INTERVJU: Førstkommende torsdag markerer klubben Cosmopolite 15 dels turbulente år i drift som konsertarrangør i Oslo. Feiringen består av et bestillingsverk som beskrives som leder Miloud Guiderks idealprosjekt. – Kultur kan gjøre mye politisk mellom mennesker, men det er ikke et bevisst politisk statement, sier Guiderk til Ballade.

SIWAN (Foto: cosmopolite.no)

Av Carl Kristian Johansen

Miloud Guiderk, opprinnelig fra Casablanca i Marokko, har i mange år ønsket å forene tidlig musikk med arabisk musikk og jazz. Bestillingsverket til Cosmopolites 15 års jubileum reflekterer Guiderks ønske.

— Det startet da jeg var liten og hadde en skolevei som var på fire kilometer hver vei. På den veien kunne jeg lukte jødisk mat, spansk mat, arabisk mat. Det var en aroma der som ga meg en følelse av takknemlighet for å være i dette livet. Musikken fra samme sted gav meg samme følelse – og plutselig dukket ønsket opp om å gjøre et bestillingsverk. Drømmen blir kanskje en realitet på torsdag, sier Guiderk.

Politisk aroma

Han trekker fram Jon Balke som en sentral person i realiseringen av dette bestillingsverket, som forener musikere og tradisjoner fra land som USA, Iran, Algerie, og Norden.

— Det har blitt større og større og omfatter elektronisk musikk til barokk. Forskjellige kulturer samles på scenen gjennom disse musikerne, og vi skal få disse nasjonalitetene til å skape noe positivt, i motsetning til den ondskapen som finnes i verden.

Det ligger med andre ord en politisk agenda bak dette verket også, Guiderk?

— Min misjon er musikk, og musikk kan gjøre mye godt i verden. Kultur kan gjøre mye politisk mellom mennesker, men det er ikke et bevisst politisk statement. Det har kanskje blitt det – det kommer an på hva man føler som publikum. Det har mange aspekter og det handler om kommunikasjon – det politiske er en av mange poenger, sier Guiderk.

SIWAN

Bestillingsverket heter SIWAN og er altså komponert av Jon Balke i samarbeid med den marokkanske sangeren Amina Alaoui og Bjarte Eike fra Barokksolistene. Balke kombinerer tre improvisasjonstradisjoner. Den direkte videreføringen av musikktradisjonen Gharnati i Al Andalus – en kulturell smeltedigel i middelalderen – møter tidlig italiensk barokk med opphav i samme tradisjon, møter moderne jazzrelatert improvisasjon.

Med på dette er også amerikaneren Jon Hassell – mannen bak termen Fourth World Music, og en viktig figur for utviklingen i nyere norsk jazz. Det unge ensemblet Barokksolistene og Bjarte Eike har tidligere samarbeidet med Balke i prosjektet Baroque Fever. Andre musikere er Kheir-Eddine M’Kachich og Addas Bakhtari som til daglig spiller med Amina Alaoui, og perkusjonist Helge Nordbakken.

— At dette blir skapt i Norden er vi stolt av, og vi har fått støtte fra Nasjonal Jazzscene, Kulturrådet og Utenriksdepartementet, sier Guiderk.

— Det kommer folk fra en musikkfestival i Grenada, Spania, for å høre på verket, og vi kommer nok til å høre dette på flere festivaler framover.

Etter konserten skal SIWAN i studio for å spille inn plate for selskapet ECM.

På gjerdet

I mars 2008 må Guiderk, Cosmopolite og den nye scenen Belleville ut av lokalene i Møllergata. Årsaken er en økning i husleien Cosmopolite ikke har økonomi til å tåle.

— Vi har ikke råd til en husleie som øker 300 prosent. De eneste som snart har råd til å være i Oslo sentrum er 7/11 og lignende butikker.

— Det er synd fordi Cosmopolite og Belleville arrangerer konserter hver dag hele året med et besøk på 70 til 500 mennesker. Det er et paradoks at vi snart sitter uten et hjem.

Cosmopolite har ingen nye lokaler for hånden.

— Vi prøver å ha en kommunikasjon med kommunen og Kulturrådet. Kulturedepartementet er informert. Så inntil videre sitter vi på gjerdet, sier Guiderk.

SIWAN urframføres på Cosmopolite torsdag 27. september. Cosmopolite har disse hjemmesidene, der finnes mer informasjon om konserten.

Publisert:

Del: