De Internasjonale Kirkefestspill i Kristiansand ble grunnlagt i 1971. Årets utgave, den 35. i rekken, har Børs & Katedral som tema, og skjer i perioden 14. – 18. juni. Styreleder Helge Nordgård-Larsen skriver i festivalens program: ”Årets tema belyser ulike sider ved uttrykket ”Børs & Katedral”: Penger, tro, kunst og kommers, kultur og næring.” Innenfor disse rammene presenterer Kirkefestspillene et program som spenner fra en åpningskonsert i solidaritet med arbeidet til Amnesty i samtidsmusikkens navn, via Peer Gynt, til Sissel Kyrkjebø.

Det Norske Solistkor og Grete Pedersen (Foto: C.F. Wesenberg)

Av Carl Kristian Johansen

Årets utgave av De Internasjonale Kirkefestspill i Kristiansand har en stor andel samtidsmusikk i sitt program. Oppsiktsvekkende mye vil kanskje noen si, for i programmet tar framførelser av Iannis Xenakis, Olivier Messiaen, Arnold Schönberg, Arne Nordeim, Maja Ratkje og Poing like mye plass som Mozart, Bach, Grieg, Schubert og Schumann.

Årets tema blir behandlet under festspillkonferansen i Christianssands Kunstforening. Børs & Katedral skal debatteres med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan kan to verdener som er gjensidig skeptisk til hverandre utvikle og etablere en plattform for dialog og samarbeid? Konferansen foregår mellom kl. 10.00 og 15.00 torsdag.

Åpning
Åpningskonserten i Domkirken arrangeres i samarbeid med menneskerettighetsorganisasjonen Amnesty International, der generalsekretær Petter Eide skal stå for den offisielle åpningen. Verklisten er variert: Maja Solveig Kjelstrup Ratkje urfremfører eget verk, og Det Norske Solistkor med Grete Pedersen skal framføre, alene eller med med musikere, Mozarts “Ave Verum Corpus”, Arnold Schönbergs” Friede auf Erden, op. 13″, Iannis Xenakis` ekstremt krevende korverk “Nuit”, og Bachs “Singet dem Hern ein Neues Lied”.

Xenakis læremester Olivier Messiaen skal også framføres av solistkoret, og det er stykket “O Sacrum Convivium” publikum kan forvente å høre på åpningkonserten i Kristiansand Domkirke.

På denne listen kommer i tillegg Dimitri Sjostakovitsj “Klaverkvintett i Ess-dur, op. 57” og Samuel Barbers “Adagio for strykere, op. 11”. Det er altså et sterkt budskap om fred, solidaritet og menneskerettigheter Kirkefestspillene og Amnesty ønsker å formidle på åpningsdagen. Musikere er Atle Sponberg, fiolin, Jon Gjesme, fiolin, Annar Follesø, fiolin, Jon Sønstebø, bratsj, Øyvind Gimse, cello, Sveinung Bjelland, klaver, Bjørn Nyman, klarinett, Knut Johannessen, cembalo og Knut Erik Sundkvist, kontrabass.

Baktanker
Som en del av konseptet FestspillBaktanker, der ideen er å presentere tankene bak musikken for å øke publikums interesse og kunnskap, serveres en av festivalens godbiter. Torsdag kan man oppleve kunstnerisk leder for festspillene, Harald Herresthal, i samtale med 75-års jubilant Arne Nordheim. Det skjer i Vingården og det er fri adgang.

Senere på kvelden framfører Herresthal (orgel), med sønn Peter (fiolin) og Eirik Raude (slagverk) Nordheims verker “Partita für Paul” (1985) og “Response for organ, percussion and tape” (1977). På samme konsert i Domkirken framføres også “I Ching” av Per Nørgård.

Torsdag og fredag i FestspillBaktanker forteller professor Finn Benestad om Edvard Griegs musikk til Peer Gynt. Begge dagene følges Benestads baktanker opp med stykket” Peer Gynt – ikke stykkevis og delt”, som er kortversjonen av “Peer Gynt ved Gålåvatnet”, i samarbeid med Peer Gynt AS. Deltakere er Kristiansand Symfoniorkester, Kristiansand Domkor, Ole Kristian Ruud, dirigent, Svein Sturla Hungnes regi, og Andrew Wilder, korinnstudering. Skuespillere er Hungnes, Mari Maurstad, Kari Simonsen, Linda Øvrebø og Rune Reksten.

Hvorfor presentere Grieg og Ibsen på et Kirkefestspill?

“Valget av Peer Gynt som et hovedverk på årets festspill skyldes ikke bare Ibsenåret, men det faktum at dramaet har en underliggende etisk og moralsk problemstilling som går rett inn i vår tid. Kanskje det også har et underliggende kristent budskap vi kan grunne på.”, skriver Harald Herresthal i konsertprogrammet.

De Internasjonale Kirkefestspill skjer fra 14. – 18. juni i Kristiansand. For et mer detaljert program kan man besøke Kirkefestspill.no. I papirutgaven av Festspillprogrammet kan man finne omfattende artikler, essays, verkomtaler, intervjuer, betraktninger, og andre tekster, om temaer og kunstnere som berøres av festspillene.

Publisert:

Del: