fra 2015 altså som manager.

– I løpet av sommeren 2016 fikk jeg inn ganske mye. Jeg så med Satin Jackets at det kanskje kunne være et inntektsgrunnlag. Og det har det vært, så nå har jeg drevet Paperclip i snart to år.

Soundcloud er som kjent ikke hva det den gang var. Svaret på spørsmålet om det ville vært mulig å få samme «flying start» på karrieren i dag blir et slags både og, med trykk på at det ikke går an å reprodusere denne nære fortiden.

– Det som var unikt var at man kunne ”connecte” på en helt annen og direkte måte enn hva man kan i dag. Nå er det mye mer komplekst. Det er mange flere plattformer man må prestere på. For min del forsøker vi å prioritere utfra hvilket marked artistene satser på. Deezer er for eksempel stort i Frankrike og naturlig å satse på der, men ikke her, eller i USA.

– Hva er det du i praksis gjør i Paperclip?

– Jeg sender veldig mye epost. Tar veldig mange telefoner. Det er en slags rådgivingstjeneste som er veldig kompleks. Mye er selvfølgelig på det mellommenneskelige plan, men det er også mye økonomi, juss og kulturell forståelse.

– Du må altså være litt multitalent?

– Ja. Du må vite hvilke brytere i sikringsskapet du skal trykke på. Det gjelder å forstå personene du jobber for, hvilke behov de har og motivere. Du må både være venn og en kritisk stemme. Det handler dels om å være en slags moderne A&R, samtidig som du også må være litt psykolog. Skulle jeg studert alt dette her, så ville det tatt lang tid, ler han.

Nettverk avgjør
Selv har han ikke managementutdannelse, men en master i strategi og ledelse fra NHH, hvorav et halvt år var som utvekslingsstudent i Nederland. Det var der kontakten med de internasjonale artistene ble opprettet.

– Jeg tror det avhenger mer av personlighetstype, enn utdannelse, om du lykkes. Det kan selvsagt være en fordel med en utdannelse i bunn. Men det er ikke sikkert at du trenger å ha en utdannelse som er spesifikt rettet mot musikkbransjen. Nettverket er avgjørende for å lykkes som management, tror jeg.

– Hvor viktig er økonomibakgrunnen din?

– Jeg bruker den hver dag. Ikke alt, men jeg har studert mye strategi, og det hjelper for å kunne se ting med litt andre øyne. Vi bruker eksterne byråer til markedsføringen, men det er mye budsjettering, for eksempel.

Fleksibilitet hjemme
Økonomibakgrunnen er også viktig når det kommer til å forstå driften av Paperclip som firma. Dahl tjener fortsatt ikke de store summene. Han bor hjemme hos foreldrene, og tar knapt ut lønn. Men det kommer ikke av manglende inntekter, egentlig.

– Vi er fortsatt i en oppstartsfase, med investeringer og re-investeringer. Vi lever av det, og jobber fulltid, men det er veldig mye reiser. Jeg reiser nesten hele tiden. Og jeg kunne tatt ut lønn, hvis jeg hadde hatt lyst. Men da kunne jeg ikke reist så mye.

– Det å bo hjemme er sånn sett veldig bra. Jeg får mat og rene klær, for å si det på den måten. Og det gir meg fleksibilitet. Dette er jo noe av det viktigste når du skal satse på noe som dette, også som musiker: Du må holde de faste kostnadene så lave som mulig.

– Er det en generell utfordring i bransjen, at det er for høye kostnader?

– Det er ikke noe jeg har snakket så mye med folk om. Men jeg vet jo om flere som vil satse som managere, og må ha en annen jobb ved siden av…

Bevisst fritid
Når han snakker om fulltidsjobb, betyr det dermed ikke en åttetimersdag fra åtte til fire. Han jobber mange timer i døgnet. Det betyr imidlertid ikke at han aldri har fri.

– I musikkbransjen, hvor det er veldig overfladiske grenser mellom privatliv og jobb, mener jeg det er viktig å være bevisst på når man er på jobb og når man ikke er det. Om det er en kveld jeg har jobbet ekstremt sent, står jeg ikke tidlig opp. Jeg velger heller å sove i åtte timer, for å være klar. Du kan ikke jobbe 12-14 timer om dagen, og samtidig kutte ned på søvn i tillegg.

Arbeidsdagene hans begynner gjerne rundt klokka 10, med reell kontortid fra klokka 12 litt avhengig av hvor mange telefoner som skal tas fra hjemmekontoret. Det er i all hovedsak tilpasset hans artisters markeders tidssoner, som gir kjernetid fra klokka 16.00-21.00.

– Jeg tror mange i Norge har undervurdert mulighetene i spansktalende markeder, som Sør- og Mellom-Amerika. Det har vært en tendens til å fokusere på UK eller USA, fremfor andre markeder hvor det kan være lettere å både tjene penger og brake. Våre artister spiller for eksempel mye i Mexico.

– Hvordan går du frem når du skal signere en artist?

– Jeg er ikke en type som hopper inn i ting jeg skal signere. Det går mer på rykter og anbefalinger, altså at noen anbefaler meg for artisten. Å være manager handler i bunn og grunn om et tillitsforhold. Det vil virke påtrengende om jeg skulle kontakte dem.

– Jeg tror jeg er kjent for å være ryddig og strukturert, og ikke minst; stort sett veldig tilgjengelig. Dessuten jobber jeg bare med musikk jeg liker selv. Noe av det morsomste med jobben er at jeg får høre musikken til artisten før alle andre, og være med på å forme produktene.

– Utgangspunktet for denne samtalen var jo at du havnet på mest-lovende-listen. Hva betyr det for deg?

– Det er en døråpner. Jeg mottok også prisen for årets nykommer i fjor fra norsk musikkbransje. De to tingene her har synliggjort meg mer her hjemme enn tidligere. Jeg begynte med å ta de muligheten som kom i utlandet, og fokuserte mindre på nettverk i norsk bransje. Nå gjør jeg det litt mer.

Publisert:

Del: