Søndag 4. november står Cecilie Ore på programmet ved en portrettkonsert i Radio Deutschlandfunk i Köln. Konserten er arrangert av foreningen Frau Musica (nova) i samarbeid med Radio Deutschlandfunk, som hvert år sammen arrangerer en portrettkonsert av en kvinnelig komponist. Cecilie Ore blir den første norske komponist i dette selskapet. Samtidig opptrer Cikada og Saxofon Consentus begge for første gang i Köln.

Cecilie Ore

Sammen med den tyske Schlagquartett Köln (m. to gjester) vil Cikada og Saxofon Consentus oppføre den samlede verk-cyklus “Tempora mutantur”. Koncerten blir spilt inn og kringkastet av Radio Deutschlandfunk, som også vil utgi en CD med opptak fra konserten. Konserten er fra norsk side støttet av Utenriksdepartementet og Fond for Utøvende Kunstnere.

Litt om de sentrale, norske deltagerne:

Cecilie Ore (født Oslo, 1954). Etter fullførte klaverstudier ved Norges Musikkhøgskole og i Paris (1974-81) fortsatte hun komposisjonsstudier ved Institutt for Sonologi i Utrecht, og med Ton de Leeuw ved Sweelinck-konservatoriet i Amsterdam (1981-86).

I løpet av 1980-årene vant Ore internasjonal anerkjennelse for flere av sine elektroakustiske verker. Hun fikk hederlig omtale ved Concours International de Musique Electro-Acoustique Bourges 1985 for ²Im-Mobile², og både 1. og 2. pris ved International Rostrum for Electro-Acoustic Music 1988 for ²Etapper². Samme år mottok hun Norsk Komponistforenings ²Årets verk² for ²Porphyre², samt statens Garantiinntekt for kunstnere.

Mot slutten av 80-tallet ble Ore stadig mer opptatt av problemstillinger vedrørende ²tid², et engasjement som resulterte i tetralogien ²Codex Temporis² (1989-93), som består av verkene: ²Praesens Subitus², ²Erat Erit Est², ²Futurum Exactum² og ²Lex Temporis². Ore benyttet tidsstrukturen i det første stykket til en computermodell som så ble brukt til å generere beslektede tidsstrukturer i de tre andre verkene. Verkene er skrevet for ensembler av ulik størrelse, men alle inkluderer forsterking av akustiske instrumenter.

En annen betydelig hjørnestein er orkesterverket ²Nunc et Nunc² (1994), som ble bestilt av BBC Symphony Orchestra. Av senere verker kan nevnes ²Ictus² for seks slagverkere (1997), bestilt av Sisu, ²Semper Semper² for saksofonkvartett (1998) for Saxofon Concentus, og ²Nunquam Non² (1999), bestilt av Det Franske Kulturministerium for Ensemble Court-Circuit. Ore benytter ofte datamaskin som kompositorisk redskap, og hennes musikk har, med sitt fokus på struktur og klang, et klart modernistisk anstrøk.

Cikada – for anledningen i engelsk språkdrakt: The Oslo-based Cikada Ensemble was established in 1989 and is organised under the Norwegian ISCM-Section Ny Musikk. It consists of nine musicians and conductor Christian Eggen and was founded with the goal of performing music by and in close collaboration with composers of our contemporary times.

Since its formation, the ensemble has collaborated with composers such as Richard Barrett, Magnus Lindberg, Tristan Murail, Tan Dun, James Dillon, Bent Sørensen, Rolf Wallin, Asbjørn Schaathun, George Crumb and Alejandro Viñao.

The Cikada Ensemble performs in various ensemble groupings: including full ensemble (tutti),string quartet, trio (mezzosoprano, piano, percussion,) and duo (piano, percussion). This structure allows a great flexibility and the possibility of covering vast areas of the contemporary repertoire.

Throughout the years, the ensemble has toured in most of Europe as well as in Mexico, the United States and Japan. Highlights include performances at the Huddersfield Contemporary Music Festival and the recording of the CD Birds and Bells with music by the Danish composer Bent Sørensen on the exclusive German label ECM Records.

Besides regular concert activites, the ensemble has been involved in various performance projects such as the theatre project “A laughter withno sound” – a music-performance based on interviews by and with John Cage, in collaboration with the Norwegian performance group Passage Nord. Also, the ensemble has done video recordings of Anders Nilsson¹s “Reflections” and Bent Sørensen¹s “Deserted Churchyards/Funeral Processions”, the latter as part of a documentary on the ensemble made by the Norwegian Broadcasting Cooperation.

In 1996, the ensemble was awarded the Norwegian promotional grant from the “Fond for Lyd og Bilde” (previously Norsk Kassettavgiftsfond) and was awarded performer of the year in 1999 by the Norwegian Composer¹s Society.

Cikada is currently involved in a major international collaboration projetc, Dark Matter. This is an installation-performance work involving the British composer Richard Barrett, the Norwegian visual artist Per Inge Bjørlo, the Australian ELISION Ensemble and the Cikada Ensemble. Dark Matter will premiere in Brisbane, Australia in November 2001 and is scheduled for varioius cities in Europe in 2002. In 2002 the Ensemble will release two new CDs with contemporary music on the ECM label and travel to Berlin, Wittener Tage für Neue Kammermusik a.o.

Saxofon Concentus har eksistert i 11 år, og har klart å skape en ny norsk tradisjon for saxofonkvartetten som ensembleform. De har jevnlig urframført nye verk fra dagens norske komponistflora. Saxofon Concentus har i årenes løp utviklet et nærmest intuitivt samspill, eller som en kritiker skrev: “en skulle tro de har et felles nervesystem.”

Saxofon Concentus har hatt konserter i flere land, bl.a. i Italia, Spania, Frankrike, Tyskland og England. De har ved flere anledninger vært engasjert av Rikskonsertene, NRK og diverse festivaler. Kvartetten presenterte i oktober 2000 sin andre plateinnspilling, og denne gangen utelukkende med musikk skrevet av norske komponister.

Saxofon Concentus ble i fjor kåret til “Årets utøver” av Norsk Komponistforening.

Publisert:

Del: