Dagbladet hadde i løpet av årets fire første måneder 112 helsider om Idol-konkurransen på TV2. Men kulturredaksjonen i Akersgata har heller ikke ligget på latsiden før fellesferien, noe som bl.a. bevitnes ved Anders Grønnebergs kommentarartikkel “Ali, selvsagt” forrige tirsdag. Dagbladets store innlevelse og engasjement i Idol-saken har fått rock’n’roll-dealer Egon Holstad til å føre i pennen denne hyllesten til Akersgatas fineste: “Uten en kulturavis med ordentlig brodd til å bevisstgjøre folk i det kulturelle rom, ville knapt noen av oss klart å skille kvalitet fra søppel”, skriver han.

Idolillustrasjon (Foto: Tv2.no/www.myxwear.com)

Av Egon Holstad

Dagbladet har «Sterke meninger» som sitt prangende slogan. De tør der andre tier. De går uredd i strupen på makta. De taler rett fra levra. De våger. De viker ikke en tomme. Ikke noe skal pakkes inn i bomull der i gården, nei. Du kommer knapt noen vei uten å ha Dagbladets sterke meninger på ditt parti. Dagbladet vil først og fremst være Norges mest seriøse kulturavis, og er takk og lov en seriøs motvekt til alt det meningsløse og hule pludderet som på mange måter preger deres konkurrenter i Akersgata. Gudene må vite hva vi skulle gjort uten deres tilstedeværelse.

På bakgrunn av dette, er det en sann fornøyelse å lese at kulturskribent Anders Grønneberg holder denne tradisjonen i hevd i hans kommentar på musikksidene i Dagbladet tirsdag 21.06. Her spares det jaggu ikke på kruttet. Anders Grønneberg peiser nok en gang på, og tradisjonen tro, med kruttsterke meninger. Om Idol-Ali, hvis fulle navn er Alejandro Fuentes.

Denne råsterke meningsytringen om Idol-Ali er rett og slett en stor og ublyg gratulasjon til både Idol-Ali selv og plateselskapet SonyBMG som nå har bestemt seg for å gi han platekontrakt. Ja, mest til Idol-Ali, da. For, som Anders Grønneberg selv hveser så det formelig spruter fra tastaturet:

“[…] hadde ikke SonyBMG valgt å gi platekontrakt til talentet fra Sørlandet, så hadde vi snakket om en aldri så liten katastrofe”.

Mer kompromissløst og et mer dødelig bitt i platebransjens arterie kunne det neppe vært. Det er nemlig vrient å skulle forestille seg en potensielt større katastrofe enn at karaokeartisten fra TV, Idol-Ali, ikke skulle få gi ut skive på et av verdens største plateselskaper. Bra Anders Grønneberg! Der tenker jeg SonyBMG pustet lettet ut. Det er nemlig ikke lett å ha Dagbladets brutale og sterke meninger mot seg.

Det flotte med Anders Grønnebergs sterke meningsytring er at han også minner oss lesere på om sitt profetiske talent ved å vise til en annen beinhard og sterk mening han ytret allerede 13 mai i år. For de som har glemt hva denne mildt sagt historiske datoen henspeiler på, kan jeg tilføye at det var Selveste Dagen Da Idol-Ali Ble Stemt Ut Av Idol.

Dagen etter kunne vi lese Skrifta På Veggen fra en harmdirrende og skrekkelig indignert Anders Grønneberg som i et dypt emosjonelt modus direkte raste mot Idol-sirkuset med denne krasse og granittharde kommentaren: “Som musikkjournalist i Dagbladet kjenner jeg selv på klumpen i halsen”.

“Å stemme ut Alejandro, er å neglisjere den menneskelige stemme».Han har så rett så rett. Når tusenvis av fjortiser over det ganske land sendte sms-er til fordel for de andre deltagerne, var de ikke bare noen feige kujoner og lømler. Nei, de var endatil med på å neglisjere den menneskelige stemme! Helt enig med Anders Grønneberg der. Idol-Ali er nemlig synonymt med og selve inkarnasjonen av Den Menneskelige Stemme.

Men Anders Grønneberg nøyer seg ikke med dette, løfter sverdet og gyver løs på fenomenet Idol-Ali-utstemt-av-idol-syndromet med denne kraftsalven: “Dette er et tap for all vokalkunst”.

Her det bare å nikke på hodet og fortsette å gi han rett. Nick Cave, Frank Sinatra, Kate Bush, Mick Jagger, Luciano Pavarotti, Johnny Cash, Hank Von Helvete, Sissel Kyrkjebø, Jussi Bjørling, Elvis Presley og Kurt: Hører dere? Ta dere en bolle! Da Idol-Ali ble utstemt av karaoke- og realityprogrammet Idol var det nemlig et tap for ALL vokalkunst!

Anders Grønneberg gir ikke gratis ved dørene, akkurat. Med sin mitraljøse av et tastatur klinte han dessuten til med denne skarpe innertieren: “Dette var en ulykkesdag for alle som elsker kvalitetssang”. Går det an å være uenig? Selvsagt ikke. Litt rørende er det også når Anders Grønneberg på avslutninga av sin Idol-Ali-hyllest drar en Ibsen og kaller de som ikke har skjønt Idol-Alis genialitet for “den ignorante, kompakte, majoritet”, og i tillegg skriver “Om vi vil huske Jorun, får tida vise. Jeg glemmer i hvert fall ikke Ali”. Vakkert og tåredryppende, må jeg si.

Det er godt vi har en kulturavis med ordentlig brodd og mengder guts som Dagbladet, og ikke minst fryktløse journalister som Anders Grønneberg. Uten slike faktorer til å bevisstgjøre folk i det kulturelle rom, ville knapt noen av oss klart å skille kvalitet fra søppel. Man kan selvsagt more seg på Dagbladets vegne med at avisa i sin tid var i tvil om de i det hele tatt skulle dekke Idol, men den slags blir bare smålig.

Nå er jo dessuten avisa med sterke meninger de i Akersgata som skriver suverent mest om Idol-sirkuset, og artister som f.eks. Idol-Ali kan dermed sove trygt og godt om natten, vel vitende om at Anders Grønneberg og Dagbladet passer på og aldri glemmer han. Det blir sikkert også fint å tenke på når plata kommer ut, i fall noen slemme og ignorante frekkaser skulle finne på å være kritiske til produktet.

Da kan nemlig Idol-Ali bare vise fingeren til dem alle og fortelle at det de driver med enkelt og greit er neglisjering av Den Menneskelige Stemme, og at slikt til slutt kan ende med å bli et tap for all vokalkunst. For det sier nemlig onkel Anders i kulturmastodonten Dagbladet.

Egon Holstad,
Rock’n’roll-dealer
Tromsø Kill City

Redaksjonell note: Artikkelen er også trykket i Nordlys, der Egon Holstad er fast bidragsyter til musikk- og kultursidene. Innlegget ble også tilbudt til Dagbladets debattsider, men ble avvist med argumentet at “det var for langt”.

Publisert:

Del: