Trykket på den norske standen har ikke avtatt selv om flere dager med frenetisk møteaktivitet, et stadig økende lydnivå og heftig sosialisering på kveldene har begynt å sette sitt preg på noen av delegatene: Alle vet at dette er dagen for å spikre avtaler – i morgen har mange reist. Ballades utsendte har så langt mottatt glad-meldinger fra både Via Music, som opplever interesse for Elias Akselsens taterviser, og Phonofile, som begeistrer belgiske delegater med sin satsing på nettsalg av musikkfiler.

Inger Dirdal & Mats Nilsson på Midem 2003

En som har travle dager er Erik Brataas fra Phonofile. Musikkonline.no er hjertebarnet til Brataas, som er i Cannes for å se på former for eksport og samarbeid. Da Ballade snakket med Brataas hadde han nettopp demonstrert Musikkonline.no for noen meget interesserte belgiske delegater:

— Eksport av Musikkonlines teknologi vil selvfølgelig gi inntekter for oss, og utenlandske partnere vil spare all den tida, pengene og frustrasjonen som vi har investert. Vi trenger internasjonale samarbeidspartnere som hjelper oss med å dra lasset med nye tekniske løsninger. Det er ennå en lang vei å gå før vi kan tilby tjenester som er “gøyale” og som gjør at brukerne opplever nedlasting som en enkel og rask måte å kjøpe musikk på. Et fristende scenario er at vi bidrar til det som kan bli en felles internasjonal standard for betalingstjenester, filformater og nedlastning, mener Brataas, som tror at en felles standard vil gjøre det lettere å eksportere teknologi og musikk over landegrensene:

— Eksport av Musikkonlines teknologi vil også gjøre norsk musikk mer tilgjengelig i utlandet og det åpner også opp for innholdsflyt over landegrensene, forteller Brataas. Han kan også fortelle at Musikkonline nå har 4000 registrerte brukere og hele 25% av omsetningen går til utlandet.

Midem er ikke bare en arena for pop og rock, dette er også en viktig møteplass for kunstmusikk-bransjen. I tillegg til konserter og showcaser er Cannes Classical Awards ett av høydepunktene for representantene for klassisk musikk. I kategorien “Chamber/Solo Instrumental 19 Century”, var Truls Mørk og Håvard Gimse nominert for deres innspilling av Griegs Cello sonater. Dessverre ble det ikke noen pris på Mørk i år – en trøst får det være at han var en av fjorårets vinnere.

Sigbjørn Tveite fra Via Music kan fortelle om internasjonal interesse for musikk og utgivelser som man kanskje ikke umiddelbart skulle tro egnet seg for eksport:

— En fransk distributør tente for fullt da han hørte Elias Akselsen og hans fremføring av sanger fra tatertradisjonen. Det var også sterk interesse for plata “Ein liten ein” – en samling med musikk komponert for over hundre år siden av spelemenn fra Herefoss i Aust-Agder. Begge platene kommer nå ut i blant annet Frankrike.

— Jo lenger bort man kommer fra Norge jo større er nysgjerrigheten på det unikt norske, mener Tveite:

— Jeg har opplevd at Taiwanske journalister har vært kjempeinteresserte i utgivelser av norskspåklig folkemusikk og har etterspurt biografier for ukjente spellemenn som levde for 150 år siden. For mennesker fra den andre siden av kloden er norskspråklig musikk eksotisk og dette betyr jo at man ikke trenger å ha et engelspråklig uttrykk for å nå fram.

Tveite kan også fortelle at den internasjonale interessen for Dadafon er stor og det jobbes nå både med distribusjon, lisensiering og turneplaner i utlandet.

Midems fjerde dag er nå godt i gang og delegatene vet at dette – tradisjonelt sett – er den viktigste dagen. Messeområdet er åpent på torsdag, men de fleste drar allikevel i løpet av morgendagen. Dagen i dag er derfor for mange selve sluttspurten der avtaler skal spikres og de siste kontaktene pleies. Ballade kommer tilbake med en oppsummering.

Publisert:

Del: