Internasjonalt, nasjonalt & lokalt. Artister, ensembler, kor, visuelle kunstnere, vokalister, orkestre, dansere, performere, folkemusikere, barn, studenter, levende & døde opphavsmenn. Rykende ferskt, steingammelt, kontroversielt, bekreftende. Slik beskriver organist og musikkviter Harald Herresthal Kirkefestspillene i Kristiansand, som spenner seg over uken 8. til 13. juni. I denne forhåndsomtalen beskriver Herresthal årets program som “det dristigste festivalen til nå har våget å satse på, både kvalitets- og sjangermessig”.

Jon Øyvind Ness

Av Harald Herresthal, organist og musikkviter

Kunst og åpne dører for alle.
De Internasjonale Kirkefestspillene i Kristiansand er ikke bare landets eldste festival for kirkemusikk. Den er også den nyeste. De siste års suksess har gitt festivalledelsen selvtillit og økt mulighet til å presentere topp-kvalitet, nyskaping og intensitet. Programmet for 2004 er kvalitets- og sjangermessig det dristigste festivalen til nå har våget å satse på.

Opptakt med svart gospel og nasjonale toner
Festspillene startet med en opptakt den 16. og 17. mai. I samarbeid med Ansgarskolen ble det gospelkonsert med the Arc Singers fra New Orleans. 1200 betalende strømmet inn i kirken, og mange ble stående uten å komme inn. Om en uke går festivalen av stabelen for alvor.

Åpningskonsert
Selve åpningen av Festspillene finner sted tirsdag den 8. juni kl 19.30. På programmet står verker av Norges fremste komponist av sin generasjon Lasse Thoresen (som for tiden har kjempe-suksess Paris), Gustav Mahler og Anton Bruckner. Sammenstillingen av disse tre blir et hørbart uttrykk for en tidsaktuell religionsdialog (Bahai/eksistensialisme/katolisisme). Kristiansand Domkor, et kobbel av toppklasse vokal-solister og Kringkastingsorkesteret medvirker under ledelse av orkesterets nye sjefdirigent Rolf Gupta.

Jubileumsår
I 2004 markerer De Internasjonale Kirkefestspillene i Kristiansand at norsk kirkemusikks “grand old man”, Egil Hovland, – en pionér i bruken av musikk og dans som forkynnende uttrykksmiddel, fyller 80 år den 18. oktober. Den 9. juni fremføres store deler av hans opera, “Fange og Fri”, i en konsertversjon (Den mest fremførte norske operaen gjennom tidene!). På samme konsert fremføres en symfoni av kristiansanderen, Sigurd Lie (1871-1904), som et 100-års minne om en utrolig talentfull komponist som døde altfor ung. Verker av Hovland og Lie står også på flere av de øvrige programmene.

1.klasses ungdommer spiller klassisk for 3. & 4. klasse
Kirkefestspillene er opptatt av å gi skolebarn mulighet til å oppleve musikk live på topp nivå og henvender seg i år spesielt til 3. og 4. klassinger. I møte med Barratt Dues juniororkester får skolebarn i Kristiansand møte unge musikk-talenter i klassisk musikk. Sammen med skuespillerne Minken Fosheim og Helene Byhring presenterer de Tsjaikovskij i Lund kirke.

Orkestret, som nærmest har blitt festspillenes husorkester i 2004, har en usedvanlig spilleglede og kvalitet. De består av en rekke talenter som nylig har plukket med seg det meste av nasjonale- og internasjonale priser. Noen av dem vil på lørdagens formiddagskonsert fremføre fiolinstykker av Sigurd Lie. I tillegg gir Barratt-Dues Juniororkester en separat konsert, for til slutt sammen med Agder Vokalensemble å fremføre “Schuberts messe i G-dur” liturgisk under høymessen søndag formiddag.

Flyvedans & Loop i Domkirken
Festspillene har et ønske om å flytte sjanger-grensene og å utvide og utvikle programmet videre i retning av andre kunstarter i tillegg til det rent musikalske. Ella Christine Fiskum har sammen med sin danser-kollega Sudesh Adhana (India) laget en forestilling som utføres inne i kirken på et 60 kvadratmeter stort nett. Forestillingen hadde stor suksess ved premieren i Dehli i februar og fremføres for første gang i Norge under Kirkefestspillene i Kristiansand.

