av:

Publisert:

Del:

Digitalt salg av musikk økte med rundt 40 prosent i 2009 kontra 2008. Salget av topplistealbumene domineres derimot av fysisk salg.

Sissel og Odd
© NRK

Med et salg av 380 000 fysiske eksemplarer, topper Sissel og Odds Strålande Jul VG-listas årsliste for album 2009. På andreplass havner Donkeyboys Caught in a Life, med et salg av 80 000 CDer.

Høyskolelektor på BI og faglig leder ved NISS (Nordisk institutt for scene og studio), Audun Molde, er imponert over de høye salgstallene.

– 80 000 fysiske album er et vanvittig høyt salgstall i Norge i 2010. Donkeyboy har hatt noen massive radiohits, men det er ikke en selvfølge at dette genererer albumsalg. Sissel og Odds salg er mer et fenomen, forklarer han.

Til tross for stor oppmerksomhet omkring digital musikk på nettet og sterk økning i salg av musikk som datafiler (opp 40 prosent i 2009 i forhold til året før) omsettes de to storselgerne i liten grad digitalt. Sissel og Odd kan kun legge 5000 solgte filer på tallet 380 000. Donkeyboy oppnår ikke overraskende en større andel, men er ikke oppe i mer enn 7000 digitale kopier av debutalbumet.

Fysisk høytid
Det vitner om at markedet for innspilt musikk fortsatt er fysisk, ikke minst utover høsten.

– En juleplate er en fysisk ting, og mange av publikummet til disse artistene forholder seg fremdeles til den fysiske platen. Har du lyst til å laste ned et juletre? spør Audun Molde.

Øivind Berg Svendby i platebransjens organisasjon IFPI bekrefter at julehøytiden er en sesong for fysiske CDer.

– Julesalget som sådan har vært mer stabilt selv om salget totalt sett har gått ned. Det er vanskelig å pakke inn en fil, så da synes nok mange at det er hyggeligere å gi bort en fysisk CD, sier Berg Svendby.

Redder ikke bransjen
Coops informasjonsdirektør, Bjørn V. Klovstad, mener derimot Coop har hatt en salgsfordel, da de har brukt alle butikkene i kjeden som utsalgssted for plata. Han legger ikke skylden ene og alene på et jevnt julesalg av CDer.

– Rekordsalget kan ikke bare forklares med julesalget. Det er første gang vi har tatt i bruk alle dagligvarebutikkene i distribusjonen, og vi har i tillegg forsterket dette ved å gjøre det til et medlemstilbud. Det er ikke bare det at folk vil ha fysiske gaver å gi bort i julegave.

1,2 millioner medlemmer har fått Strålande Jul på tilbudspris til 99 kroner og 220 000 eksemplarer har blitt solgt i Coops dagligvarebutikker.

Universal Norge har hatt stor suksess med Coop-samarbeidet, men direktør Petter Singsaas tror ikke prosjekter som dette er platebransjens redning.

– Dette redder ikke platebransjen. Redningen ligger ikke i det fysiske markedet i det hele tatt – det gir derimot et pusterom i nedgangstider. CDen vil dø ut på et eller annet tidspunkt, og så fort digitale abonnementsmuligheter når ut mainstream-publikummet vil det digitale markedet overta, sier han.