av:

Publisert:

Del:

1. mars trådde den nye Spotify-avtalen i kraft. Motstand er snudd til velvilje i norsk platebransje.

Spotify, Öjje Holt og Jonathan Forster
Spotify, Öjje Holt og Jonathan Forster, © Espen A. Eik

I midten av januar, rett etter denne saken i Ballade, fikk norske plateselskaper en ny avtale med Spotify til vurdering.

FONO, plateselskapenes interesseorganisasjon, har allerede gått ut og erklært sin støtte til Spotify-avtalen, mens Jørn Dalchow i daWorks tidligere har sagt til Ballade at han relanserer katalogen sin på Spotify som en følge av den nye avtalen.

Les også: – Snur i forholdet til Spotify

Vesentlig bedre
Phonofile har representert FONO og de uavhengige norske plateselskapene i Merlins forhandlinger med Spotify, og distribuerer avtalen i Norge. Phonofiles direktør, Erik Brataas, sier at responsen fra plateselskapene har vært god både fra de enkelte selskapene og deres interesseorganisasjon FONO.

– Konsekvensen er at de aller, aller fleste norske selskaper har signert denne avtalen.

– Hva kan du si om den avtalen som trådde i kraft fra 1. mars?

– Den er på vesentlig områder bedre enn den forrige versjonen, og det er vi fornøyd med. Det totale og samlede bildet av betingelser er bedre, sier Brataas, uten å ville gå i detaljer.

Tyv eller tjener?
Rune Kristoffersen i Rune Grammofon ville trekke seg før den nye avtalen ble lagt fram, men katalogen vil nå likevel være tilgjengelig på Spotify.

– Den nye avtalen, slik jeg har forstått den, er et skritt i riktig retning. Det er bedre utbetalinger og satser. Ikke minst er det en fleksibilitet i forhold til at man kan legge ut nyheter en stund etter release av det fysiske produktet.

Med sin tilstedeværelse ønsker Kristoffersen å finne ut av om Spotify, eller strømming generelt, kommer til å være en tyv eller tjener for selskapet hans.

– Strømming har kommet for å bli, men det kan bety forskjellig ting for forskjellig type musikk og forskjellige type mennesker. Jeg trenger litt tid på å finne ut av om det vil bli slik optimistene eller pessimistene spår. Skal man finne ut av det må man være der for å evaluere det.

– En av grunnene til at jeg fortsatte er med er at jeg ikke kan påvise et fall i salg av fysiske produkter som følge av at musikken er tilgjengelig i strømmetjenester, sier Kristoffersen.

Les også: - Spotify: 750 000 betalende abonnenter

Satser på WiMP
NORCDs katalog vil man derimot ikke finne på Spotify. Karl Seglem har bestemt seg for å trekke selskapets utgivelser, som eneste selskap av en viss størrelse.

– Jeg fjerner hele katalogen fra Spotify, som den eneste tror jeg. Det gjør jeg fordi jeg mener at de må slutte med gratistjenesten. Jeg vil satse på WiMP og må be folk om å bruke WiMP når de skal strømme fra NORCD-katalogen.

Hovedargumentet til Seglem er at musikk skal koste penger og ikke finansieres med reklame.

– Musikken er mye mer verdifull enn at den skal finansieres av helt andre ting enn det det egentlig handler om. Det er også med håp om at det finnes folk som lytter til og ikke bruker musikk, og at lytterne som er genuint opptatt av musikk skal betale for det. Musikk er ikke en gratis ting – det koster penger å lage musikk og det skal koste å høre på den.

– I løpet av våren blir WiMP tilbudt gratis til abonnenter av Canal Digital. Hva synes du om det?

– Det synes jeg er betenkelig. Det er en underholdningspakke der musikk blir satt på lik linje med annen lett eller tung underholdning. Musikken blir redusert til en vare – for meg er den verdt mer enn det. Musikk skal koste, sier Seglem

Les også: - Kraftig drahjelp for WiMP

Uproblematisk
– At enkelte selskaper som har betenkeligheter ved enkelttjenester velger å stå utenfor er uproblematisk for oss. Det er opp til den enkelte å avgjøre. Vi har anbefalt denne avtalen fordi det for bransjen som helhet er viktig at man omfavner strømmetjenestene og har en mer offensiv holdning der man tar i bruk de muligheter som disse tjenestene legger til rette for, sier Brataas.

Phonofiles direktør berømmer de norske plateselskapene og FONO for Spotify-debatten vi har hatt i Norge.

– Vi har hatt en særnorsk kritisk holdning til Spotify fordi det norske markedet er et ekstremt velutviklet marked. Da man ikke så seg fornøyd med progresjonen tok man til orde for en bedre avtale, og det har vi oppnådd. Misnøye har blitt snudd til en sunn og god prosess og vi kan derfor gå offensivt framover.

– Det som står på programmet for oss nå er å sette i gang diverse tiltak for at selskapene kan nyttiggjøre seg av verktøyene som ligger i disse tjenestene, sier Brataas.