Performance gruppen Loop Loop Loop er en av de mest oppsiktsvekkende nyskapningene på kunst-arenaen i Kristiansand. Kirkefestspillene har bestilt et performance-verk fra dem som skal gå fortløpende i løpet av festivalen samt kulminere i en forestilling i Domkirken.

Samtidig
Kirkefestspillene har invitert Norges mest internasjonalt kjente ensemble innen samtidsmusikk, BIT20- ensemblet i Bergen, å presentere det ypperste fra 3 generasjoner av norsk samtidsmusikk.

Lasse Thoresen (1949) er professor i komposisjon ved Norges Musikkhøgkole og hører til de få norske komponister som har internasjonal suksess. I Løp, lokk og linjar har Thoresen gitt kvedaren Berit Opheim halsbrekkende utfordringer i spennet mellom samtids- og folkemusikk. Deler av verket er tidligere fremført i Paris, Oslo og Bergen, men førstegangs fremførelsen av hele verket finner sted i Kristiansand. Verket er nominert til Nordisk Råds musikkpris for 2004.

Jon Øivind Ness (1968) er utvilsomt en av de mest talentfulle komponistene i sin generasjon. Han orienterer seg mot en fusjon av stiler som rock, pop, film-musikk, klassisk og samtidsmusikk. Mad cap tootling (fiolinkonsert) ble spilt første gang på Ultimafestivalen i høst for en entusiastisk og fullsatt sal, er bl.a. en kommentar til den amerikanske presidentens krigslyst. Ness har tidligere blitt tildelt Edvard-prisen for orkesterstykket Cascading Ordure. Fiolinkonserten, som spilles med Peter Herresthal som solist, er noe av det beste som har vært skrevet i denne sjangeren i Norge de siste årene. Peter Herresthal (Spelleman-prisvinner) er den fremste eksperten i Norge på samtidsmusikk for fiolin.

Den yngste generasjonen er representert av Ruben Sverre Gjertsen (1977), som allerede er blitt lagt merke til internasjonalt. Han har bl.a. fått bestillinger fra samtidsmusikkens front-bastion Ensemble InterContemporain ved IRCAM i Paris.

Åpne ører
Publikums positive respons på fjorårets satsing på å innføre verdensmusikk i programmet videreføres med en egen konsert, der den utrolig virtuose tabla-spillende artisten Jai Shankar spiller sammen med multi-kvedaren Berit Opheim og TAMAE, to sangere fra Madagaskar. TAMAE skal også synge i det fri for åpen scene på avslutnings-konserten i Olavsdalen.

Djevelen i fransk middelalder, modernistisk 60-talls mystikk, åndelige sanger & Tater-viser
Den supre vokal-sekstetten Diabolus in musica fra Paris har spesialisert seg på å fremføre kirkemusikk fra middelalderen. Kvaliteten de står for har sørget for invitasjoner til Europas fremste musikkfestivaler samt priser og gullmedaljer i fleng for platene sine. De synger bl.a. “Missa Se la face ay pale” av Guillaume Dufay, en av 1400-tallets største komponister.

Olivier Messiaen er kirkemusikkens største katolske komponist i forrige århundre. Hans fusjon av katolsk mystikk, indiske rytmer og modernistiske komposisjons-prosesser gjør ham til en av vår tids mest originale stemmer. Organisten Ian Richards spiller hans nesten uspillelige gigant-verk fra 1969, “Méditations sur le Mystère de la Sainte Trinité”, i Domkirken.

Skuespiller og sanger Rikard Wolff – best kjent som “Zack” i filmen “Änglagård” og for samarbeidet med Kari Bremnes på Kirkelig Kulturverksted, synger i Kirkens Bymisjon. I Frikirken blir det konsert med populære Elias Akselsens lidenskapelige tater-viser.

Foredrag – Pre-concert talk
Foredragene ved årets festspill har som mål å gi en forståelig innføring for publikum i noe av den musikken som spilles og gjennom det å skape et grunnlag for å komme tettere inn på musikken. Res.kap. Hjalmar Kjeldsvik vil snakke om religiøsitet i Anton Bruckners musikk. Komponist Lasse Thoresen presenterer sin musikk og vil dessuten gi glimt fra ulike religioners tradisjoner og symbolbruk. Harald Herresthal gir et musikalsk portrett av komponisten Egil Hovland. Rolf Gupta snakker om Mahlers Des Knaben Wunderhorn. Jon Øivind Ness og Ruben Sverre Gjertsen forteller litt om sin egen musikk i forbindelse med BIT-20 konserten

Publisert:

Del: