Støvet begynner nå så smått å legge seg etter forrige ukes nedlastingsfest i forbindelse med TONOs 75års jubileum. Rundt 2.5 millioner lydfiler ble lastet ned fra Musikkonline.no, som samtidig kunne notere seg for hele 48 000 nye brukere. Jan Paulsen i FONO er meget godt fornøyd med TONOs jubileumskampanje, som han mener har vist at norske plateselskaper har overvunnet frykten for internett som distribusjonskanal. Også plateselskaper som Waterfall Records og 2 L er svært tilfreds med responsen som kampanjen har gitt.

Karin Park

Av Arvid Skancke-Knutsen

— Vi er godt fornøyd med TONO’s jubileumskampanje, og det faktum at 2.5 millioner lydfiler med norsk musikk fant et nytt publikum, uttaler Jan Paulsen, som er daglig leder i FONO – Foreningen Norske Plateselskaper. – Responsen var over all forventning, og sjelden eller aldri tidligere har så mange nordmenn kunnet gå på oppdagelsesferd i et så omfattende skattekammer med norsk musikk.

Jan Paulsen fremhever at FONO-selskapenes positive innstilling til kampanjen viser at norske plateselskaper har overvunnet frykten for internett som distribusjonskanal.

— Det har våre medlemmer forsåvidt også vist gjennom å selge lydfiler via musikkonline.no i over ett år allerede. Nå håper vi at riktig mange har oppdaget ny, spennende musikk, og og også videre finner veien til et sted der musikken kan kjøpes, det være seg på CD-plate eller som lydfil.

I løpet av forrige uke fremsatte bl.a. Tellé Records påstander om at TONO ga bort gratis musikk, uten å klarere dette med hverken opphavsmenn eller plateselskap. Ballade har mottatt en rekke henvendelser fra forskjellige FONO-selskaper, som understreker at de i god tid på forhånd ble kontaktet av Phonophile, i et brev hvor det tydelig kom frem at man kunne reservere seg.

— Vi ble i god tid forespurt av Phonofile, med mulighet for at vårt repertoar kunne bli unntatt fra kampanjen, forteller Morten Lindberg i 2L, som nylig åpnet sin egen nettbutikk under Phonofile-paraplyen.

— Norsk musikk trenger sårt en sterk profilering, og TONO og Phonofiles kampanje har vist seg å være et godt verktøy. Etter kampanjens tre første dager merker vi allerede en økt etterspørsel etter våre kommersielle produkter tilknyttet dette repertoaret, uttaler en fornøyd Lindberg videre.

Fornøyd med nettlastningsaksjonen er også Waterfall Records, som er utgiver av debutalbumet til Karin Park, som ble det mest nedlastede albumet under kampanjeperioden.

— Vi er svært positivt overasket over at så mange har valgt debutanten Karin Park. Antallet nedlastninger gir oss bakoversveis, vi syns dette er veldig moro og ser på det som god promo. Dette understreker naturligvis hvilket formidabelt potesiale nettet har som distribusjonskanal, heter det i en uttalelse fra Waterfall.

Stein Østbø i VG tar opp TONOs nedlastningskampanje i sin “Helt Stein”-spalte i VG i dag, og mener at rettighetsorganisasjonen i forrige uke var “mer profilert i offentligheten enn på de 75 årene de har eksistert til sammen”. Samtidig tror ikke VG-nestoren at all oppmerksomheten bare var av det gode. Han mener at mange forbrukere kan ha blitt frustrerte i sitt møte med nedlastningstjenestens (selvpålagte) begrensninger, og synes i det hele tatt at tilbudet bar preg av at det må ha gått “fort i svingene”.

“Til vanlig tar Phonofile oppunder ti kroner for salg av en låt fra sitt arkiv. Kjapp hoderegning viser da at forskjellige aktører i norsk platebransje tapte 25 millioner kroner i forrige uke”, hevder Østbø, og fortsetter: “Det er et tall som svir i en tid da krisen er overhengende, ironisk nok på grunn av Internett-trusselen. Viktigere er det kanskje at artistene selv tapte svært viktige penger for å yte goodwill til TONO i jubileumsåret. De får vanligvis åtti øre pr. sang dersom du kjøper en låt via Phonofile. Det er to millioner tapte kroner, det. Og vi vil helst ikke tenke på hva denne tapte arbeidsfortjenesten har å si for gratis-ukens mest nedlastede artist (og låtskriver), Karin Park, som er helt i etableringsfasen og trenger alle midler hun kan få inn, inkludert TONO-penger.”

VG Nett streamet alle fem av TONOs jublieumkonserter på nettet, og opplevde i følge redaksjonssjef Espen Langfeldt Olsen god pågang. Konsertene vil bli liggende på http://www.vg.no/rampelys/musikk/musikkextra/ hele denne uken.

— Fra vår side er vi relativt fornøyd, sier Erik Brataas i Phonofile AS, som står bak nedlastningstjenesten Musikkonline.no. – Relativt, fordi den ekstreme trafikken i perioder gjorde tjenesten vår seig som sirup. Fornøyd, fordi vi tross en ekstrem respons klarte å holde tjenesten i gang, utbedre problemene, og at vi fortløpende klarte å gi support på samtlige henvendelser.

— Phonofile AS er en svært liten virksomhet, avslutter Brataas, som netopp har lagt en svært travel uke bak seg. – To mann er ansatt på full tid, og vi har en ekstern utvikler som forestår alt teknisk arbeid. Det har ikke manglet på ros og ris, og alle tilbakemeldinger tas nå med tilbake slik at tjenesten kan forbedres.

Publisert:

Del: