Endelig kan Oslo skilte med et eget Dansens Hus – riktignok i foreløpige lokaler utlånt av Det Norske Teatret. Daglig leder for Dansens Hus er Karene Lyngholm, som i tyve år har jobbet innen scenekunstfeltet med hovedvekt på dans og musikk. – Mangfold og kvalitet kan gjerne beskrive rettesnoren Dansens Hus ønsker å følge, i arbeidet med å skape en møteplass for dansekunstnere, dansekunsten og publikum, sier hun. Alle danseinteresserte kan ellers glede seg over den nyss sjøsatte CODAfestivalen, som mer eller mindre går over i “Dans For Kamera” under Ultimafestivalen i oktober.

Dansens Hus: Illustrasjonsfoto

Av Arvid Skancke-Knutsen

Stortinget vedtok tildigere i år å bevilge tre millioner kroner til oppstart og drift av Dansens Hus AS fra september 2004. Scenen er midlertidig lokalisert i Prøvesalen på Det Norske Teatret, mens Kulturdepartementet i samarbeid med Senter for Dansekunst arbeider for en permanent løsning for Dansens Hus i Nye Vestbanen. Stortingets Kulturkomité har i sin innstilling til Kulturmeldingen understreket viktigheten av at Dansens Hus gis gode rammebetingelser, slik at det blir mulig å etablere huset som et nasjonalt senter for dans. Kulturkomitéen har i den forbindelse også understreket at dansen har “flere viktige uløste oppgaver”, og at “en generell oppgradering av feltet, praktisk som økonomisk, er nødvendig”.

— Majoriteten av norske dansekunstnere arbeider utenfor de to institusjonene Carte Blanche i Bergen og Nasjonalballetten ved Den Norske Opera, heter det på denne nettsiden hos Senter for Dans. – Det frie dansemiljøet kjennetegnes av fleksible strukturer med utgangspunkt i kunstneren; en koreograf søker dansere eller vice versa over kortere eller lengre tidsrom. De løst sammensatte og dynamiske gruppene har bidratt til stor kunstnerisk vekst og løftet kunstarten til internasjonalt nivå.

Senter for Dansekunst mener at en etablering av Dansens Hus vil samle ressurser og kompetanse, synliggjøre kunstarten, og ikke minst bedre tilgjengeligheten for publikum. Dansens Hus tar mål av seg til å bli et knutepunkt for produksjon og formidling av dans til publikum over hele landet. “Dansens Hus vil også arbeide for å bli en del av det nordiske og internasjonale nettverket for utveksling av danseproduksjoner”, heter det.

I dag skal altså Dansens Hus åpnes offisielt, med forestillingene “Soliloquy” av og med ResExtensa (Victoria Sogn og Elisa Barruchieri) og “ID – EGO” med Solus Dance Co, av Mona Reksten og Anette Sture Iversen. Forestillingene vil spilles til og med 25. september, og billetter kan bestilles hos Det Norske Teatret, som altså er midlertidig vertskap for den nye nasjonalscenen .

Styret i Dansens Hus ansatte i april Karene Lyngholm som kunstnerisk og administrativ leder for den nye nasjonale scenen. Lyngholm ble uteksaminert fra Statens Balletthøgskole i 1984, og har i 20 år arbeidet som freelance innenfor scenekunstfeltet med hovedvekt på dans og musikk. For mange av Ballades lesere vil hun bl.a. være kjent for sin innsats for avviklingen av Spellemannsprisen, samt arbeid som manager for bl.a. SPUNK.

Lyngholm har ellers virket som danser, pedagog og koreograf, og i de senere år hovedsaklig som produsent, bl.a. for Dansdesign og Zero Visibility. Hun har også hatt ansvar for avvikling av store arrangementer som Nobelkomitéens skoleforestilling og OL-sermoniene i ’94, og har i følge Senter for Dans bygget opp “et omfattende norsk, nordisk og europeisk nettverk gjennom flere års arbeid med formidling av norsk scenekunst”.

— Karene Lyngholm deltok i begynnelsen av 90-årene i startfasen av arbeidet for etablering av Dansens Hus, som nestleder i Norske Dansekunstnere, forbundet for dansere, koreografer og pedagoger. Hun har vært styreleder i Senter for Dansekunst og har sittet i Norges Kunstnerråds Stipendkomité, forteller nettstedet.

Selv ønsker Lyngholm brukerne av Dansens Hus velkommen med disse ordene: – Dansens Hus presenterer i høst norske og internasjonale gjestespill med bredde og variasjon innenfor uttrykk, genre og geografisk tilhørighet. Og nettopp mangfold og kvalitet kan gjerne beskrive rettesnoren Dansens Hus ønsker å følge, i arbeidet med å skape en møteplass for dansekunstnere, dansekunsten og publikum.

— Vi håper at du flittig vil bruke både vårt virtuelle hus, hvor du finner info om forestillinger og driften, og vårt midlertidige tilholdssted på Prøvesalen (Det Norske Teatret), midt i hjertet av Oslo, skriver hun på åpningssiden til dansenshus.com.

Dansens Hus vil de nærmeste dagene også huse “Nordic Dance Meeting” – en møteplass for nordiske dansekunstnere med diskusjon og refleksjon rundt fagfeltet. Samtidig arrangeres også dansefestivalen CODA for tredje år på rad, med musikalske og sceniske innslag på bl.a. Black Box, Blå, Kunsthøgskolen i Oslo og Prøvesalen i Det Norske Teatret. CODAfestivalen varer frem til 1. oktober, hvorpå det er duket for bl.a. “Dans For Kamera” under Ultimafestivalen, som også kan skilte med flere sceneoppsetninger enn før.

Publisert:

Del: