NRK lanserer ny serie om norske sanger som har blitt allemannseie. – Vi observerte at russen hvert år hylte seg hese til Splitter Pine under feiringen på Tryvann i Oslo, og vi spurte oss selv hvorfor de gjorde det. Vi begynte å spinne litt tanker rundt det faktum at enkelte låter blir stående, og at nye generasjoner tar de til seg som sine egne, forteller produsent Ingar Kristiansen om bakgrunnen for den kommende serien “Landeplage”.

Knutsen & Ludvigsen_Juba Juba

Av Bjørn Hammershaug

I løpet av åtte mandager fremover skal NRK presentere et knippe ”udødelige” hitlåter i programserien ”Landeplage”. Det er artisten Ravi – som enkelte vil hevde selv kan være ansvarlig for en del slike – som er programleder for denne serien.

De åtte utvalgte

Spørsmålet serieskaperne stiller og kanskje vil forsøke å besvare i løpet av serien er: ”Hvert år blir utallige låter skrevet, men de fleste dør uten videre oppmerksomhet. Noen blir en hit når de kommer, for så å tone sakte ut. Men innimellom dukker det opp hitlåter som forblir hiter, og som nye generasjoner tar til seg som sine egne. De blir landeplager. Hva er det som gjør at en låt nekter å dø og blir stående på musikkhimmelen?”

Disse åtte sangene er funnet verdige merkelappen ”Landeplage”, og skal belyses nærmere:

“Dum og deilig” – Knutsen og Ludvigsen
“Lys og varme” – Åge Aleksandersen
“Splitter pine” – DumDum Boys
“Det går likar’ no” – D.D.E.
“Forelska i lærer’n” – The Kids
“Svake mennesker” – Gry Jannicke Jarlum
“Neste sommer” – deLillos
“Take on me” – a-ha.

Dum og deilig

Første sang ut er Knutsen og Ludvigsens ”Dum og deilig” fra 1983, hentet fra platen ”Juba Juba”: Skriver NRK: ”Den selger fortsatt i 10 000 eksemplarer hvert år, og ser ikke ut til å ville dø. Hvorfor? Er det fordi teksten er så bra, at melodien er så fengende, har det noe å gjøre med tiden da låta kom ut, eller at Knutsen & Ludvigsen har så sterk appell?”

Ravi tar opp jakten for å finne svar på disse spørsmålene hos blant andre duoen selv, forfatter Gro Dahle, musikkviter Jon-Roar Bjørkvold, spellemann Stian Carstensen, komponist og pianist Wolfgang Plagge og artist Sondre Lerche.

Splitter pine hos russen

Produsent er Ingar Kristiansen i Dinamo Story – som produserer serien for NRK, sier til Ballade at ideen til dette prosjektet ble unnfanget hos russen på Tryvann i Oslo:

— Vi observerte at russen hvert år hylte seg hese til Splitter Pine under feiringen på Tryvann i Oslo, og vi spurte oss selv hvorfor de gjorde det. Vi begynte å spinne litt tanker rundt det faktum at enkelte låter blir stående, og at nye generasjoner tar de til seg som sine egne. Med den foreløpige arbeidstittelen ”Splitter pine for en låt” spurte vi oss selv om det fantes flere slike låter, og om det eventuelt gikk an å lage en tv-serie om noe slik. Svaret var ja på begge spørsmål, og vi endte opp med en underholdningsdokumentar som om låter som har forlatt hendene til de som har skrevet den og som nå lever sitt eget liv.

Kristiansen forteller at akkurat dette punktet avspeiles i hvordan episodene er bygget opp, ved at de fokuserer mer på mottagerne enn selve avsenderen av de enkelte låtene.

— De fleste artister drømmer vel om å lage slike låter, men et poeng er også at en enkelt låt kan bli ”for stor” for en enkelt artist. Eksempelvis hvordan ”Take on me” omskapte a-ha til pinup-gutter, eller hvordan en artist som Jannicke aldri kommer seg rundt sin ”Svake mennesker”.

Kanonisering

Hvordan ble de åtte landeplagene valgt ut?

— Det blir sikkert en del diskusjon rundt dette valget, men det var ikke vår intensjon å kanonisere noen låter. Men så klart, 30 minutter i prime time på NRK vil nok bidra til litt kanonisering likevel. Vi fikk lov til å lage 8 programmer med 8 låter, og tenkte en helhet rundt det. Vi ønsket en viss spredning rundt tematikken rundt sangene, som skulle være norske og skrevet av norske artister.

Kriteriene for utvalget var ellers at hver enkelt låt har blitt stående over tid, at nye generasjoner har tatt den til seg som sin egen og at det er en interessant historie å fortelle rundt hver enkelt.

— Det kunne sikkert vært noen andre, og det vil det sikkert bli en del diskusjon rundt. Det er mange som er lidenskapelig opptatt av musikk, bekrefter Kristiansen.

Hva ønsker dere å belyse med denne serien utover å presentere de åtte sangene?

— Det er et slags halvvitenskapelig prosjekt dette. Vi ønsker å finne ut hvorfor en låt har blitt stående, og vi bryter det ned ved å se på om det er teksten, melodien, riffet, tiden den kom i, fenomenet eller image som har hatt størst betydning. Vi lander kanskje på en eller annen konklusjon, men finner nok aldri et svar man kan sette to streker under. Et eksempel er ”Forelska i lærer’n” med The Kids. Vi tenkte at det må jo være videoen som har gjort den til en landeplage, men det viste seg å heller være teksten som har vært det viktigste, med et tema som alle kjenner seg igjen i.

7 av 8 sanger som er plukket ut er norskspråklige. Er det noe dere har reflektert over?

— Vi ville helst ha norskspråklige sanger i utgangspunktet. Men vi ønsket også å ta med en som har klart å slå an utenlands. Det ville vært en arvesynd å ikke ta med ”Take on Me”, avrunder produsent Ingar Kristiansen.

Ivar Chr. Johansen tar i år en bachelorgrad ved Institutt for Musikkvitenskap i Oslo, samtidig som han debuterer som programleder på NRK.

Første program i serien sendes mandag 16. april klokken 22.30. Reprisesendinger går på NRK2 påfølgende søndag.

Publisert:

Del: