INNLEGG: – Å søke utvikling og nye temaer og virkemidler innen denne komplekse og utfordrende kunstform er en stor oppgave for alle oss som er interessert i musikk og teater, dette gjelder skapende kunstnere så vel som kunstnerisk ledelse, skriver casting direktør og stedfortredende operasjef, Anne Gjevang i sitt svar til Cornelius Jakhelln.

Anne Gjevang (photo: www.operaen.no)

Av Anne Gjevang, Casting direktør og stedfortredende operasjef ved Den norske Opera og Ballett

Cornelius Jakhelln er opprørt over at hans libretto til en ennå ikke komponert opera basert på Waldemar Thranes ”Fjeldeventyret” fra 1824 ble refusert av den påtroppende kunstneriske ledelsen ved Den Norske Opera & Ballett. Han utaler i Dagsavisen 30.7 og 1.8. at han ”synes det nye operabygget burde sette opp flere stykker som ikke er «fra 1700-tallet»”og at ”alt som blir bestilt og betalt for av nyskrevet opera blir tilsynelatende lagt rett i skuffen”.

Videre kommer han med følgende selvfølgelighet:

”Når det er bygget et nydelig nasjonalt operahus, så kan man ikke bare servere rømmegrøt og vafler. Det må også tilbys noe nytt på innholdssiden”.

Det kan være fristende å antyde at å gå tilbake til temaet ”Fjeldeventyret” fra 1824 som Jakhelln gjør, vel nettopp gir heller en viss assosiasjon av rømmegrøt enn en befriende visjon om hvor vi vil hen med ny opera. Nettopp å søke utvikling og nye temaer og virkemidler innen denne komplekse og utfordrende kunstform er en stor oppgave for alle oss som er interessert i musikk og teater, dette gjelder skapende kunstnere så vel som kunstnerisk ledelse. Her har vi et felles ansvar. Ansvaret er stort og det er velkomment og jeg vil med dette forsikre om at den nye ledelsen ved Den norske Opera & Ballett er seg dette ansvar bevisst. Vi har allerede inngått avtaler om fremdrift, oppfølging og fremførelse av nye verk og disse vil bli offentliggjort etter hvert som vi finner tiden moden.

Jeg vil få lov å minne debattantene i den stadige diskusjon omkring samtidsmusikkens plass i vårt nye operahus om at den nye kunstneriske ledelsen i Bjørvika ikke offisielt overtar huset før januar 09 og legger repertoaret fra og med sesongen 09/10.

Enhver som har innblikk i tidsrammen og kvalitetssikrings-krav til et prosjekt av størrelsesorden en ny opera, vil forstå at dette er et arbeid som ikke er gjort i en fei. Herr Jakhelln vet ingen ting om hvilke prosjekter vi har vurdert/vurderer og hvilke avtaler vi har inngått. Vi har intet imot å bli minnet på våre plikter men vi må også få lov å be om litt arbeidsro og kanskje, inntil det motsatte er bevist, til og med aldri så lite tillit?

Selvfølgelig vil ikke alle ønskede og eventuelt påbegynte prosjekter kunne fremføres ved Operaen, dette sier seg selv. Listen ligger høyt og det må den gjøre. Personlig er jeg meget gledelig overrasket over at så mange kunstnere har ønske om å kaste seg inn i den uhyre arbeids- og tidskrevende oppgave det er å skrive en opera og jeg velger, for vårt musikkliv i dag generelt, å se dette som et klart sunnhetstegn!

Å gå ut offentlig med informasjon om verk som blir refusert er ikke noe vi ønsker å gjøre, men jeg må på invitasjon av kunstneren selv, Hr. Jakhelln, bekrefte at hans libretto har blitt vurdert og funnet utilfredsstillende ut ifra våre krav.

Publisert:

Del: