– Hvis vi ikke får penger fra hverken Oslo kommune eller Østnorsk jazzsenter, vil tilbudet vårt bli kraftig redusert, forteller bookingansvarlig for Blårollinger, Andreas Gilhuus. – Nå er vi aktive åtte måneder av året. Hvis vi mister støtte må vi begynne sesongen senere, og avslutte den tidligere, sier Gilhuus. Carsten Jøssund, som er manager for blant andre DeLillos og Madrugada, og SVs Kari Pahle er blant de som fortviler over at dette musikktilbudet til Oslos barn nå er lagt under sparekniven.

Blårollinger

Av Knut Steen

Blårollinger er et unikt konserttilbud for barn og foreldre, som har holdt en gjennomgående høy konsertkvalitet siden oppstarten i 2002. Det holdes konserter annenhver søndag igjennom en åtte måneders sesong, der musikere fra en rekke genre gir barn og foreldre et innblikk i en del av den musikalske bredden som utgjør hovedstadens rike kulturliv. Men nå knirker det altså i skottene for Blårollinger-konsertene.

— Det er ikke aktuelt å heve billettprisen, vi har satt den til maks 50 kroner, og der skal den være. Vi kommer heller ikke til å slutte å gi artistene vanlige honorarer – hos oss får de det samme som på skoleturnéene. Vi er mange frivillige, som jobber gratis for å gi barn en serie billige og gode konsertopplevelser, sier Gilhuus, som har inntrykk av at Blårollinger blir satt stor pris på av både barn, foreldre og artister.

— Jeg vil anslå at av rundt 100 besøkende hver gang, er omtrent 50 gjengangere. Publikum setter utrolig stor pris på dette tilbudet, for det er ikke mye som likner for småbarnsforeldre, og barna får heller ikke oppleve denne musikken på skolene. Artistene gir også uttrykk for at dette er en veldig fruktbar setting, som gir dem litt ekstra, både i form av utfordringer og utbytte. Når man skal appellere til både voksne og barn samtidig, blir det ofte morsomme og annerledes konserter, forteller Gilhuus.

Blårollinger har blant annet hatt konserter med Lars Lillo-Stenberg (som skapte rekordlang kø, og måtte spille en ekstrakonsert på rappen), Jojje Wadenius fra Kalles Klatretre, Spunk, Skranglebein, Spellemannvinnerne Lyriaka og mange flere.

— Det er mange kulturinstitusjoner som blir rammet av disse meningsløse kuttene – hvis gratis museer er det kulturtilbudet man ønsker gi folk, lyser det lang vei av elendig gale prioriteringer, sier Gilhuus, som er lite imponert over langsiktigheten i denne budsjettpolitikken.

— Jeg er rystet over at det blir mindre penger til alle som driver med kultur, samtidig som Oslo skal søke om status som kulturby i 2011. Vi trenger en holdningsendring fra kommunepolitikerne, og kraftige økninger i bevilgningene om vi skal ha noen kultur å vise frem i 2011, sier Gilhuus.

Lederen for SVs bystyregruppe, Kari Pahle, er også opprørt over at de nylige kulturkuttene også går utover barn og ungdom:

— Det er kjempesynd om dette også skal gå utover Blårollinger og det øvrige kulturtilbudet til barn og unge. Livet består ikke av bare mat og klær, kultur er også veldig viktig å verne om for det levende livet i byen. Jeg vet at kulturbyråden fremdeles har 1.7 millioner igjen til kultur, som hun kommer til å fordele i løpet av er par uker. Jeg håper at hun kommer til å tilgodese tilbud for de yngste, sånn som Rampelys-festivalen, som også når flere hundre barn. De har enda ikke fått noen støtte, selv om de fikk 40 000 i fjor. Personlig tror jeg alle reaksjoner fra kulturlivet er viktige, for å tydeliggjøre problemet og legge press på kulturbyråden, mener Kari Pahle.

Også Carsten Jøssund, som er manager for DeLillos, Midnight Choir, Madrugada, Young Neils og Lars Lillo-Stenberg, er oppgitt over FrP-byrådens prioriteringer:

— Det er en skam at disse kuttene blir tatt på denne måten, fordi de vil ramme store deler av kulturlivet i Oslo. Slike kutt vil få store følger for driften til disse stedene, som sliter nok med den lille støtten de har. Dette er nok et signal på hvordan FrP regner – det kan se ut som de vil utradere hele kulturlivet i hovedstaden, sier Jøssund, som samtidig legger vekt på den store frivillige innsatsen som ligger til grunn for store deler av Oslos kulturliv.

— Mange av de stedene som blir rammet, har allerede størsteparten av driften basert på idealistisk arbeid. Verken Blårollinger eller Det Åpne Teater er pengemaskiner, og jobber hardt nok som det er for å holde hodet over vannet som det er. Hvis det nå kommer ytterligere nedskjæringer, er dette et veldig sterkt signal på hvordan FrP ser på verdien av et levende kulturliv, avslutter Jøssund.

Publisert:

Del: