I dag ble det offentlig at Sonet Distribusjon blir navnet på samarbeidsorganet som skal bringe norsk indie-musikk ut til kundene via Universals distribusjons- og salgsapparat. Selskaper som Blå Production, Racing Junior, Jazzland og S2 har i lengre tid nytt godt av det multinasjonale selskapets muligheter til å forskuttere utgifter og få spredt skiver til butikkene.

Midnight Choir

Den siste tiden har det også pågått forhandlinger med en rekke andre selskaper om å være med i en slik fellessammenslutning. De som har valgt å henge seg på den senere tid er Black Balloon, Drum Island og Farmen.

–Det er hyggelig å se det gamle Sonet-navnet i bruk igjen. Intensjonene bak dette er en ren distribusjon. Jeg er stolte av å være på dette selskapet og se at Universal jobber på samme måte som det vi i Sonet i sin tid gjorde: Nemlig å åpne dørene for andre labler som gjorde en bra jobb, forteller S2-ddirektør Terje Engen.

Ideen kommer fra Petter Singsaas og Harald Tømte som i sin tid jobbet sammen med Engen i nettopp Sonet, da det var det ledende norske plateselskapet for lokalt repertoar på sent 1980- og tidlig 1990-tall. Engen kjenner også mange av folkene bak denne sammenslutningen fra sin tid med PolyGram.

–Det er veldig fint at et av de største norske plateselskapene kan ha en person som Petter Singsaas i ledelsen. Han sitter med en dypere forståelse av musikk, og skjønner at vi er avhengige av å ha en vital indie-scene for å ha en vital bransje. Det har vært hevdet at indie-selskapene her hjemme ikke har hatt noe å fare med. For de seneste fem årene er jeg tilbøyelig til å være enig. Dette skyldes at det beste som indie-selskapene hadde, fort ble kjøpt opp av de store plateselskapene. Nå er det imidlertid slik at det spirer og gror igjen. Ting oppstår utenfor de store selskapene. Dette forteller at det er noe på gang, mener Engen.

Engen er ellers av den oppfatning at de fleste store plateselskapene ofte er mest opptatt med å dra ned kostnadene. Noe som automatisk medfører at det blir trangere rammer for lokal produksjon.

Noe helt nytt samarbeid er Sonet Distribusjon imidlertid ikke, selv om det er først nå at dette blir en mediesak. Utgivelser fra de fleste av de mindre, aløternative selskapene har lenge figurert på utgivelsesplanene til Universal, og flere av selskapene har som nevnt et langvarig samarbeid med det multinasjonale konsernet bak seg.

— For det første har vi i S2 vært på Universal i to år allerede. dBut har vel kommet til ganske nylig, og også Farmen er ganske nytt. Det samme gjelder Black Balloon. Når det gjelder Jazzland, har de vel ligget der lengre enn oss, og også Racing Junior har en god stund vært en del av Universal, poengterer Engen.

S2 er på mange måter en noe annen aktør enn de fleste andre på denne lista – med to artister på VG-listens Topp 20 akkurat nå; Midnight Choir og Halvdan Sivertsen. Engen ser også litt annerledes på sitt eget selskap, og har ambisjoner om å konkurrere med de store selskapene om artister – ikke bare være en aktør som tar i mot det som de store støter i fra seg.

–Jeg anser ikke oss for å være et småselskap fra undergrunnen. Vi har helt klart røtter der også, og henter til oss den typen artister i tillegg, men vår målsetning er imidlertid å være et stort og uavhengig selskap som både jobber med undergrunnen og det kommersielle. Halvdan Sivertsen for eksempel kjører vi utenfor og utenom Sonets distribusjonsnettverkog rett på hovedlinjen til Universal, forteller den erfarne platedirektøren.

Sonet Distribusjon er en paraplyorganisasjon for flere mindre selskaper med tanke på distribusjon og salg. Samarbeidet vil være kopordinert og drevet av Rune Grønn fra Sirkus, Scan Talent og Turboneger med mer.

— Vi har ikke noen kontakt eller samarbeide med noen av de andre selskapene som er med på dette, sier Engen. – For oss er dette en forbindelse mellom S2 og Universal. Universal har et veldig bra slagsapparat, Siden vi forlot MNW, har vi triplet salget av back-katalogen vår. Universal er det selskapet med høyest besøksfrekvens hos salgsapparatet, og har store budsjetter til rådighet i forhold til markedsføring. Det nyter vi godt av.

Salg og distribusjon er alfa og omega i en tid hvor verken musikkjøperne eller de spirende rockerne kjenner til så mye mer enn utvalget fra de fem-seks største selskapene.

— Det store spøkelset i dag er å nå frem i salgsapparatet. Vi blir invitert med på salgsmøter hos Universal innimellom deres egne store satsninger. For mitt vedkommende er dette nesten ikke nødvendig. Mye av grunnlaget og det viktigste ligger i den daglige kommunikasjonen vi uansett har med dem, avslutter Engen.

Publisert:

Del: