I 2005 slapp duoen Deaf Center sin første fullengder, “Pale Ravine” på anerkjente Type records. Otto Totland og Erik Skodvin fra Langesund skaper hemmelighetsfull, fløyelsdrapert og vakker elektronisk musikk som trekker tankene både mot Angelo Badalamenti, Biosphere og Erik Saties minimalisme. Fredag står de for første gang på en norsk scene.

Deaf Center 2 (foto: Type)

Av Bjørn Hammershaug

Det er under årets Øyafestival Deaf Center for første gang skal fremstå som liveartister. Det skjer i Kinoteltet førskommende fredag klokken 19.00. Men det var aldri tanken at de skulle spille live, forteller DC’s Erik Skodvin til Ballade:

— Vi hadde egentlig ikke tenkt til å spille live i det hele tatt, siden ingen av oss er verken proffe musikere eller glade i scenen, sier han til Ballade.

Interferenze
Det prinsippet endret seg da de for en tid tilbake fikk forespørsel fra den italienske festivalen Interferenze utenfor Napoli. De takket ja etter at label-vennene i den svenske trioen Midaircondo uttalte seg begeistret om denne lille festivalen. I år var blant andre Biosphere og Tape blant de øvrige artistene som opptrådte der sammen med Deaf Center.

— Det var vår første gig. Vi var der i forrige uke, og vi storkoste oss. Interferenza er en veldig unik festival må jeg si. Med sin beliggenhet midt i skogen, oppi fjellene og utenfor en liten landsby som heter San Martino Valle Caudina. Selv om selve organiseringen var litt så som så, var stemningen og folkene utrolig bra!

På grunn av litt italiensk/engelske kommunikasjonsproblemer med lydmannen gikk en del ting feil på selve gigen vår, men vi klarte å fullføre, legger Erik Skodvin til.

Han beretter at de fikk en god del bra feedback i etterkant av konserten, og sier seg selv generelt godt fornøyd med livedebuten.

Selv om Deaf Center nok kategoriseres som et “elektronika-band”, så er det i beste fall en mangelfull beskrivelse av deres musikk. Ambient, avant-folk, egne feltopptak og klassisk er også begreper som til en viss grad kan heftes ved duoens arbeider. “Pale Ravine” stikker seg frem i den norske platejungelen som en stemningsfull, cinematisk opplevelse, omtrent som å langsomt entre et nedlagt teater med hengende slør gjennom mørke, støvbelagte rom – der noe guffent venter et sted bak spindelvevet.

Ikke laptop-koper
Jeg går ut fra at dere har tatt en del hensyn i forhold til hvordan dere ønsker å presentere Deaf Center live. Hvordan overførers denne musikken til scenen?

— Det første vi var sikre på da vi bestemte oss for å spille live, var at vi ikke bare skulle sitte å kope bak hver vår laptop. Det måtte være noe mer. Derfor spurte jeg min gode venninne Kristin Evensen Giæver om hun kunne tenke seg å være med på vokal til livesettene våre, noe hun gjerne ville. Kristin er en god venninne og hun er mer scenevant enn oss, så
det var et naturlig valg å ha henne med!

Skodvin bekrefter at Giæver også er tiltenkt en rolle i senere prosjekter. Blant annet blir hun å høre på hans eget soloprosjekt Svarte greiner som slipper platen “Knive” senere nå i høst.

Full filmatisk pakke
— I tillegg er det viktig for oss å få frem den filmatiske stemningen vi prøver å lage. Derfor har vi også laget “visuals” som skal akkompagnere livesettet vårt. Disse skal passe sammen med stemningen til musikken, basert på videomateriale filmet selv og satt sammen i stil med den grafiske profilen vår (som for eksempel “Pale Ravine”-coveret). Dette vil bli vist på storskjerm ved siden av oss som spiller, avslører Skodvin.

I hvor stor grad er det visuelle en viktig del av deres uttrykk?

— I aller høyeste grad vil jeg si. Jeg er grafisk designer når jeg ikke lager musikk, forteller han videre. – Jeg har med unntak av EP’en Neon City laget alt det grafiske materiale vi har gitt ut så langt.Vi ser på det grafiske uttrykket vårt på lik linje som det musikalske, og prøver å gi fra oss en full filmatisk pakke!

Musikalsk har vi tatt noen låter fra “Pale Ravine”, og laget lengre live-versjoner av dem, i tillegg til et par nye låter som en av dem blant annet kommer på soloalbumet mitt til høsten.

Svarte greiner og andre planer
Hva er planene for Deaf Center videre utover året?

— Vi skal spille i henholdsvis Brüssel i oktober og tyske Ausberg i november, ellers har vi ingen spesifikke planer som Deaf Center. Vi kommer til å jobbe med en 7″ til Type Records’ serie når vi har tid.

Skodvin kan likevel berette at det foreligger flust av andre planer for eget vedkommende:

Jeg har nylig startet Miasmah som plateselskap, og det kommer 3 utgivelser derfra denne høsten: Først ut er en plate med Encre som slippes i slutten av september, så kommer debutalbumet til 19 år gamle britiske Greg Haines i slutten av oktober, for å deretter gi ut en skive som heter “Daydreaming” med Rafael Anton Irisarri i november.

I tillegg kommer det altså både syvtommer og album (cd/lp) fra Svarte Greiner. “Knive” slippes på Type senere i høst.

Men først altså; Øyafestivalen på fredag.

Relatert lenker:

Ballade-intervju
Øyafestivalen
Deaf Center
Miasmah
Type

Publisert:

Del: