Den Norske Opera sier selv at de har hatt “et vanskelig driftsår i 2003”, med et økonomisk tap som følge av konkursen i Sponsor Service og lavere billettinntekter enn normalt. Til tross for disse forhold fremlegger Operaen et årsregnskap for 2003 med et lite overskudd. Operaen har ellers hatt sesongstart med “Don Giovani”, med den internasjonale operastjernen Peter Mattei i hovedrollen. Søndag 29. februar arrangerer Den Norske Opera dessuten et åpent operaeseminar for alle interesserte, ledet av regissør Stein Winge, og med celebre gjester som Michael McCarthy og Peter Konwitschny.

Den Norske Opera - bilder fra scenen 2002

Av Arvid Skancke-Knutsen

Den Norske Opera sier selv at de har hatt “et vanskelig driftsår i 2003”, med et økonomisk tap som følge av konkursen i Sponsor Service og lavere billettinntekter enn normalt. Til tross for disse forhold fremlegger Operaen et årsregnskap for 2003 med et lite overskudd.

— Dette har vært mulig blant annet fordi Operaen tidlig i 2003 satte i verk en spareplan som innebar stram styring av personellbruk og et lavere vare- og tjenesteforbruk enn opprinnelig planlagt, hter det i en pressemelding Ballade har mottatt.

Operaen melder også om at “en viss reduksjon i planlagte turneaktiviteter ble gjennomført” – slik vi tidligere har belyst her i Ballade. Det bokførte overskuddet for 2003 er kr. 57.000, mens Operaens totale driftskostnader i 2003 utgjorde 255 mill.kr., hvorav Statens samlede driftstilskud samlede driftstilskudd beløp seg til 212 mill.kr.

Den Norske Opera hadde ellers sesongpremiere med Mozarts opera “Don Giovanni” lørdag 21. februar, med Metropolitanstjernen Peter Mattei i tittelrollen. Det er bare et år siden Mattei på scenen på Metropolitan opera i New York i nettopp denne rollen, som han nå gjester hovedstaden med.

Peter Mattei fikk sitt store gjennombrudd som Don Giovanni i 1998 i en kritikerrost oppsetning av stjerneregissøren Peter Brooks. Som operasanger debuterte han allerede i 1991 i Ingmar Bergmanns og Daniel Börtsz opera Backanterna på operaen i Stockholm. Siden har han bygget seg opp en stor karriere, ikke bare på de ledende operascener, men også på en rekke CD-innspillinger av operaer med verdens ledende orkestret og dirigenter, skriver Operaen.

På rollelisten finner vi også solister fra Operaens egne rekker, slik som Ingebjørg Kosmo som Donna Elvira og Carsten Stabell som Leporello. På gjestelisten står også Birgitte Christensen i rollen som Donna Anna, Stephen Chaundy som Don Ottavio, Gudjon Oskarsson som Kommandanten, Johannes Weisser som Masseto og Kari Postma som Zerlina. Göran Järvefelts produksjon er fra 1987, og han døde like etter at produksjonen hadde hatt premiere på Den Norske Opera samme år. Den musikalske ledelsen er ved Francesco Corti, og forestillingen fremføres på italiensk med norske overtekster. Øvrige spilledager er 24., 26. og 28. februar, samt mandag 1. mars.

Hver sesong fremover vil Operaen for øvrig være vertskap for et åpent seminar. Det første seminaret finner sted 29. februar 2004, og skal ta for seg operaregi. Det første seminaret har fått tittelen “Balsamerte forestillinger og levende lik”, og gjestes av ingen ringere enn Peter Konwitschny.

— Peter Konwitschny er kongen for det kompetente kontinentale operapublikum, forteller informasjonssjef Inger Schedell Flattum. – Lørdag kveld lander han i Oslo for å være hovedgjest på operaens seminar om operaregi. Fansen har meldt sin ankomst fra hele Norden, og mange spør seg hvorfor mannen med hestehalen – som bl.a. er utropt til årets regissør av tidsskriftet OpernWelt i både 1995, 1998, 1999, 2000 og 2001- har funnet det interessant å ta turen til Oslo. Kan det være en mulighet for at ny og fremtidsrettet opera kan artikuleres også i utkanten av det tradisjonsrike operakartet?

Peter Konwitschny ble kjent for sitt arbeid inspirert av Brechts begrep “det medskapende publikum”. Den Norske Opera skriver at hans iscenesettelser av Händeloperaer på 1980-tallet regnes som operahistorie, noe som også gjelder for de senere Wagneroppsetningene av “Parsifal”, “Tännhauser”, “Lohengrin”, “Tristan og Isolde”, “Götterdämmerung” og “Die Meistersinger”. Helt sentrale under feiringen av Verdiåret 2001 ble hans oppsetninger av “Falstaff” og “Don Carlos”.

— I disse dager spilles Konwitschnys oppsetning av “Don Giovanni” ved Komische Oper i Berlin, som vekker betydelig oppmerksomhet og begeistring hos publikum, sier Schedell Flattum.

I tillegg til å undervise har Konwitschny også vært med på å grunnlegge der Freien Akademie der Künste i Leipzig, der Sächsichen Akademie der Kunste, der Akademie der Künste Berlin-Brandenburg og der Freie Akademie der Künste i Hamburg.

På søndag åpnes dørene på Kunsthøgskolen på Grünerløkka, og en hel dag kan publikum oppleve operasnakk; operahøgskolens events, ta en kaffe og utveksle operanyheter – og ikke minst delta i seminaret, hvor en rekke norske, nordiske og internasjonale regissører vil vise klipp fra egne oppsetninger og drøfte operaens muligheter på dagens scener.

Seminaret er åpent for alle, og i diskusjon og dialog med gjester og publikum vil man legge vekt på å formidle tradisjoner og visjoner for operavirksomhet. Sentrale spørsmål blir hvordan opera tolkes, innfrir forventninger, engasjerer, berører, og samtidig er nyskapende.

Operaens egne regissører er vertskap for konferansen ledet av sjefregissør Stein Winge. Blant de inviterte regissørene som skal formidle synspunkter og erfaringer ut fra egen operaproduksjon er
Michael McCarthy, Sabine Hartmannshenn, Folke Abenius, i tillegg til den her omtalte Peter Konwitschny.

Balsamerte Forestillinger Og Levende Lik: Åpent seminar om operaregi

Klokken 10.00-16.00, 29. februar 2004 på kunsthøyskolen i Oslo.

Interesserte kan lese mer om seminaret på www.norskopera.no/seminar

Publisert:

Del: